PDA

View Full Version : tips jaga kereta auto transmission


2poi
29-12-2008, 02:35 PM
tolong aku bg tips n petua nak jaga kereta auto trans. supaya dalam keadaan baik sentiasa?:D

fadel
29-12-2008, 11:10 PM
hehehehe!!..sabo je r..ak cian sama kamu...:)mmmm!...penjagaan keta auto sama je ak fikir..:-?...jaga mcm keta manual.....yg best nye masa jem xyah nk sibuk2 tuko gear..pas2 kalo ikut highway..tgn kiri siap bole...faham aje lah...


. .ak nak kongsi 2 tips aje.. lebih kurang macam ni lah tips yang mampu di beri k!:-



1. Kereta Auto ni "manja' gearbox die. . . so yg tu yg paling penting nak jaga.

Pertama tamanye minyak gearbox kena jaga. . . pakai minyak yang direkomen ole pengeluar saja kalau tukar pon. . . juga yang disyorkan sahaja . . . selalu check bila time kena tukar. . . tukar. . jangan tunggu lama3x.. nanti lama3.. gearbox anda kong daa.!:)):D



2. Cara nak check minyak gear box tu . . . dia ada apa nama entah yg mcm nak check minyak hitam tu. . . kecik je kat ngan gearbox. . . cabut tu nngok. . . pasti minyak tu



a. Kaler dia still kaler asal. .

.. .cth mcam minyak transmission proton punya kaler merah. . . pastikan die masih merah. . ..


b. cuba bau. (nie kalo tak tao ak pon tao..!). . pastikan takde bau hangit. . . kalau ada bau trbakar tu. . . kena buat someseting la. . . tuk gearbox tahan lebih lama.


c. Kalau dia bwah paras minimum jganlah bawak keta tu. . . pastikan dia melebihi paras minimum. . .kalo tak habis hancur gigi2x.. gearbox. . . jalan tak sampai 1 km dah sangkut kereta tak bley gerak. . . nak gearbox baru. . . meleleh air mata bro.:((

d. Keta Auto ni tak bley nak aggresive sangat mcam manual. . . sapa pakai auto terpaksalah terima hakikat ni . . . nak2x..
. . . kelajuan die nngok dlam buku manual. . . die ada max kelajuan tuk setiap gear mengikut spec kenderaan. . .

e. kalau time berhentikat.. trafic light . . masukkan le ke gear N. . . . jangan dok biar die duk kat D tu. . . dlam gearbox tu lingat die brpusing. . . bagi la die rest sikit. . .



.....lebey kureng mcam 2.. lah tips2x tuk auto nie . . .nak lebey tao kena tanya otai2x...laen. !!!




...p/s: kalo perati keta2 mahal..seme pkai auto...BMW...MERC..AUDI..hmmmm

fadel
29-12-2008, 11:13 PM
sori doblepost

asrul07
30-12-2008, 01:44 AM
good tips..bagus maintenance,jimat belanja

eboss
30-12-2008, 02:07 AM
Aku tukar setahun sekali...

azrine
30-12-2008, 02:53 AM
Aku tukar setahun sekali...

sama ngan aku..setahun sekali..

but aku punya ATF kali ni dah melebihi setahun 3 bulan..

alhamdullilah..mechanic aku..si Ah Tee kata ok lagi..fenin betui ler aku..nak tukar..dia kata jangan..cam ner tu..


:)cgrock

mtjeneym
31-12-2008, 10:23 PM
sama ngan aku..setahun sekali..

but aku punya ATF kali ni dah melebihi setahun 3 bulan..

alhamdullilah..mechanic aku..si Ah Tee kata ok lagi..fenin betui ler aku..nak tukar..dia kata jangan..cam ner tu..


:)cgrock
Tukar je...... ape yang kita buat ni elokkan benda yang elok :):):)

bazirkan seratus lebih je tapi kalau dah kong ribu riban habis nak repair, lepas tu kau pergi jumpa Ah Tee lagi banyak senang la dia punya hati:)):)):))

dah pakai kereta auto 6 tahun.. aku amalkan tukar minyak tiap 20 000KM, dalam manual cakap tukar tiap 40 000KM,

cam aku cakap tadi elokkan menda yang elok tak salah kan:-?:-?:-?:-?

mimie_cottage
31-12-2008, 10:25 PM
nice info :)

taurusboyz90
31-12-2008, 10:30 PM
hehehehe!!..sabo je r..ak cian sama kamu...:)mmmm!...penjagaan keta auto sama je ak fikir..:-?...jaga mcm keta manual.....yg best nye masa jem xyah nk sibuk2 tuko gear..pas2 kalo ikut highway..tgn kiri siap bole...faham aje lah...


. .ak nak kongsi 2 tips aje.. lebih kurang macam ni lah tips yang mampu di beri k!:-



1. Kereta Auto ni "manja' gearbox die. . . so yg tu yg paling penting nak jaga.

Pertama tamanye minyak gearbox kena jaga. . . pakai minyak yang direkomen ole pengeluar saja kalau tukar pon. . . juga yang disyorkan sahaja . . . selalu check bila time kena tukar. . . tukar. . jangan tunggu lama3x.. nanti lama3.. gearbox anda kong daa.!:)):D



2. Cara nak check minyak gear box tu . . . dia ada apa nama entah yg mcm nak check minyak hitam tu. . . kecik je kat ngan gearbox. . . cabut tu nngok. . . pasti minyak tu



a. Kaler dia still kaler asal. .

.. .cth mcam minyak transmission proton punya kaler merah. . . pastikan die masih merah. . ..


b. cuba bau. (nie kalo tak tao ak pon tao..!). . pastikan takde bau hangit. . . kalau ada bau trbakar tu. . . kena buat someseting la. . . tuk gearbox tahan lebih lama.


c. Kalau dia bwah paras minimum jganlah bawak keta tu. . . pastikan dia melebihi paras minimum. . .kalo tak habis hancur gigi2x.. gearbox. . . jalan tak sampai 1 km dah sangkut kereta tak bley gerak. . . nak gearbox baru. . . meleleh air mata bro.:((

d. Keta Auto ni tak bley nak aggresive sangat mcam manual. . . sapa pakai auto terpaksalah terima hakikat ni . . . nak2x..
. . . kelajuan die nngok dlam buku manual. . . die ada max kelajuan tuk setiap gear mengikut spec kenderaan. . .

e. kalau time berhentikat.. trafic light . . masukkan le ke gear N. . . . jangan dok biar die duk kat D tu. . . dlam gearbox tu lingat die brpusing. . . bagi la die rest sikit. . .



.....lebey kureng mcam 2.. lah tips2x tuk auto nie . . .nak lebey tao kena tanya otai2x...laen. !!!




...p/s: kalo perati keta2 mahal..seme pkai auto...BMW...MERC..AUDI..hmmmm

thanks for the tips..amat berguna bagi aku yang baru ada kete ni:))

kalau
31-12-2008, 11:48 PM
aku nak tambah sket boley tak? hehehe.......

ok.....awal pagi time korang nak turun keja/pegi mana2......

1. stat enjin.......
2. biar enjin tue idle seketika.......kasi fanas sket.....
3. ok.....korang masuk keta, kan?
4. tekan pedal brek tue........
5. dari P, shift gear lever ke R.....pedal brek jgn kasi lepas dulu......
6. dari R, shift gear lever ke N.....teruskan tekan pedal brek tue...
7. dari N, shift gear lever ke D....pedal brek jgn kasi lepas......

8. teruskan prosedur ini sampai ke gear yg paling bawah skali.....
9. pastue, shift balik gear lever tue ke P....

note...jarak masa pertukaran gear tue kasi la dalam masa 2 saat....jgn luper tau......pedal brek tue kasi tekan, throttle jgn usik.....

tujuan prosedur nih utk mempastikan sumer plat ratio, gear, bearing dalam transmisi automatik tue kena ngan ATF......time kiter parking keta auto lebih dari 6 jam, gerenti memang ada part yg agak kering, so ngan prosedur tue, sumer parts dalam box tue mendapat pelinciran dari ATF tue....

pas sumer prosedur tue korang dah buat, ok, boley pakai keta seperti biasa.....

taurusboyz90
31-12-2008, 11:56 PM
aku nak tambah sket boley tak? hehehe.......

ok.....awal pagi time korang nak turun keja/pegi mana2......

1. stat enjin.......
2. biar enjin tue idle seketika.......kasi fanas sket.....
3. ok.....korang masuk keta, kan?
4. tekan pedal brek tue........
5. dari P, shift gear lever ke R.....pedal brek jgn kasi lepas dulu......
6. dari R, shift gear lever ke N.....teruskan tekan pedal brek tue...
7. dari N, shift gear lever ke D....pedal brek jgn kasi lepas......

8. teruskan prosedur ini sampai ke gear yg paling bawah skali.....
9. pastue, shift balik gear lever tue ke P....

note...jarak masa pertukaran gear tue kasi la dalam masa 2 saat....jgn luper tau......pedal brek tue kasi tekan, throttle jgn usik.....

tujuan prosedur nih utk mempastikan sumer plat ratio, gear, bearing dalam transmisi automatik tue kena ngan ATF......time kiter parking keta auto lebih dari 6 jam, gerenti memang ada part yg agak kering, so ngan prosedur tue, sumer parts dalam box tue mendapat pelinciran dari ATF tue....

pas sumer prosedur tue korang dah buat, ok, boley pakai keta seperti biasa.....

bro kalau..boleh x tahu apa kebaikkan tips ni?bagi memanjangkan jangka hayat gear ke?:-?

kalau
31-12-2008, 11:58 PM
ooppsss.....satu lagi.......
time kiter stop kat mana2, tak kira la kat lampu trapik ker, tgh jem trok, banyakkan penggunaan gear N......jgn luper lak apply hand brake tue....pedal brek tue tak yah usik lagi......kalo korang tekan gak, walaupun gear korang kat N, brake fluid, disc, pots ngan pads yg sengsara.....kenapa? panas.....geseran brake pad ngan brake disc= haba....

dan time stop kat lampu trapik tue....
jangan sekali kali pepandai nak shift gear lever tue ke P....
pasal keta korang stop skejap jer.....bukan nak parking pon.....
tarok ke N, apply hand brake......

korang tarok P gak, takut org yg kat blakang lak yg sakit jantung, pasal time korang nak jalan, P ke R ke N ke D......part korang shift ke R tue la yg buat org blakang sakit jantung, pasal dier pikir korang nak reverse....
hehehe.......so, ingat tue.....

taurusboyz90
01-01-2009, 12:00 AM
ooppsss.....satu lagi.......
time kiter stop kat mana2, tak kira la kat lampu trapik ker, tgh jem trok, banyakkan penggunaan gear N......jgn luper lak apply hand brake tue....pedal brek tue tak yah usik lagi......kalo korang tekan gak, walaupun gear korang kat N, brake fluid, disc, pots ngan pads yg sengsara.....kenapa? panas.....geseran brake pad ngan brake disc= haba....

dan time stop kat lampu trapik tue....
jangan sekali kali pepandai nak shift gear lever tue ke P....
pasal keta korang stop skejap jer.....bukan nak parking pon.....
tarok ke N, apply hand brake......

korang tarok P gak, takut org yg kat blakang lak yg sakit jantung, pasal time korang nak jalan, P ke R ke N ke D......part korang shift ke R tue la yg buat org blakang sakit jantung, pasal dier pikir korang nak reverse....
hehehe.......so, ingat tue.....

ooh..x leh tekan break masa berhenti traffic light..satu lagi ilmu dapat:D

kalau
01-01-2009, 12:01 AM
bro kalau..boleh x tahu apa kebaikkan tips ni?bagi memanjangkan jangka hayat gear ke?:-?

yep, memanjangkan hayat auto 'box keta kiter......
keta auto yg parking lebey 6 jam, gerenti ada parts dalam 'box tue agak kering.......
korang gohed gak, takut parts yg kurang pelinciran ATF tue cepat wear and tear.......
bagus kasi derang pelinciran ATF yg diperlukan....:)cgrock

kalau
01-01-2009, 12:03 AM
ooh..x leh tekan break masa berhenti traffic light..satu lagi ilmu dapat:D

boleh tekan, kalo stopage time tue tak lama......dalam masa kurang dari 10 saat......korang boley agak laaa......:D
perbanyak kan penggunaan gear N ngan hand brake:)cgrock

virtualbiz
01-01-2009, 12:10 AM
wowow...good info here...tima kasih kerana sudi bkongsi..
aku ni reti bawak jer :D

taurusboyz90
01-01-2009, 12:11 AM
wowow...good info here...tima kasih kerana sudi bkongsi..
aku ni reti bawak jer :D

sama la bro..:))..nasib baik x pape kete din:p

kalau
01-01-2009, 12:13 AM
ok part ATF lak.......

ada bagus gak kalo korang dapat ganti ATF tue tiap kali korang ganti minyak itam tue.....tapi kos....hehe......gerenti mahal nyer.......kalo korang mampu......up to you......

tapi slalu nyer ATF nih korang boley ganti tiap stengah tahun atau tiap pas 10,000km korang dah jalan.......

time korang ganti ATF tue, jgn luper kasi tau pomen, ATF FILTER pon kasi GANTI sekali........

taurusboyz90
01-01-2009, 12:14 AM
ok part ATF lak.......

ada bagus gak kalo korang dapat ganti ATF tue tiap kali korang ganti minyak itam tue.....tapi kos....hehe......gerenti mahal nyer.......kalo korang mampu......up to you......

tapi slalu nyer ATF nih korang boley ganti tiap stengah tahun atau tiap pas 10,000km korang dah jalan.......

time korang ganti ATF tue, jgn luper kasi tau pomen, ATF FILTER pon kasi GANTI sekali........

bro..atf tu apa..sry noobs skit la:)):p:">

masreemie
01-01-2009, 12:15 AM
aku nak tambah sket boley tak? hehehe.......

ok.....awal pagi time korang nak turun keja/pegi mana2......

1. stat enjin.......
2. biar enjin tue idle seketika.......kasi fanas sket.....
3. ok.....korang masuk keta, kan?
4. tekan pedal brek tue........
5. dari P, shift gear lever ke R.....pedal brek jgn kasi lepas dulu......
6. dari R, shift gear lever ke N.....teruskan tekan pedal brek tue...
7. dari N, shift gear lever ke D....pedal brek jgn kasi lepas......

8. teruskan prosedur ini sampai ke gear yg paling bawah skali.....
9. pastue, shift balik gear lever tue ke P....

note...jarak masa pertukaran gear tue kasi la dalam masa 2 saat....jgn luper tau......pedal brek tue kasi tekan, throttle jgn usik.....

tujuan prosedur nih utk mempastikan sumer plat ratio, gear, bearing dalam transmisi automatik tue kena ngan ATF......time kiter parking keta auto lebih dari 6 jam, gerenti memang ada part yg agak kering, so ngan prosedur tue, sumer parts dalam box tue mendapat pelinciran dari ATF tue....

pas sumer prosedur tue korang dah buat, ok, boley pakai keta seperti biasa.....


ooo... ni mmg masz tatau... thanx kalau... esok kena praktikkan... heheh...

kalau
01-01-2009, 12:17 AM
minyak ATF tue wana merah.....tue pasal pomen kasi tau...'wei, kawan....minyak merah mau ganti kaa?'.......itu la minyak ATF....hehe.....harus korang ingat, minyak ATF nih KHAS utk AUTO TRANSMISSION 'box......tak boley pakai minyak lain.....

korang tarok minyak helix, petronas yg buat minyak enjin, alamat auto 'box baru la akan korang beli......hehe.......bukan nyer murah 'box tue sebijik.......

kalau
01-01-2009, 12:17 AM
bro..atf tu apa..sry noobs skit la:)):p:">

ATF......Automatic Transmission Fluid...:)cgrock

kalau
01-01-2009, 12:19 AM
ooo... ni mmg masz tatau... thanx kalau... esok kena praktikkan... heheh...

sama sama.......:)cgrock
kiter tak leh lokek ilmu taw.......:D:)paid

taurusboyz90
01-01-2009, 12:20 AM
minyak ATF tue wana merah.....tue pasal pomen kasi tau...'wei, kawan....minyak merah mau ganti kaa?'.......itu la minyak ATF....hehe.....harus korang ingat, minyak ATF nih KHAS utk AUTO TRANSMISSION 'box......tak boley pakai minyak lain.....

korang tarok minyak helix, petronas yg buat minyak enjin, alamat auto 'box baru la akan korang beli......hehe.......bukan nyer murah 'box tue sebijik.......

ooh..nak kena check ni besok..taurus tahu bawa laju2 je:))

kalau
01-01-2009, 12:24 AM
ooh..nak kena check ni besok..taurus tahu bawa laju2 je:))

oppsss........luper lak........

kalo korang cruise D kan, tetiber jer cam tak nak lajak, cam korang takan throttle kat N......tue kemungkinan besar ATF level kurang.......
hantar ke pusat servis keta yg berdekatan.......
ATF tak boley kurang, melainkan 'box tue rosak atau bocor.....:)cgrock

kalau
01-01-2009, 12:26 AM
so, dgn ini, harap members kat cg ya pakai keta auto nih tahu camner nak jaga keta masing2........
hehehe.......adios......

oh ya.....selamat tahun baru 2009........

taurusboyz90
01-01-2009, 12:27 AM
oppsss........luper lak........

kalo korang cruise D kan, tetiber jer cam tak nak lajak, cam korang takan throttle kat N......tue kemungkinan besar ATF level kurang.......
hantar ke pusat servis keta yg berdekatan.......
ATF tak boley kurang, melainkan 'box tue rosak atau bocor.....:)cgrock

hurm..lum pernah kena..ada banyak keburukan ke kalau tukar dari manual ke auto?sebab kete taurus tukar manual ke auto:-?

taurusboyz90
01-01-2009, 12:28 AM
so, dgn ini, harap members kat cg ya pakai keta auto nih tahu camner nak jaga keta masing2........
hehehe.......adios......

oh ya.....selamat tahun baru 2009........

thanks bro:D

masreemie
01-01-2009, 12:28 AM
makin banyak masz baca makin banyak yang masz tatau... huhu... nnt kena bgtau abg ipar la suh tgk2kn keta masz n bwk gi servis... huhuh

hunter_ad79
01-01-2009, 12:32 AM
byk info aku dpt kat cni..thx

kalau
01-01-2009, 12:35 AM
hurm..lum pernah kena..ada banyak keburukan ke kalau tukar dari manual ke auto?sebab kete taurus tukar manual ke auto:-?

no problem nyer, kalo yg tukang transform keta ko dari manual ker auto tau apa dier buat......

kebaikan auto nih cumer satu jer.......bagi yg malas nak pakai clutch gear manual.....:))
hentak throttle ngan brek jer.......:))

yg tak best, kalo bateri kete ko kong kiong koik.....rosak la tue....:))
harus pakai jumper, tak boley stat pakai tolak:))

yg bagus manual lak, respon enjin keta ngan gear yg ko dah select....ko yg select, bukan ECU yg select.....
time bateri keta ko kong kiong koik.......ko boley kasi stat pakai tolak jer.......:)cgrock

taurusboyz90
01-01-2009, 12:39 AM
no problem nyer, kalo yg tukang transform keta ko dari manual ker auto tau apa dier buat......

kebaikan auto nih cumer satu jer.......bagi yg malas nak pakai clutch gear manual.....:))
hentak throttle ngan brek jer.......:))

yg tak best, kalo bateri kete ko kong kiong koik.....rosak la tue....:))
harus pakai jumper, tak boley stat pakai tolak:))

yg bagus manual lak, respon enjin keta ngan gear yg ko dah select....ko yg select, bukan ECU yg select.....
time bateri keta ko kong kiong koik.......ko boley kasi stat pakai tolak jer.......:)cgrock

ooh..so..dua2 ada kebaikkan dan keburukan:-?..susah gak pakai auto ni er..kalau nak bezt bawa laju,pakai manual ke auto bro?dengar2 org cakap manual..tapi kebanyakkan kete mewah pakai auto?:-?

kalau
01-01-2009, 12:45 AM
ooh..so..dua2 ada kebaikkan dan keburukan:-?..susah gak pakai auto ni er..kalau nak bezt bawa laju,pakai manual ke auto bro?dengar2 org cakap manual..tapi kebanyakkan kete mewah pakai auto?:-?

kalo ko nak lajak, speed, amik jer manual transmission.......:D

auto nyer selalu nyer ada limiter.......dah kena set......

keta mahal/mewah tak semesti sumer nyer pakai auto....dan tak semesti sumer nyer pakai manual.........dua2 ada.......:D

taurusboyz90
01-01-2009, 12:46 AM
kalo ko nak lajak, speed, amik jer manual transmission.......:D

auto nyer selalu nyer ada limiter.......dah kena set......

keta mahal/mewah tak semesti sumer nyer pakai auto....dan tak semesti sumer nyer pakai manual.........dua2 ada.......:D

ooh:p..cetek sungguh ilmu hamba..thanks bro

tudung87
01-01-2009, 12:58 AM
wah, bagusnye ilmu...
hehehe..

zamreda
01-01-2009, 01:24 AM
bagusler info dari kalau nie..tak tau ialah sbb layan manual ajer..

akak aku ade myvi auto..slalu lenjan pkai butang pikap tu.

visi-sufi
01-01-2009, 01:30 AM
bagi aku senang je... pastikan kita hantar servis kete ikut jadual... dan hantar servis kete kat tempat servis kereta yg bertauliah...

contoh macam proton hantar kat pusat servis proton...
honda hantar kat pusat servis honda...
kia hantar kat pusat servis kia...

dan sebagainya...

fine net
01-01-2009, 01:34 AM
bagusler info dari kalau nie..tak tau ialah sbb layan manual ajer..

akak aku ade myvi auto..slalu lenjan pkai butang pikap tu.

jgn selalu beb....kuat sedut minyak...butang OD tu mmg pick up kuat...ko hentak je la padal tu....msti bleh gi pnye.....pergi mmg mencanak pnye....:D

kalau
01-01-2009, 02:07 AM
jgn selalu beb....kuat sedut minyak...butang OD tu mmg pick up kuat...ko hentak je la padal tu....msti bleh gi pnye.....pergi mmg mencanak pnye....:D

opppp........ooopppp.....

silap tue........:D

butang OD *OverDrive* tue bertindak sebagai gear 4 kat keta auto tue......

penggunaan OD paling effective bila digunakan time korang jalan jauh@ long haul........jimat penggunaan petrol.......

korang kasi off OD tue, maksud nyer gear keta korang akan top gear 3 jer......bagus utk penggunaan area bandar......

kalau
01-01-2009, 02:10 AM
bagi aku senang je... pastikan kita hantar servis kete ikut jadual... dan hantar servis kete kat tempat servis kereta yg bertauliah...

contoh macam proton hantar kat pusat servis proton...
honda hantar kat pusat servis honda...
kia hantar kat pusat servis kia...

dan sebagainya...

memang betul tue.......memang digalakkan utk hantar keta utk diservis di tempat servis yg disahkan oleh pengeluar keta tersebut....

pengetahuan extra yg kiter dapat cam malam/pagi nih bagus utk mengelakkan diri dari di scam oleh pomen2 yg tak bertanggunjawab.....

kalau
01-01-2009, 02:32 AM
jgn luper arr.......keta auto transmission nih memang perlukan penjagaan yg lebih dari keta manual.........
selain dari enjin nyer.......penjagaan pendawaian/wiring keta auto
pun perlukan penjagaan gak.......
keta auto nih banyak menggunakan pendawaian dan jika ada wayar tue ada touching *wayar yg terdedah ngan bodi keta* mungkin boley menyebabkan enjin auto lumpuh........jadi pastikan wayar tue di insulate/tebat ngan betul.......

otaida00taj
01-01-2009, 02:35 AM
opppp........ooopppp.....

silap tue........:D

butang OD *OverDrive* tue bertindak sebagai gear 4 kat keta auto tue......

penggunaan OD paling effective bila digunakan time korang jalan jauh@ long haul........jimat penggunaan petrol.......

korang kasi off OD tue, maksud nyer gear keta korang akan top gear 3 jer......bagus utk penggunaan area bandar......

ooo, cam tu ke?
tapi sekarang OD tu ditukarkan dengan gear D-3, camana pulak...

zuljaalaa
01-01-2009, 02:50 AM
bro..
nak tanya sikit..
kalau macam kete kete baru honda (civic,accord,city) tengok semua ada paddle shift.. elok ke kalau guna paddle shift tu selalu? tengok tu macam manual gak tapi takde pakai clutch kaki.. kalau rembat kat highway pakai paddle shift tu selalu, ada kemungkinan cepat rosak tak gearbox tue?

kalau
01-01-2009, 02:56 AM
ooo, cam tu ke?
tapi sekarang OD tu ditukarkan dengan gear D-3, camana pulak...

setau aku, OD tue memang apply ngan keta yg bergear auto 4 speed....

hhmmmm.......keta model/make apa yg boss cakap nih?

MKO
01-01-2009, 03:00 AM
kalau naik bukit.... nak motong... kena tukar gear tak?
kalau pakai D je... macam tak mor pegi je...:((

pastu turun bukit camner lak?:-?

kalau
01-01-2009, 03:03 AM
bro..
nak tanya sikit..
kalau macam kete kete baru honda (civic,accord,city) tengok semua ada paddle shift.. elok ke kalau guna paddle shift tu selalu? tengok tu macam manual gak tapi takde pakai clutch kaki.. kalau rembat kat highway pakai paddle shift tu selalu, ada kemungkinan cepat rosak tak gearbox tue?

penggunaan paddle shift tue tak kacau sangat kalo digunakan......cumer korang nak tengok RPM *selalu nyer la*.....
cam pakai manual......certain RPM ko kena shift up dier nyer paddle tue......aku pun agak baru ngan bende camtue.......

kalau
01-01-2009, 03:08 AM
kalau naik bukit.... nak motong... kena tukar gear tak?
kalau pakai D je... macam tak mor pegi je...:((

pastu turun bukit camner lak?:-?

ko nak tengok gak apa jenis keta ko drive ngan speed ko bawak time ko nak potong tue.....

selalu nyer at certain speed ngan ko nyer RPM, enjin auto akan 'mengautokan' diri sendiri drop gear time ko potong keta/lori masa naik bukit......

time turun bukit tue, pakai D ngan pedal brake sikit dah ok.....pasal time D tue masih ada engine braking.......jgn laju sangat laa......:D

MKO
01-01-2009, 03:11 AM
ko nak tengok gak apa jenis keta ko drive ngan speed ko bawak time ko nak potong tue.....

selalu nyer at certain speed ngan ko nyer RPM, enjin auto akan 'mengautokan' diri sendiri drop gear time ko potong keta/lori masa naik bukit......

time turun bukit tue, pakai D ngan pedal brake sikit dah ok.....pasal time D tue masih ada engine braking.......jgn laju sangat laa......:D

ooo camtu rupanya...
dah terbiasa dgn manual...
jadi bila bawak auto, rasa tak konpiden lak :))

kalau
01-01-2009, 03:24 AM
ooo camtu rupanya...
dah terbiasa dgn manual...
jadi bila bawak auto, rasa tak konpiden lak :))

aku dulu pun cam tue gak........:D

ada ka patut nak tuka gear kat simpang
walaupun tau sendiri pakai keta auto........:))

tue time awal2 pakai keta auto laa........:))

aji79
01-01-2009, 03:26 AM
ooo, cam tu ke?
tapi sekarang OD tu ditukarkan dengan gear D-3, camana pulak...
kalau OD ON maksudnya gear bertukar sampai 4 ,kalau OD OFF dia hanya takat gear 3 jak, tu yg kalau overtake tekan OD OFF jadi pick u terus

kalau
01-01-2009, 03:28 AM
kalau OD ON maksudnya gear bertukar sampai 4 ,kalau OD OFF dia hanya takat gear 3 jak, tu yg kalau overtake tekan OD OFF jadi pick u terus

tapi minyak.........:(:((

aji79
01-01-2009, 03:31 AM
minyak pu laju hahaha

kalau
01-01-2009, 03:35 AM
minyak pu laju hahaha

hahahaha........tue memang gerenti nyer......:))

visi-sufi
01-01-2009, 09:44 AM
memang betul tue.......memang digalakkan utk hantar keta utk diservis di tempat servis yg disahkan oleh pengeluar keta tersebut....

pengetahuan extra yg kiter dapat cam malam/pagi nih bagus utk mengelakkan diri dari di scam oleh pomen2 yg tak bertanggunjawab.....

sebab tu lah saya tak berani nak hantar kat pomen2 ni...

pengetahuan saya tentang kereta pun amat cetek... kalau kena kelentong pun... saya tak tau...

so nak selamat hantar je lah kat tempat pusat servis pengeluar kereta...

Kurma
01-01-2009, 09:59 AM
hahahaha........tue memang gerenti nyer......:))

bro, kalau yg hat steptronic, nk kena, main2 10 saat jugak kar hat gear manual dia?

fadel
01-01-2009, 07:45 PM
aku nak tambah sket boley tak? hehehe.......

ok.....awal pagi time korang nak turun keja/pegi mana2......

1. stat enjin.......
2. biar enjin tue idle seketika.......kasi fanas sket.....
3. ok.....korang masuk keta, kan?
4. tekan pedal brek tue........
5. dari P, shift gear lever ke R.....pedal brek jgn kasi lepas dulu......
6. dari R, shift gear lever ke N.....teruskan tekan pedal brek tue...
7. dari N, shift gear lever ke D....pedal brek jgn kasi lepas......

8. teruskan prosedur ini sampai ke gear yg paling bawah skali.....
9. pastue, shift balik gear lever tue ke P....

note...jarak masa pertukaran gear tue kasi la dalam masa 2 saat....jgn luper tau......pedal brek tue kasi tekan, throttle jgn usik.....

tujuan prosedur nih utk mempastikan sumer plat ratio, gear, bearing dalam transmisi automatik tue kena ngan ATF......time kiter parking keta auto lebih dari 6 jam, gerenti memang ada part yg agak kering, so ngan prosedur tue, sumer parts dalam box tue mendapat pelinciran dari ATF tue....

pas sumer prosedur tue korang dah buat, ok, boley pakai keta seperti biasa.....




..bes la bro..nie,..:D...ak pon rase2x nak sikit nambah ,..:)


....mcm/tika memotong..hendakla..tika kete sedang laju bagi elakkan proses "peneranan."....:).

epbx
05-01-2009, 04:09 PM
ooppsss.....satu lagi.......
time kiter stop kat mana2, tak kira la kat lampu trapik ker, tgh jem trok, banyakkan penggunaan gear N......jgn luper lak apply hand brake tue....pedal brek tue tak yah usik lagi......kalo korang tekan gak, walaupun gear korang kat N, brake fluid, disc, pots ngan pads yg sengsara.....kenapa? panas.....geseran brake pad ngan brake disc= haba....

dan time stop kat lampu trapik tue....
jangan sekali kali pepandai nak shift gear lever tue ke P....
pasal keta korang stop skejap jer.....bukan nak parking pon.....
tarok ke N, apply hand brake......

korang tarok P gak, takut org yg kat blakang lak yg sakit jantung, pasal time korang nak jalan, P ke R ke N ke D......part korang shift ke R tue la yg buat org blakang sakit jantung, pasal dier pikir korang nak reverse....
hehehe.......so, ingat tue.....

betul tu bro.........
aku slalu kn jg nie...:D

tokputih
05-01-2009, 04:16 PM
tok tak tahulaa.... kalau guna proton perdana baik pasang radiator gearbox.. ni akan membuatkan gerabox keta anda tahan lama.... yang kedua jangan sesekali bila gostan R tanpa berhentikan keta terus masuk masuk P ni pun akan merosakkan gearbox...

nash_d
05-01-2009, 04:19 PM
tok tak tahulaa.... kalau guna proton perdana baik pasang radiator gearbox.. ni akan membuatkan gerabox keta anda tahan lama.... yang kedua jangan sesekali bila gostan R tanpa berhentikan keta terus masuk masuk P ni pun akan merosakkan gearbox...

tq tok... ilmu ni... auto memang manja..silap ari bulan, beribu keluar duit merepair gear box jer...#:-S

epbx
05-01-2009, 04:19 PM
tok tak tahulaa.... kalau guna proton perdana baik pasang radiator gearbox.. ni akan membuatkan gerabox keta anda tahan lama.... yang kedua jangan sesekali bila gostan R tanpa berhentikan keta terus masuk masuk P ni pun akan merosakkan gearbox...

klau perdana baru dah ader ker benda nie

tokputih
05-01-2009, 04:24 PM
klau perdana baru dah ader ker benda nie

setahu tok takde... baik pasang... kawan tok kata selepas pasang.. semuanya bagus jam pun tak heran...

lavazoca
05-01-2009, 04:42 PM
aku nak tambah sket boley tak? hehehe.......

ok.....awal pagi time korang nak turun keja/pegi mana2......

1. stat enjin.......
2. biar enjin tue idle seketika.......kasi fanas sket.....
3. ok.....korang masuk keta, kan?
4. tekan pedal brek tue........
5. dari P, shift gear lever ke R.....pedal brek jgn kasi lepas dulu......
6. dari R, shift gear lever ke N.....teruskan tekan pedal brek tue...
7. dari N, shift gear lever ke D....pedal brek jgn kasi lepas......

8. teruskan prosedur ini sampai ke gear yg paling bawah skali.....
9. pastue, shift balik gear lever tue ke P....

note...jarak masa pertukaran gear tue kasi la dalam masa 2 saat....jgn luper tau......pedal brek tue kasi tekan, throttle jgn usik.....

tujuan prosedur nih utk mempastikan sumer plat ratio, gear, bearing dalam transmisi automatik tue kena ngan ATF......time kiter parking keta auto lebih dari 6 jam, gerenti memang ada part yg agak kering, so ngan prosedur tue, sumer parts dalam box tue mendapat pelinciran dari ATF tue....

pas sumer prosedur tue korang dah buat, ok, boley pakai keta seperti biasa.....
mcm slalo aku bwk jer
dulu pun rasa laen gak bwk auto
tp mmg prosedur dier mcm tue

fine net
05-01-2009, 04:56 PM
opppp........ooopppp.....

silap tue........:D

butang OD *OverDrive* tue bertindak sebagai gear 4 kat keta auto tue......

penggunaan OD paling effective bila digunakan time korang jalan jauh@ long haul........jimat penggunaan petrol.......

korang kasi off OD tue, maksud nyer gear keta korang akan top gear 3 jer......bagus utk penggunaan area bandar......

tp bro...klu nk potong kete yg laju,sblom potong,aku kasi maximum speed..pas2 tgk da clear je jln sblah sane..aku tekan butang od...die pnye drop gear dahsyat...time tu kete pnye pick up datang...baru la belesup potong.....

Amaran:pasti keadaan selamat mase hendak potong...:D

moneymaker3000
05-01-2009, 05:04 PM
bro kalau,

bile masa yg sesuai kat keter auto untuk kita main2 ngan gear 2 dan gear L tu? adakah sekadar untuk naik bukit je?

fine net
05-01-2009, 05:09 PM
bro kalau,

bile masa yg sesuai kat keter auto untuk kita main2 ngan gear 2 dan gear L tu? adakah sekadar untuk naik bukit je?

aku jwb ape yg aku tahu je la..tp x xpert mcm en kalau...:D

Utk kuar simpang pn bleh bro...katakan starting kt t.light..ko nk pecut...ko tarik gear tu gi kt 2...ko speed la....msti jaul tertinggal kete2 tu..gear L yg aku tahu utk turun bukit yg curam je...sbb gear L ade brake....:D

arowana
05-01-2009, 05:30 PM
salam semua..

byk gak info aku dpt.. slalu main blasah jer.. filter ATF pun ada gak yekk.. slalu ye klu pi htr pusat servis pengeluar kete diaorg tukar x.. nanti aku check smula bil aku he he...

fms
05-01-2009, 05:32 PM
aku pon pakai keta auto..
mcm2 leh blaja kat sini..
tapi ngeri gak laa klu sape2 yg gatal nak tukar gear..
kadang2 gear D je keta x bape jalan..
nak xnak kene drop gear gak..
time tu laa klu korang terdrop sampai L dan sepatutnye kat gear 3, paham2 je laa..hehe..hati2 nak tukar gear..klu x konpiden, biar je kat D..

moneymaker3000
05-01-2009, 05:33 PM
aku jwb ape yg aku tahu je la..tp x xpert mcm en kalau...:D

Utk kuar simpang pn bleh bro...katakan starting kt t.light..ko nk pecut...ko tarik gear tu gi kt 2...ko speed la....msti jaul tertinggal kete2 tu..gear L yg aku tahu utk turun bukit yg curam je...sbb gear L ade brake....:D

oo gitu, turun bukit pun ada org pakai gear L tu..tapi ada gak aku dgr naik bukit pun pakai gear L

zamreda
05-01-2009, 06:45 PM
position L adalah utk jln tak rata,naik bukit.tak digalakkan L tu bila turun bukit.pakai 2 dgn 3 udahlah.
petua utk yng dah biasa manual tetiba pandu auto ialah pastikan tempat klac yng kosong tu tekan sekuat hati..ini supaya membiasakan diri agar pemikiran kita keter yng dipandu tu auto ,taklah tiba gelabah.change attitude.

fazarudin
05-01-2009, 08:36 PM
nampak mcm susah je nak jaga kete auto..huhu

fine net
05-01-2009, 09:00 PM
oo gitu, turun bukit pun ada org pakai gear L tu..tapi ada gak aku dgr naik bukit pun pakai gear L

yg aku tahu L tu ade brake yg membantu....bleh rujuk buku manual kt masing2....dlm tu tulis gear L utk turun bukit.....:D

msaifuln
05-01-2009, 09:15 PM
auto ni aku jaga minyak g/box je..

crkb
05-01-2009, 09:40 PM
bro, kalau yg hat steptronic, nk kena, main2 10 saat jugak kar hat gear manual dia?

Keta aku ada triptronic...nak motong takde masalah...masuk je manual..pilih je gear berapa yg sesuai...hentak jer...hehehe...
Time servis..ikut schedule dan hantar ke service center...ikut la nasihat pakar :D

zack807
05-01-2009, 11:45 PM
pendapat aku je la..
pakai a/t ni kena cermat.tak boleh renyah mcm m/t.tarik agak2 patut dah la.tp kalau sapa baru nak pakai a/t aku sarankan cari yang 4 or 5 gear.baru save minyak.aku penah pakai wira 1.5 a/t.minyak ngalahkan merz 230.

kalau
06-01-2009, 10:31 AM
bro kalau,

bile masa yg sesuai kat keter auto untuk kita main2 ngan gear 2 dan gear L tu? adakah sekadar untuk naik bukit je?

gear D2 tue maksud nyer gear keta akan top gear 2 jer....
bagus utk ko pecut kalo keta ko yg paling pertama kat lampu trapik.....

gear L tue gear 1 jer.......utk lajak bukit gradient tinggi.....
selamat digunakan pada kelajuan 40km/j......utk turun bukit yg curam pun ngam pasal brek enjin (engine braking) lebih efektif....

ps/ maaf late reply.......sebok tol aku minggu lepas.....:D

kalau
06-01-2009, 10:33 AM
salam semua..

byk gak info aku dpt.. slalu main blasah jer.. filter ATF pun ada gak yekk.. slalu ye klu pi htr pusat servis pengeluar kete diaorg tukar x.. nanti aku check smula bil aku he he...

ada......ATF ada minyak ngan filter nyer......
tue pasal kalo ko nak ganti minyak ATF, soh pomen keta tue ganti filter nyer skali.......sama cam korang ganti minyak itam gak.....:D:)cgrock

endingman86
06-01-2009, 10:35 AM
Info yang menarik...

kalau
06-01-2009, 11:29 AM
gear D2 tue maksud nyer gear keta akan top gear 2 jer....
bagus utk ko pecut kalo keta ko yg paling pertama kat lampu trapik.....

gear L tue gear 1 jer.......utk lajak bukit gradient tinggi.....
selamat digunakan pada kelajuan 40km/j......utk turun bukit yg curam pun ngam pasal brek enjin (engine braking) lebih efektif....

ps/ maaf late reply.......sebok tol aku minggu lepas.....:D

ooppp........luper lak nak kasi tau........:D
D2 nyer speed kalo dapat jgn lebey dari 60km/j......2,000-2,500rpm........
korang lajak gak sampai 70-90km/j, gear box tak lama la hayat nyer.......:)cgrock

zam2010
06-01-2009, 01:41 PM
g/box radiator kawan aku pasang utk gen2,waja,satria neo & persona dlm rm350-400...

mmg bagus la wat benda nie...nk kasi suhu dlm g/box rendah...

kalau
06-01-2009, 02:08 PM
g/box radiator kawan aku pasang utk gen2,waja,satria neo & persona dlm rm350-400...

mmg bagus la wat benda nie...nk kasi suhu dlm g/box rendah...

hmmm........tak tambah ker jumlah liter ATF kalo tambah radiator tue?:-?

frigid03
30-06-2009, 12:35 PM
waa banyaknye ilmu dlm neh..tq2 ekeke..
kalo naik bukit lenjan D jek pon buleh ek?
ada rosak gearbox ke?
ke..mmg nak kene tukaq D2 masa naik bukit?:D

acan
30-06-2009, 01:01 PM
waa banyaknye ilmu dlm neh..tq2 ekeke..
kalo naik bukit lenjan D jek pon buleh ek?
ada rosak gearbox ke?
ke..mmg nak kene tukaq D2 masa naik bukit?:D

selagi kete tu termampu nk mendaki tros je gune D tu..
klu rase cam xlarat bru tuka..

ultraman7
04-07-2009, 07:09 PM
bagus info ni...
aku baru nak pakai kereta auto hunjung bulan ni..
selalu bwk kereta manual jer..

layanjelah
04-07-2009, 07:34 PM
aku dah 6 tahun pakai vios auto.(1st edi).baru sekali pakai minyak sntatik.pakai minyk toyota yg paling murah (entah le..bukan toyota brand pun)15w50.dulu 4k tukar tp toyota cdg 10k baru tukar. smpai skrg dah 80,000 km enjin x da masalah.klau trade in pun cina x tnya lu pakai sintatik ke biasa punya...kita fikirlah sendiri.

Kurma
04-07-2009, 07:35 PM
t/kasih encik kalau

layanjelah
04-07-2009, 07:43 PM
lagi satu...aku tak penah tarik handbrake bila parking biasa.kecuali parking curam.(bini je yg degil slalu tarik).petua ni diberi oleh pemandu VIP menteri yg aku kenal.gear P dah cukup utk pegang ke empat2 tayar tu.kalau tarik gak...ada harapan cepat rosak.
bagi power window...jgn selalu tutup pintu kalau cermin separuh atau x tutup rapat(nak bagi sejuk konon).alamat selalu lingkup le auto window tu.tp kalau proton waja,rapat or tak rapat tetap mudah rosak.
ttg gear L...hanya utk guna bila kereta auto sangkut kat lecah atau pasir (mcm pantai)sbb L gear rendah yg statik.kalau sangkut,guna D alamat esok pun pun tak lepas.
vios ada button OD.kalau tekan,gear kereta akan turun ke gear 3 or 4 dan sesuai utk memotong.sesuai utk memotong dlm situasi sesama 80km/j ke atas.kalau bwh dr tu mmg tak da effect pun.

zamreda
04-07-2009, 08:09 PM
gear P sbnarnya pegang 2 tayar aje...pasal aper 4 tayar tu...kecuali 4 wd....
ikut pemandu VIP tu mmglah keretanya mahal2 mana ade handbrake....pakai brek auto kat tempat klac...

haikal
04-07-2009, 10:18 PM
lagi satu...aku tak penah tarik handbrake bila parking biasa.kecuali parking curam.(bini je yg degil slalu tarik).petua ni diberi oleh pemandu vip menteri yg aku kenal.gear p dah cukup utk pegang ke empat2 tayar tu.kalau tarik gak...ada harapan cepat rosak.
Bagi power window...jgn selalu tutup pintu kalau cermin separuh atau x tutup rapat(nak bagi sejuk konon).alamat selalu lingkup le auto window tu.tp kalau proton waja,rapat or tak rapat tetap mudah rosak.
Ttg gear l...hanya utk guna bila kereta auto sangkut kat lecah atau pasir (mcm pantai)sbb l gear rendah yg statik.kalau sangkut,guna d alamat esok pun pun tak lepas.
Vios ada button od.kalau tekan,gear kereta akan turun ke gear 3 or 4 dan sesuai utk memotong.sesuai utk memotong dlm situasi sesama 80km/j ke atas.kalau bwh dr tu mmg tak da effect pun.

apa kaitan handbrake dengan gearbox auto?

zamreda
04-07-2009, 11:16 PM
apa kaitan handbrake dengan gearbox auto?

tulah pasal...aku ingat dia nie pomen..tapi bertanya kat org VIP..aku pon pernah keje pomen gak..dah bukak segala mcm kereta..:)):))

arifrahmanz
05-07-2009, 04:34 AM
apa kaitan handbrake dengan gearbox auto?

haah..dah lari topik plak..tapi xpela..kongsi ilmu skit2,ape salahnya...:)cgrock

zamreda
05-07-2009, 11:54 AM
satu yang menarik pasal gearbox auto nie kalu masuk P mode masuk tgh gerak dlm 20 km..kereta enjin mati dan trus berhenti..
aku pernah buat secara tak sengaja... alhamdulilah suma keadaan baik lpas tu..

kasyaf
10-07-2009, 03:34 PM
aku pakai honda civic...auto nyer...mang x best ar pakai auto....pasni nak convert manual ar plak

ultrajenglot
10-07-2009, 06:12 PM
bro kalau & zamreda,kalo brenti kat trafik light tkr kat N tp xtarik hand brake ada efek x kat gear bok?

ayie206
10-07-2009, 08:01 PM
aku baru tak sampai sebulan pakai keter auto..
tq2 banyak betul info aku dapat ni..
pasni aku akan praktikkan langkah2 dalam penjagaan gear auto ni
ada maklumat lagi kogsi2 la ye..

edu_gen
10-07-2009, 09:15 PM
baru sebulan guna kete auto...myvi..tq atas info..

zamreda
12-07-2009, 11:37 PM
bro kalau & zamreda,kalo brenti kat trafik light tkr kat N tp xtarik hand brake ada efek x kat gear bok?

tak mendelah dan takder efek pon..
maleh aku klau pakai auto ni tarik handbrek klau benti kat trapik lite pasal selalu lupa nak lepaskan bila masuk D dan tekan minyak..klau manu aku bese tarik handbrek pon..:)):)):))

zinedine
13-07-2009, 06:33 PM
Dingatkan kepada semua.

Jangan takut utk menarik handbrake anda ketika memarking kereta di rumah atau di mana2 sahaja selepas meletakkan gear auto ke arah P.

Tidak ada kesan sampingan seperti roda kereta akan tercabut, gear auto cepat rosak, ECU terbakar, radiator bocor, compressor aircond ring pecah jika kita tarik handbrake & letak gear ke arah P.

Mazhab jumhur yg kuat mengatakan: Harus dan boleh menarik handbrake selepas masuk gear P utk memarking kereta di rumah atau di mana sahaja.

tebbaloi
13-07-2009, 06:38 PM
aku still pakai manual dan berhajat nak tukar selera ke auto lak..

fine net
13-07-2009, 06:43 PM
lg 1..klu berenti kt t.light,jgn asik tekan brek je...gear tukar kt N...klu Ltak kt D,pas2 break je...mmg x lame break dgn gear box korg...nie pomen aku yg bgtahu....

biasenye situasi mcm nie pmpuan yg slalu wt....

zinedine
14-07-2009, 07:07 PM
lg 1..klu berenti kt t.light,jgn asik tekan brek je...gear tukar kt N...klu Ltak kt D,pas2 break je...mmg x lame break dgn gear box korg...nie pomen aku yg bgtahu....

biasenye situasi mcm nie pmpuan yg slalu wt....

Ye, pomen engko berada di mazhab auto yg betul.

Ada lagi pandangan dari mazhab auto yg lain?

numanuma
14-07-2009, 08:01 PM
kpd imam auto yg bekelayakan ...

Habit aku bile sampai traffic light merah,
lagi dlm 10meter nak berenti aku dah "N" gear, tekan break slow2 sampai berenti, pastu tarik handbreak, ade bad effect ke "N" gear mase keter jalan ?

lagi satu,
aku mmg teringin nak sgt "N" gear mase turun bukit laju-laju,
tapi sampai sekarang mmg tak berani la
kalo aku merealisasikan impian N gear ni,
apekah munasabab yg akan berlaku ye ??

sarialong
16-07-2009, 11:51 AM
erm sama mcm aku gak..masa turun bukit aku "N' kan gear..pastu trus masuk "D" kete tgh laju lak tuh...apa efek nye yer

joerzoe
16-07-2009, 12:02 PM
Terima kasih untuk tips2 berguna.Aku baru je pakai kete auto.noobs skit.

penangboy
16-07-2009, 12:36 PM
kalau nak jaga toyota celica camna saya nak beli nie

apiz
16-07-2009, 12:42 PM
preffer auto kete ape layan..vios cun x??

haQ
16-07-2009, 01:43 PM
aku nak tambah sket boley tak? hehehe.......

ok.....awal pagi time korang nak turun keja/pegi mana2......

1. stat enjin.......
2. biar enjin tue idle seketika.......kasi fanas sket.....
3. ok.....korang masuk keta, kan?
4. tekan pedal brek tue........
5. dari P, shift gear lever ke R.....pedal brek jgn kasi lepas dulu......
6. dari R, shift gear lever ke N.....teruskan tekan pedal brek tue...
7. dari N, shift gear lever ke D....pedal brek jgn kasi lepas......

8. teruskan prosedur ini sampai ke gear yg paling bawah skali.....
9. pastue, shift balik gear lever tue ke P....

note...jarak masa pertukaran gear tue kasi la dalam masa 2 saat....jgn luper tau......pedal brek tue kasi tekan, throttle jgn usik.....

tujuan prosedur nih utk mempastikan sumer plat ratio, gear, bearing dalam transmisi automatik tue kena ngan ATF......time kiter parking keta auto lebih dari 6 jam, gerenti memang ada part yg agak kering, so ngan prosedur tue, sumer parts dalam box tue mendapat pelinciran dari ATF tue....

pas sumer prosedur tue korang dah buat, ok, boley pakai keta seperti biasa.....


petua nih yang paling berharga!!
kat europe dah lama semua orang tau dan amalkan tapi malaysia masih kurang lagi pengetahuan..
satu lagi untuk jimatkan minyak kalau pakai auto dan untuk pick up:
bila berhenti (stalled) dan nak mula jalan..
tolaklah kat 2/L at least. pastu bila rpm before 3 tolak pi kat D.

sebab: bila kete berenti masih tak tau gear dok dlm lokasi mana. walau kat D tapi mungkin gear dlm position 3. so bila tekan minyak rasa lembab, pastu baru gear tuh auto tukar ker 2..

otaida00taj
17-07-2009, 02:10 AM
petua nih yang paling berharga!!
kat europe dah lama semua orang tau dan amalkan tapi malaysia masih kurang lagi pengetahuan..
satu lagi untuk jimatkan minyak kalau pakai auto dan untuk pick up:
bila berhenti (stalled) dan nak mula jalan..
tolaklah kat 2/L at least. pastu bila rpm before 3 tolak pi kat D.

sebab: bila kete berenti masih tak tau gear dok dlm lokasi mana. walau kat D tapi mungkin gear dlm position 3. so bila tekan minyak rasa lembab, pastu baru gear tuh auto tukar ker 2..

betul ke nie... berapa % boleh jimat???

fine net
17-07-2009, 02:15 AM
kpd imam auto yg bekelayakan ...

Habit aku bile sampai traffic light merah,
lagi dlm 10meter nak berenti aku dah "N" gear, tekan break slow2 sampai berenti, pastu tarik handbreak, ade bad effect ke "N" gear mase keter jalan ?

lagi satu,
aku mmg teringin nak sgt "N" gear mase turun bukit laju-laju,
tapi sampai sekarang mmg tak berani la
kalo aku merealisasikan impian N gear ni,
apekah munasabab yg akan berlaku ye ??

nk lg extreme,ko msk gear 'N' ko henjut pedal smpai abis,pas2 ko tarik trus msk gear 'D'....tarik je trus x yah tekan button utk release gear tu....kete ko msti menjerit..ekekeke..cube la...tp klu ape2 aku x tanggungjawab...ekeke..:D

kalau
17-07-2009, 03:22 AM
betul ke nie... berapa % boleh jimat???

bukan takat % jer jimat (aku tak tau brapa % la:D)

tapi paling pun ko nyer gear la strain sangat....

ko lajak lampu hijau pakai gear 3.....memang lembab......

kalo lajak pakai gear 2, pecutan ada sikit, tak lembab.

kalau
17-07-2009, 03:30 AM
kpd imam auto yg bekelayakan ...

Habit aku bile sampai traffic light merah,
lagi dlm 10meter nak berenti aku dah "N" gear, tekan break slow2 sampai berenti, pastu tarik handbreak, ade bad effect ke "N" gear mase keter jalan ?

lagi satu,
aku mmg teringin nak sgt "N" gear mase turun bukit laju-laju,
tapi sampai sekarang mmg tak berani la
kalo aku merealisasikan impian N gear ni,
apekah munasabab yg akan berlaku ye ??

memang takder effect kalo takat 10 meter dari

traffic light post ko engage N. tapi ko kena ingat,

engage N maksud dier engine braking takder. utk keselamatan gak.

pasal ko nak turun bukit pakai N.....aku rasa no problem.

penting bukit yg ko nak turun tue, jalan dier bagus,

dan ko sorang jer yg pakai jalan tue. good luck.....:)paid

sarialong
20-07-2009, 12:00 PM
nk lg extreme,ko msk gear 'N' ko henjut pedal smpai abis,pas2 ko tarik trus msk gear 'D'....tarik je trus x yah tekan button utk release gear tu....kete ko msti menjerit..ekekeke..cube la...tp klu ape2 aku x tanggungjawab...ekeke..:D

ni petua ke atau tips cara2 nak jahanamkan gearbox? :):)

edu_gen
20-07-2009, 12:47 PM
ni petua ke atau tips cara2 nak jahanamkan gearbox? :):)

kalu aku, jahanam la kete tu ek..ikut membabi buta je..

newbies la katekan..:)

fine net
20-07-2009, 12:50 PM
ni petua ke atau tips cara2 nak jahanamkan gearbox? :):)

ekekeke..abis die tnye mcm tu....kasi la yg lg extreme...hehehehe..:">:">

fine net
20-07-2009, 12:51 PM
kalu aku, jahanam la kete tu ek..ikut membabi buta je..

newbies la katekan..:)

klu x sayang kete bleh ikut la cara2 td...ekekeke...

yg kompomnye kete akan menjerit mcm main drift...:D

enal
21-07-2009, 03:43 PM
info yang baik tp jgn lupa buat flush system bila dah cecah 80,000km

edu_gen
24-07-2009, 10:46 PM
klu x sayang kete bleh ikut la cara2 td...ekekeke...

yg kompomnye kete akan menjerit mcm main drift...:D

sayang gile oo kat myvi ku itu!!:):)

fine net
25-07-2009, 01:07 AM
sayang gile oo kat myvi ku itu!!:):)

sayangi la kereta anda...ekekeke...:D