PDA

View Full Version : Makanan tingkatkan jumlah sperma


notrexdame
01-11-2008, 11:21 AM
Makanan tingkatkan jumlah sperma
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras
tanyadrxy@bharian.com.my
SAYA musykil apakah ada makanan tertentu yang boleh diambil bagi meningkatkan jumlah sperma? Bagaimana jika kita mahu mendapatkan sperma bermutu?

Cik Lan

Bangi



MENGIKUT pandangan dan kajian pakar pemakanan Barat, ada beberapa jenis makanan, vitamin dan mineral yang boleh meningkatkan mutu sperma. Bahan yang mengandungi antioxidant ini boleh mengelak kerosakan sperma.

Mutu sperma juga banyak dipengaruhi makanan yang mengandungi antioxidant. Ini berdasarkan kajian yang menunjukkan lelaki yang kurang mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kualiti dan motiliti sperma rendah.

Antioxidant glutahatione dan crypthoxanthin banyak didapati dalam sayur-sayuran hijau dan tomato. Pengambilan zink ,asid folic, chromium, selenium dan coenzyme Q10 juga dikatakan membantu meningkat mutu sperma. Selain itu, pengambilan vitamin C, E dan vitamin B Kompleks boleh membantu.

Saudara juga perlu mengelak dari mengambil minuman mengandungi kafein kerana ia boleh mengurangkan mutu sperma. Amalkan cara hidup sihat seperti bersenam , kurangkan berat badan dan tidak menghisap rokok.

Selain itu, jangan pakai seluar dalam ketat kerana ini boleh meningkatkan suhu dalam buah zakar dan menjejaskan penghasilan sperma.

Bagaimanapun, jika saudara menghadapi masalah kesuburan atau mempunyai kandungan sperma rendah, saudara perlu terlebih dulu berjumpa doktor pakar. Ini kerana ada beberapa masalah urologi yang boleh menyebabkan kemandulan. Ini termasuk masalah varicocele yang boleh dirawat dengan cara pembedahan.

Anda musykil atau bimbang masalah kesihatan boleh menjejaskan kelakian diri? Dr Zulkifli akan memberi pandangan dan membantu menyelesaikan masalah anda. Hantarkan soalan kepada Pengelola Ruangan Tanya Doktor, XY - Ikon Lelaki, Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel tanyadrxy@bharian.com.my.

m.k.a
01-11-2008, 11:26 AM
makanan tingkatkan jumlah sperma
bersama pakar urologi prof madya dr zulkifli md zainuddin, ketua unit urologi, pusat perubatan ukm, cheras
tanyadrxy@bharian.com.my
saya musykil apakah ada makanan tertentu yang boleh diambil bagi meningkatkan jumlah sperma? Bagaimana jika kita mahu mendapatkan sperma bermutu?

Cik lan

bangi



mengikut pandangan dan kajian pakar pemakanan barat, ada beberapa jenis makanan, vitamin dan mineral yang boleh meningkatkan mutu sperma. Bahan yang mengandungi antioxidant ini boleh mengelak kerosakan sperma.

Mutu sperma juga banyak dipengaruhi makanan yang mengandungi antioxidant. Ini berdasarkan kajian yang menunjukkan lelaki yang kurang mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kualiti dan motiliti sperma rendah.

Antioxidant glutahatione dan crypthoxanthin banyak didapati dalam sayur-sayuran hijau dan tomato. Pengambilan zink ,asid folic, chromium, selenium dan coenzyme q10 juga dikatakan membantu meningkat mutu sperma. Selain itu, pengambilan vitamin c, e dan vitamin b kompleks boleh membantu.

Saudara juga perlu mengelak dari mengambil minuman mengandungi kafein kerana ia boleh mengurangkan mutu sperma. Amalkan cara hidup sihat seperti bersenam , kurangkan berat badan dan tidak menghisap rokok.

selain itu, jangan pakai seluar dalam ketat kerana ini boleh meningkatkan suhu dalam buah zakar dan menjejaskan penghasilan sperma.

bagaimanapun, jika saudara menghadapi masalah kesuburan atau mempunyai kandungan sperma rendah, saudara perlu terlebih dulu berjumpa doktor pakar. Ini kerana ada beberapa masalah urologi yang boleh menyebabkan kemandulan. Ini termasuk masalah varicocele yang boleh dirawat dengan cara pembedahan.

Anda musykil atau bimbang masalah kesihatan boleh menjejaskan kelakian diri? Dr zulkifli akan memberi pandangan dan membantu menyelesaikan masalah anda. Hantarkan soalan kepada pengelola ruangan tanya doktor, xy - ikon lelaki, berita harian sdn bhd (bhsb), balai berita, 31, jalan riong, 59100 kuala lumpur atau e-mel tanyadrxy@bharian.com.my.



:d:d:d:d:d

fazarudin
01-11-2008, 11:44 AM
camne nak tahu sperma banyak ?... dlm kuantiti cair ke pekat ?..ekekkekeke

ratusanRM
01-11-2008, 11:54 AM
banyakkan makan bawang :D:D:D:D

m.k.a
01-11-2008, 12:02 PM
Makan Bendi pun OK:)

kancil biru
01-11-2008, 12:03 PM
camne nak tahu sperma banyak ?... dlm kuantiti cair ke pekat ?..ekekkekeke

cair atau pekat tidak menjamin ada sperma... sperma hanya wujud bila suhu dan pemakanan kita seimbang dan ia bergantung pada penghasilan hormon dalam badan kita... banyakkan makan sayur

hishammarmin
01-11-2008, 12:07 PM
banyakkan makan bawang :D:D:D:D

Saya sokong datuk!!!...tu pasal menjadik jekkkk...:eek::)):eek::eek:

hishammarmin
01-11-2008, 12:08 PM
camne nak tahu sperma banyak ?... dlm kuantiti cair ke pekat ?..ekekkekeke

Meh jumpa aku...aku teropong guna mikroskop....kita kira satu-satu.....:eek::)):)):eek::eek::eek:

notrexdame
01-11-2008, 12:09 PM
banyakkan makan bawang :D:D:D:D

saya sokong...bila nak tambah lagi :)paid:)paid

notrexdame
01-11-2008, 12:11 PM
Meh jumpa aku...aku teropong guna mikroskop....kita kira satu-satu.....:eek::)):)):eek::eek::eek:




:eek::eek:laju woo nak kira

ratusanRM
01-11-2008, 12:19 PM
Meh jumpa aku...aku teropong guna mikroskop....kita kira satu-satu.....:eek::)):)):eek::eek::eek:




kang tuan doktor teropong bercampur sperma kucing lak :eek::eek::eek::eek::eek::eek:

ADI78
01-11-2008, 01:43 PM
sperma tu aper:">:">:">

clorox_bersih
01-11-2008, 03:20 PM
camne nak tahu sperma banyak ?... dlm kuantiti cair ke pekat ?..ekekkekeke

tak silap aku ade test die..die estimate jumlah sperm..kalau dalam nisbah die berapa tah ek,aku pn tak ingat la..kalau kandungan
nisbah sperm tu kurang,lelaki tu dianggap mandul..
cmtu la tak silap aku..baca kat mana tah dulu

clorox_bersih
01-11-2008, 03:21 PM
banyakkan makan bawang :D:D:D:D

bawang memekat air mani..
barli suam pn ok..:D

Kehidupan
01-11-2008, 03:22 PM
xyah pakai spender la yerk....?

miskhi
01-11-2008, 03:26 PM
miskhi, Kurma, metallizer, anne_81

anne_81 pun ade:D:D

korang x segan ke:)):))

RMteam
01-11-2008, 03:28 PM
Makanan tingkatkan jumlah sperma
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras
tanyadrxy@bharian.com.my
SAYA musykil apakah ada makanan tertentu yang boleh diambil bagi meningkatkan jumlah sperma? Bagaimana jika kita mahu mendapatkan sperma bermutu?

Cik Lan

Bangi



MENGIKUT pandangan dan kajian pakar pemakanan Barat, ada beberapa jenis makanan, vitamin dan mineral yang boleh meningkatkan mutu sperma. Bahan yang mengandungi antioxidant ini boleh mengelak kerosakan sperma.

Mutu sperma juga banyak dipengaruhi makanan yang mengandungi antioxidant. Ini berdasarkan kajian yang menunjukkan lelaki yang kurang mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kualiti dan motiliti sperma rendah.

Antioxidant glutahatione dan crypthoxanthin banyak didapati dalam sayur-sayuran hijau dan tomato. Pengambilan zink ,asid folic, chromium, selenium dan coenzyme Q10 juga dikatakan membantu meningkat mutu sperma. Selain itu, pengambilan vitamin C, E dan vitamin B Kompleks boleh membantu.

Saudara juga perlu mengelak dari mengambil minuman mengandungi kafein kerana ia boleh mengurangkan mutu sperma. Amalkan cara hidup sihat seperti bersenam , kurangkan berat badan dan tidak menghisap rokok.

Selain itu, jangan pakai seluar dalam ketat kerana ini boleh meningkatkan suhu dalam buah zakar dan menjejaskan penghasilan sperma.

Bagaimanapun, jika saudara menghadapi masalah kesuburan atau mempunyai kandungan sperma rendah, saudara perlu terlebih dulu berjumpa doktor pakar. Ini kerana ada beberapa masalah urologi yang boleh menyebabkan kemandulan. Ini termasuk masalah varicocele yang boleh dirawat dengan cara pembedahan.

Anda musykil atau bimbang masalah kesihatan boleh menjejaskan kelakian diri? Dr Zulkifli akan memberi pandangan dan membantu menyelesaikan masalah anda. Hantarkan soalan kepada Pengelola Ruangan Tanya Doktor, XY - Ikon Lelaki, Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel tanyadrxy@bharian.com.my.

info yang bagus buat semua...

notrexdame
01-11-2008, 03:30 PM
xyah pakai spender la yerk....?

bole gak....takut berlari2 kang :)):))

alonso
01-11-2008, 03:32 PM
Makanan tingkatkan jumlah sperma
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras
tanyadrxy@bharian.com.my
SAYA musykil apakah ada makanan tertentu yang boleh diambil bagi meningkatkan jumlah sperma? Bagaimana jika kita mahu mendapatkan sperma bermutu?

Cik Lan

Bangi



MENGIKUT pandangan dan kajian pakar pemakanan Barat, ada beberapa jenis makanan, vitamin dan mineral yang boleh meningkatkan mutu sperma. Bahan yang mengandungi antioxidant ini boleh mengelak kerosakan sperma.

Mutu sperma juga banyak dipengaruhi makanan yang mengandungi antioxidant. Ini berdasarkan kajian yang menunjukkan lelaki yang kurang mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kualiti dan motiliti sperma rendah.

Antioxidant glutahatione dan crypthoxanthin banyak didapati dalam sayur-sayuran hijau dan tomato. Pengambilan zink ,asid folic, chromium, selenium dan coenzyme Q10 juga dikatakan membantu meningkat mutu sperma. Selain itu, pengambilan vitamin C, E dan vitamin B Kompleks boleh membantu.

Saudara juga perlu mengelak dari mengambil minuman mengandungi kafein kerana ia boleh mengurangkan mutu sperma. Amalkan cara hidup sihat seperti bersenam , kurangkan berat badan dan tidak menghisap rokok.

Selain itu, jangan pakai seluar dalam ketat kerana ini boleh meningkatkan suhu dalam buah zakar dan menjejaskan penghasilan sperma.

Bagaimanapun, jika saudara menghadapi masalah kesuburan atau mempunyai kandungan sperma rendah, saudara perlu terlebih dulu berjumpa doktor pakar. Ini kerana ada beberapa masalah urologi yang boleh menyebabkan kemandulan. Ini termasuk masalah varicocele yang boleh dirawat dengan cara pembedahan.

Anda musykil atau bimbang masalah kesihatan boleh menjejaskan kelakian diri? Dr Zulkifli akan memberi pandangan dan membantu menyelesaikan masalah anda. Hantarkan soalan kepada Pengelola Ruangan Tanya Doktor, XY - Ikon Lelaki, Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel tanyadrxy@bharian.com.my.

nasib baik aku mmg sukakan buah-buahan&juga sayur-sayuran:eek:
seluar dalam mana yg tak ketat??
seluar dalam mana yg menyejukkan??
aku nak beli:eek::eek::eek:

alonso
01-11-2008, 03:33 PM
bawang memekat air mani..
barli suam pn ok..:D

patutlah member2 aku ramai suka minum barli:eek::eek::eek:

notrexdame
01-11-2008, 03:34 PM
nasib baik aku mmg sukakan buah-buahan&juga sayur-sayuran:eek:
seluar dalam mana yg tak ketat??
seluar dalam mana yg menyejukkan??
aku nak beli:eek::eek::eek:

KO PAKAI GSTRING :eek::eek::eek:

alonso
01-11-2008, 03:36 PM
KO PAKAI GSTRING :eek::eek::eek:

ade awek2 yg nak adiahkan aku g-string tak??:eek::eek:

ko kene benti smoke la pasni:eek:

clorox_bersih
01-11-2008, 03:40 PM
patutlah member2 aku ramai suka minum barli:eek::eek::eek:

baru ko tau..amalkan utk kebaikan:)):))
boleh menambahkan kandungan air mani:)):))

clorox_bersih
01-11-2008, 03:41 PM
ade awek2 yg nak adiahkan aku g-string tak??:eek::eek:

ko kene benti smoke la pasni:eek:

La SENZA :)):))

notrexdame
01-11-2008, 03:41 PM
ade awek2 yg nak adiahkan aku g-string tak??:eek::eek:

ko kene benti smoke la pasni:eek:

ok..aku nak bukti pembelian :eek::eek:

alonso
01-11-2008, 03:41 PM
baru ko tau..amalkan utk kebaikan:)):))
boleh menambahkan kandungan air mani:)):))

aku nak kuar jap,
nak beli barli
baik mula dari skrg
:eek::eek::eek:

Arisma
01-11-2008, 03:42 PM
sperma tu aper:">:">:">kura2 dalam perahu..pura2 tak tahu..

sperma tu adalah teknik forex yang boleh memberanakkan duit menjadi banyak..:)):)):))

Arisma
01-11-2008, 03:44 PM
aku nak kuar jap,
nak beli barli
baik mula dari skrg
:eek::eek::eek:
tak sabar2 nak banyakkan sperma..

notrexdame
01-11-2008, 03:48 PM
aku nak kuar jap,
nak beli barli
baik mula dari skrg
:eek::eek::eek:

:eek::eek:poyo gilo :eek::eek:

alonso
01-11-2008, 03:51 PM
:eek::eek:poyo gilo :eek::eek:

:eek:aku akan gantikan teh dgn barli
:eek:malah nasi juga berlaukkan barli
sumenya barli:eek::eek::eek::eek:

notrexdame
01-11-2008, 03:55 PM
:eek:aku akan gantikan teh dgn barli
:eek:malah nasi juga berlaukkan barli
sumenya barli:eek::eek::eek::eek:

:eek::eek:jgn lupe beli baju gambar barli tau :eek::eek:

ulam
01-11-2008, 03:55 PM
Nyaris aku suka makan sayur ngn buah-buahan...
Merokok dah lama stop dah...

noorshah
01-11-2008, 03:56 PM
dua cadangan dari aku...
1)buat satu lubang dengan saiz buah zakar pada seluar dalam...agar ia sentiasa tergantung :eek:
2)bagi yang sentiasa memandu... buat satu hos dan letak kat lubang aircon bawah kaki tu dan salurkan hos tadi didalam seluar dalam.... :eek: granti cool

clorox_bersih
01-11-2008, 03:58 PM
:eek:aku akan gantikan teh dgn barli
:eek:malah nasi juga berlaukkan barli
sumenya barli:eek::eek::eek::eek:

elok la tu..barley ngan barney tak jauh :eek::eek:

clorox_bersih
01-11-2008, 03:59 PM
:eek::eek:jgn lupe beli baju gambar barli tau :eek::eek:

die beli baju gambar barney la :eek::eek:

lanbai
01-11-2008, 04:17 PM
Makanan tingkatkan jumlah sperma
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras
tanyadrxy@bharian.com.my
SAYA musykil apakah ada makanan tertentu yang boleh diambil bagi meningkatkan jumlah sperma? Bagaimana jika kita mahu mendapatkan sperma bermutu?

Cik Lan

Bangi



MENGIKUT pandangan dan kajian pakar pemakanan Barat, ada beberapa jenis makanan, vitamin dan mineral yang boleh meningkatkan mutu sperma. Bahan yang mengandungi antioxidant ini boleh mengelak kerosakan sperma.

Mutu sperma juga banyak dipengaruhi makanan yang mengandungi antioxidant. Ini berdasarkan kajian yang menunjukkan lelaki yang kurang mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kualiti dan motiliti sperma rendah.

Antioxidant glutahatione dan crypthoxanthin banyak didapati dalam sayur-sayuran hijau dan tomato. Pengambilan zink ,asid folic, chromium, selenium dan coenzyme Q10 juga dikatakan membantu meningkat mutu sperma. Selain itu, pengambilan vitamin C, E dan vitamin B Kompleks boleh membantu.

Saudara juga perlu mengelak dari mengambil minuman mengandungi kafein kerana ia boleh mengurangkan mutu sperma. Amalkan cara hidup sihat seperti bersenam , kurangkan berat badan dan tidak menghisap rokok.

Selain itu, jangan pakai seluar dalam ketat kerana ini boleh meningkatkan suhu dalam buah zakar dan menjejaskan penghasilan sperma.

Bagaimanapun, jika saudara menghadapi masalah kesuburan atau mempunyai kandungan sperma rendah, saudara perlu terlebih dulu berjumpa doktor pakar. Ini kerana ada beberapa masalah urologi yang boleh menyebabkan kemandulan. Ini termasuk masalah varicocele yang boleh dirawat dengan cara pembedahan.

Anda musykil atau bimbang masalah kesihatan boleh menjejaskan kelakian diri? Dr Zulkifli akan memberi pandangan dan membantu menyelesaikan masalah anda. Hantarkan soalan kepada Pengelola Ruangan Tanya Doktor, XY - Ikon Lelaki, Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel tanyadrxy@bharian.com.my.
:D bagus info ni... :eek: :)cgrock

notrexdame
01-11-2008, 04:20 PM
die beli baju gambar barney la :eek::eek:

:eek:aku sokong :eek:

tEnuKLang
01-11-2008, 04:29 PM
Makanan tingkatkan jumlah sperma
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras
tanyadrxy@bharian.com.my
SAYA musykil apakah ada makanan tertentu yang boleh diambil bagi meningkatkan jumlah sperma? Bagaimana jika kita mahu mendapatkan sperma bermutu?

Cik Lan

Bangi



MENGIKUT pandangan dan kajian pakar pemakanan Barat, ada beberapa jenis makanan, vitamin dan mineral yang boleh meningkatkan mutu sperma. Bahan yang mengandungi antioxidant ini boleh mengelak kerosakan sperma.

Mutu sperma juga banyak dipengaruhi makanan yang mengandungi antioxidant. Ini berdasarkan kajian yang menunjukkan lelaki yang kurang mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kualiti dan motiliti sperma rendah.

Antioxidant glutahatione dan crypthoxanthin banyak didapati dalam sayur-sayuran hijau dan tomato.
aku clear yg nih...:)paid

Pengambilan zink ,asid folic, chromium, selenium dan coenzyme Q10 juga dikatakan membantu meningkat mutu sperma. Selain itu, pengambilan vitamin C, E dan vitamin B Kompleks boleh membantu.

nih pon...:)paid

Saudara juga perlu mengelak dari mengambil minuman mengandungi kafein kerana ia boleh mengurangkan mutu sperma. Amalkan cara hidup sihat seperti bersenam , kurangkan berat badan dan tidak menghisap rokok.

aku tak minum sgt kopi n nesc sbb aku ada migrin. berat badan aku ok, BMI just nice at 20.0kg/m^2. tiap2 minggu maen futsal..:)paid

Selain itu, jangan pakai seluar dalam ketat kerana ini boleh meningkatkan suhu dalam buah zakar dan menjejaskan penghasilan sperma.

hehe...aku pakai short bola/boxer yg selesa...:)paid

Bagaimanapun, jika saudara menghadapi masalah kesuburan atau mempunyai kandungan sperma rendah, saudara perlu terlebih dulu berjumpa doktor pakar. Ini kerana ada beberapa masalah urologi yang boleh menyebabkan kemandulan. Ini termasuk masalah varicocele yang boleh dirawat dengan cara pembedahan.

Anda musykil atau bimbang masalah kesihatan boleh menjejaskan kelakian diri? Dr Zulkifli akan memberi pandangan dan membantu menyelesaikan masalah anda. Hantarkan soalan kepada Pengelola Ruangan Tanya Doktor, XY - Ikon Lelaki, Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel tanyadrxy@bharian.com.my.

erm..tapi masalahnya bini takde lagi nih...:eek:

notrexdame
01-11-2008, 04:34 PM
erm..tapi masalahnya bini takde lagi nih...:eek:

:eek::eek:xpe..simpan dulu :)):))

clorox_bersih
01-11-2008, 05:49 PM
:eek::eek:xpe..simpan dulu :)):))

:)):)) pasni g kedai,BARLI SUAM 1...:)):))

JaMeQ
01-11-2008, 06:23 PM
Kena panggil doktor notty pasnih..pakar sakit tuan :)cgrock

notrexdame
01-11-2008, 06:26 PM
Kena panggil doktor notty pasnih..pakar sakit tuan :)cgrock

:p:p pakar sakit puan skali tau :)):))

notrexdame
01-11-2008, 06:27 PM
:)):)) pasni g kedai,BARLI SUAM 1...:)):))

mane alonso barli ek?? :-?:-?:)):))

pakmaun
01-11-2008, 06:27 PM
bukan bykkan makan bawang putih ke???

makan mentah2.....

aku cam penah dgr org kg cakap la...

Biggie
01-11-2008, 07:25 PM
banyakkan makan bawang :D:D:D:D

ni terbaik.... best2.. :)paid:)paid

Syaffieq25
01-11-2008, 07:51 PM
Kalau thread mcm ni suke ye kome..

watakutama
01-11-2008, 08:00 PM
standard air mani jantan...sekali pancut 2ml...kalo sampai 4ml tu maknanya sudah 9 bulan tak keluar la..:D

zamreda
01-11-2008, 08:07 PM
nak lagi pekat,berpuasa..anak lelaki lah dpt..

misi
01-11-2008, 11:11 PM
standard air mani jantan...sekali pancut 2ml...kalo sampai 4ml tu maknanya sudah 9 bulan tak keluar la..:D

abih kalu 10th x kuar bape ml lak...?:)):))
org ckp mkn telur ngan madu..air mani le melimpah-limpah..:)):))