PDA

View Full Version : Kebatilan & Kemungkaran Dalam Berzanji ( 1 & 2 )


ammal07
04-11-2009, 12:22 AM
assalamualaikum...

dalam dok sebok-sebok memperkatakan masalah wahabi, kita tinjau amalan turun-temurun yang sering diamalkan oleh masyarakat kita,terutamanya di kampung-kampung, iaitu amalan berzanji...

sekali lagi kita undang penceramah kontroversi kita ustaz Rasul Dahari....

playlist
http://www.youtube.com/view_play_list?p=C92622F921545946&search_query=kebatilan+kemungkaran+dalam+berzanji

Kebatilan & Kemungkaran Dalam Berzanji ( 1 )_ Ustaz Rasul Dahari
1 http://www.youtube.com/watch?v=Qvg_M14s3mk&feature=related
2 http://www.youtube.com/watch?v=957SS43u4TA&feature=related
3 http://www.youtube.com/watch?v=tWGw5mboD_I&feature=related
4 http://www.youtube.com/watch?v=vl8az_n0oAs
5 http://www.youtube.com/watch?v=Rk5PRGPheL4
6 http://www.youtube.com/watch?v=RnKoPUvlGSs
7 http://www.youtube.com/watch?v=Fr2-Ci_URUo
8 http://www.youtube.com/watch?v=E9bVh9w3ZX8

kebatilan & kemungkaran Dalam Berzanji ( 2 )- Ustaz Rasul Dahari
1 http://www.youtube.com/watch?v=3Us9X-32V8o&feature=related
2 http://www.youtube.com/watch?v=ScZQ0qWdNcY
3 http://www.youtube.com/watch?v=VPB5tdNaOrU
4 http://www.youtube.com/watch?v=JMXhb3hpd1U
5 http://www.youtube.com/watch?v=A63tUGMX878
6 http://www.youtube.com/watch?v=Zexb0L-yNIo&feature=related
7 http://www.youtube.com/watch?v=OcuF9KnvD8c&NR=1
8 http://www.youtube.com/watch?v=MSiAAUcQl04&NR=1

hafizuka
04-11-2009, 12:40 AM
http://bahrusshofa.blogspot.com/2009/03/mawlid-barzanji.html

Mawlid Barzanji telah masyhur di rantau sebelah kita. Amalan membacanya telah menjadi tradisi masyarakat kita di alam Melayu ini. Ketibaan bulan kelahiran Junjungan Nabi s.a.w. memeriahkan lagi majlis-majlis pembacaan kitab Mawlid Barzanji dan alhamdulillah ianya masih berkekalan sehingga ke saat ini, walaupun dikecam dan disesatkan oleh puak kaum mudah. Sungguh mengherankan bila membaca kitab sirah yang sarat dengan mahabbatur rasul, tiba-tiba hendak diharamkan sebab kononnya bid`ah, kononnya ada unsur pengagungan yang berlebihan, kononnya ada syirik, sedangkan apa yang didakwa syirik dan berlebihan itu hanyalah kesalahan mereka dalam memahami kata-kata Imam al-Barzanji akibat kail mereka yang hanya sejengkal untuk menduga lautan dalam ...Allahu ... Allah. Syukurlah, amalan bermawlid, bermarhaban dan membaca Barzanji telah mendapat sokongan dan dokongan para ulama kita antaranya seperti di Sarawak ini oleh almarhum Shohibus Samahah Datuk Haji Abdul Kadir Hassan. Datuk Kadir Hassan dalam fatwanya menyatakan:-
Soalan:-

Apa pandangan Islam terhadap zikir marhaban seperti diamalkan masyarakat Islam pada hari ini ?

Jawapan:-

Pada hakikatnya adalah merupakan sebagai puji-pujian dan mengucap salawat dan salam kepada Junjungan s.a.w.
Berdiri ketika sampai kepada bacaan Nabi dilahirkan lalu membawa "Marhaban Jaddal Husaini", "Ashraqal Badru 'Alaina" dan lain-lain seterusnya sebagai menghormati Nabi Muhammad s.a.w. adalah amalan-amalan yang baik dan tiada sekali-kali terlarang di dalam syarak, asal jangan berubah kalimat-kalimatnya yang boleh merosak makna.

Sayyid Zaini Dahlan, Mufti Besar Imam Syafiee di Mekah (wafat 1304H) berpendapat bahawa mengadakan Maulud Nabi dengan membaca kisah-kisah baginda dan berdiri dan membesarkan Nabi s.a.w. adalah suatu hal yang baik. Dan telah mengerja seperti itu banyak dari ulama-ulama yang menjadi ikutan Ummah. (I`anatuth Tholibin, Juz III halaman 363).
Imam Taqiyuddin as-Subki, seorang ulama yang terbesar dalam Mazhab asy-Syafiee (wafat tahun 657H) juga berpendapat bahawa berdiri ketika mendengar kisah Nabi dilahirkan adalah suatu pekerjaan yang baik demi menghormati Nabi.

Pendeknya tiadalah diragu-ragukan bahawa mengadakan Zikir Marhaban seperti yang berlaku di dalam masyarakat kita tiadalah sekali-kali tertegah dalam syarak malah ianya adalah termasuk di dalam pekerjaan yang baik.
Selain almarhum Mufti Sarawak tersebut, Shohibus Samahah Datuk Haji Mohd. Yunus bin Mohd Yatim, mufti ke-3 Negeri Melaka, turut mendokong amalan Barzanji. Beliau menyatakan:-

Soalan:
Apakah hukumnya membaca barzanji yang diamalkan di negeri ini? Ada yang mengatakan baik kerana mengingati sejarah Rasulullah, juga memuliakan Rasulullah.

Jawapan:

Adalah dimaklumkan bahawa bacaan barzanji telah menjadi satu tradisi keagamaan bagi masyarakat Islam di sebelah sini dan ia adalah dianggap salah satu cabang kebudayaan Islam. Kitab barzanji yang dibaca itu mengandungi sejarah hidup Rasulullah (Sirah Nabawiyyah) selain daripada puji-pujian bagi Rasul junjungan alam. Membacanya dapat pahala dengan niat hendak mengetahui sejarah hidup Rasulullah yang mana percaya kepada Rasul salah satu Rukun Iman. Orang Islam hendaklah mengetahui Rasulullah, ayahanda dan bonda juga anak-anaknya walaupun kebanyakan umat Islam di negeri ini yang membaca barzanji tidak faham ertinya tetapi bacaan-bacaan mereka betul dan tidak lari dari ayat-ayat yang berkenaan. Oleh itu, membaca barzanji diberi pahala kepada yang membacanya kerana ada kaitan dengan sejarah Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam dan memuliakan Rasul utusan Allah itu, sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan para mala’ikat-Nya mengucap salawat atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah salawat dan salam ke atasnya.”
Oleh itu, wahai ikhwah, janganlah terpedaya dengan kata-kata kaum yang suka bermudah-mudah dalam urusan agama ini. Dalam bab makan-minum tak mau pulak mereka nak bermudah-mudah, semua nak sodap, nak nyaman, bila masuk bab agama, senang je lidah tak bertulang mereka mengeluarkan - "tak pa Islam itu mudah". Ungkapan yang benar tetapi yang dikehendaki mereka dengannya adalah kebatilan. Moga Allah memberi mereka hidayah atau memusnahkan mereka agar padam fitnah yang menimpa umat beragama. Selamat Menyambut Mawlidur Rasul s.a.w., meriahkanlah sambutannya walau karihal Wahhabiyyun.

deaftonejoe
04-11-2009, 04:51 AM
mereka ni sibuk utk mengecam bende2 yg pade pandangan mereka bida'ah.. tp yang terang2 wat dosa besar berzina, minum arak dikalangan orang islam xpulak cube ditegah.. itu lebih utama kepada alim ulamak dan orang islam.. cube ramai2 g duduk kat hard rock cafe, kat bangsar, bukit bintang mencr org islm tuk ditarbiahkan.. di bw kepangkal jalan.. lebih pahala dan lebih utama.. kesian kat anak2 muda kita..
Aku kurang setuju pasal bab2 berzanji ini.. sbb aku org johor.. ini semua adalah lumrah bg masyarakat johor.. hari raya ada bacaan marhaban dan berzanji.. hari maulud pun sm.. pdaku ini selain dr memuji keaonan Allah dan rasullullah ia juga dpt mengeratkan silaturrahim sesama umat islam..xkira parti politik kerana pd ms inile aku dpt lihat xkira ko pas ke umno ke bersm2 menjayakan.. seronok ngk.. walaupun johor adalah kubu kuat umno tp aku ngkdieorg xkesah yang pntg hidup mesti bermasyarakat.. xkan ko mati nak tanam sendiri.. jd melalui marhaban inile sesuatu masyarakat berpadu.. tp skg dah kurang amalkan.. cume kat kampung dan felda-felda je kalu kat bandar ade gak tp kurang.. kalu kat batu pahat tu smpi ke kampung sebelah kekadang smpi 2-3 hr baru habis marhaban dan berzanji dan mereka namakan ini BARAAN.. ms ni gak kite leh ngk sape yg susah dan sape yg senang.. jd le le nolong.. aku xphm fahaman wahabi ni.. nk mudahkan semua tp xkene care..

mahir79
04-11-2009, 05:30 AM
Ammal07

Berzanji ke buat party minum arak?

Berzanji ke main dam kat warung?

Berzanji ke main wayang kulit

Kalau berzanji itu perkara mungkar..... jadi maknanya
Wayang kulit, bersyair, teater, mak yong, gamelan, music..
semua lagi maha haram....

kenapa ko tak pertikaikan benda benda ni??

Soalan untuk AMmal07 - apa hukumnya Wayang kulit, bersyair, teater, mak yong, gamelan, music, baca sajak????

HARUS? MAKRUH? HARAM?

swingerfx
04-11-2009, 05:51 AM
x abis2 ustazzzzzzzzzzzz youtube ni.aka ustazzzz copy paste...

ammal07
04-11-2009, 05:57 AM
x abis2 ustazzzzzzzzzzzz youtube ni.aka ustazzzz copy paste...
orang yang bijak ialah orang yang tahu menggunakan teknologi moden untuk tujuan kebaikan...

swingerfx
04-11-2009, 06:06 AM
orang yang bijak ialah orang yang tahu menggunakan teknologi moden untuk tujuan kebaikan...

ya..kamu mmg bijak..syabas:)cgrock:)cgrock:)cgrock

WangEmas
04-11-2009, 06:18 AM
wahabi lagi.. :eek::eek::eek::eek:

fahim
04-11-2009, 09:44 AM
Amalan yang membawa kebaikan sering dipertikaikan. Kaedah membaca berzanji adalah amalan mulia. Kebangkitan arus muzik moden telah meresap jauh di kebanyakan masyarakat kita dan ianya ditokok tambah oleh wujudnya sebilangan alim ulamak yang berfahaman tertentu menyanggah kebaikan berzanji menjadikan penganut islam di Malaysia terkeliru. Benda yang baik diketepikan tetapi perkara yang terang-terangan mungkar tidak dibincangkan.

jasma
04-11-2009, 10:07 AM
orang yang bijak ialah orang yang tahu menggunakan teknologi moden untuk tujuan kebaikan...

tuan...
menuntut ilmu ni kena berguru...
x salah guna teknologi...
tapi menuntut ilmu thru google n youtube tu x berapa digalakkan...
kang aku kata bidaah cara belajar Islam guna ustaz googles kang ko marah laks...
kenapa kita kena berguru?
kenat cari sendiri jawapan utk diri sendiri...

TT
04-11-2009, 10:17 AM
baca yasin malam jumaat pun ade yg ckp bidaah..klo cmtu sshla nak wat pahala

jasma
04-11-2009, 10:27 AM
baca yasin malam jumaat pun ade yg ckp bidaah..klo cmtu sshla nak wat pahala

x lama lg akan wujud thread tersebut...
tunggu ye...
ni pasal berzanji...

mahir79
04-11-2009, 10:36 AM
lepas ni thread...baca yassin malam jumaat plak bidaah..

gi tgk wayang malam jumaat apa la hukumnya...

aku pun heran la..macammana golongan Islam Liberal boleh sokong Dr Asri. diornag tatau ke...kalau orang macam Dr. Asri and the gang pegang kuasa..
habis semua benda diharamkan nanti...

orang tak mengaji je yg sokong Dr Asri membabi buta ni

hafizuka
04-11-2009, 11:55 AM
Ni la masalahnya bila ulama dalam dunia Islam tinggal Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab, Bin Baz

Pastu ulang lagi Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab, Bin Baz

Ulang lagi Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab, Bin Baz

Imam mazhab 4 tak terima pandangan orang lain tak terima, pastu tak habis2 pasal benda2 kecik, baca yasin, baca doa, tahlil, sebut saiyidina

Cuba la pikir pasal orang lagi sibuk bola dari pergi menuntut ilmu, gejala murtad, perpecahan umat, malam2 memorex bukan solat sunat tahajud, tapi buat apa la nak buat camtu, kan best malam Khamis takyah baca Yasin kita memorex lagi masyuk, buat apa baca doa pas solat, nak cepat gi duduk depan PC tgk chart masyuk kahkahkah

tapirbawaklori
04-11-2009, 12:05 PM
Ni la masalahnya bila ulama dalam dunia Islam tinggal Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab, Bin Baz

Pastu ulang lagi Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab, Bin Baz

Ulang lagi Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab, Bin Baz

Imam mazhab 4 tak terima pandangan orang lain tak terima, pastu tak habis2 pasal benda2 kecik, baca yasin, baca doa, tahlil, sebut saiyidina

Cuba la pikir pasal orang lagi sibuk bola dari pergi menuntut ilmu, gejala murtad, perpecahan umat, malam2 memorex bukan solat sunat tahajud, tapi buat apa la nak buat camtu, kan best malam Khamis takyah baca Yasin kita memorex lagi masyuk, buat apa baca doa pas solat, nak cepat gi duduk depan PC tgk chart masyuk kahkahkah

hamba setuju sangat kata kata tuan hamba ini...tepat,bernas dan umpppp!!!...

mybizme
04-11-2009, 12:21 PM
apakah di dalam buku berzanji tu ada yang khufarat?

ammal07
04-11-2009, 09:26 PM
sebelum anda membuat sebarang ulasan,
anda semua disyorkan untuk menonton semua 8 siri video tu, dengan hati lapang supaya
faham isi kandungan yang disampaikan oleh ustaz RD,
( bahagian 2, akan menyusul..)
apa juga bantahan terhadap kandungan kuliah itu hendaklah disertakan dengan dalil-dalil
sahih samada ayat al-quran atau hadis,
pandangan atau pendapat yang berdasarkan 'saya rasa', 'saya ingat',dan sebagainya
tidak digalakkan.

ammal07
04-11-2009, 09:27 PM
apakah di dalam buku berzanji tu ada yang khufarat?

dari dahulu tidak pernah ada ustaz yang mendedahkan isi kandungan atau terjemahan berzanji
kepada kita,kita nampak kitab tu tulisan arab,bunyi lagunya sedap,selalu diamalkan oleh
orang-orang kampung untuk mengisi majlis-majlis tertentu,sehingga majlis khatam al-quran
juga diselitkan pembacaan berzanji.kita mengamalkan berzanji tanpa mengetahui maknanya,
dari mana asal usul dan siapa yang menciptanya pun kita tak tahu.


sekarang bila ada ustaz yang berani mendedahkan apa sebenarnya kandungan berzanji itu
kita semua jadi gelabah,amalan berzanji sudah sebati dengan jiwa kita,dah jadi tradisi turun
temurun,sukar untuk ditinggalkan.

semuga Allah memberi hidayah kepada kita semua,pintu taubat masih terbuka,
bertaubatlah sebelum terlambat.

ammal07
04-11-2009, 11:19 PM
assalamualaikum...

seperti yang dijanjikan , ini bahagian kedua dari masalah berzanji..

( video link telah digabungkan ke thread lagi satu. )

mahir79
04-11-2009, 11:21 PM
dari dahulu tidak pernah ada ustaz yang mendedahkan isi kandungan atau terjemahan berzanji
kepada kita,kita nampak kitab tu tulisan arab,bunyi lagunya sedap,selalu diamalkan oleh
orang-orang kampung untuk mengisi majlis-majlis tertentu,sehingga majlis khatam al-quran
juga diselitkan pembacaan berzanji.kita mengamalkan berzanji tanpa mengetahui maknanya,
dari mana asal usul dan siapa yang menciptanya pun kita tak tahu.


sekarang bila ada ustaz yang berani mendedahkan apa sebenarnya kandungan berzanji itu
kita semua jadi gelabah,amalan berzanji sudah sebati dengan jiwa kita,dah jadi tradisi turun
temurun,sukar untuk ditinggalkan.

semuga Allah memberi hidayah kepada kita semua,pintu taubat masih terbuka,
bertaubatlah sebelum terlambat.

Senang tak payah berzanji...
tukar dengan sessi karaoke amacam??

sekupang1
04-11-2009, 11:45 PM
sheikh ammal07,
Cuba bagi saya nas dlm alquran yg suruh tuan pakai seluar atau baju. Ade ke? klu takde kira bidaah le tu ye. Lepas ni nak tuan sheikh nak pakai apa plak,

jasma
05-11-2009, 01:37 AM
kata-kata Ibn Sirrin...

"Sesungguhnya ilmu ini agama, dan perhatikan dari siapa yang engkau ambil agama ini"

mahir79
05-11-2009, 03:33 AM
Rasul Dahri ni...buku dia semua KDN dan Majlis Fatwa dah haramkan
buat apa sibuk2 nak dengar dia...

Muhammad_27
05-11-2009, 04:15 AM
ammal nie bertogurukan UTUBE upanya.....:))

deaftonejoe
05-11-2009, 05:43 AM
makne berzanzi? semua org tahule.. bkn kite ni xbersekolah agama.. pade aku kite memuji rasulullah dan keturunannye.. xsalah rsnye.. ia mcm menceritakan kebaikkan org yg dah mati.. xkan nk cite yg buruk.. deme semua dh meninggal xkn nk cite bende yg buruk.. malah memuji tidakle smpi mengatasi kepujian terhadap Allah.. alangkah Allah juamemuji dan mengasihi Rasulullah.. lihat saje dlm syahadah kite.. nabi muhammad dimuliakan.. mengenai keluarga nabi plak mereka ini jua sm2 menegakkan syiar islam xsalah puji.. dr puji kump.-kump. muzik rock lbh baik berzanji dan marhaban lg baik,lg dpt pahala.. jika sesuatu yg baik pastinya Allah akan memberi pahala.. ini bende yg baik bkn bidaah..

deaftonejoe
05-11-2009, 05:46 AM
sm gak ngan bc yassin kat kubur dan pd mlm jumaat.. mgkn ade kate xsesuai ,kenape x bc waktu lain atau surah lain.. pd aku kalu ko nk bc satu quran pun xpe tp atleast ade gak dieorg bc surah dlm al-quran.. nk hrp dibcsemua ntahnye bile..

deaftonejoe
05-11-2009, 05:53 AM
tu orang2 minum arak, penzina, tu lg ahaya dr bidaah.. dah sesat.. lg sesat kalu die bwk kwn2 join.. tu lg bahaya.. berdakwahle bende yang nmpak nyata mungkar. memang jelas.. anak haram pun dah ramai.. maknenye sm2le kite berdakwah pd deme 2 yg mcm ni.. jgn tahu ckp je.. jgn harap kerajaan atau jabatan agama je.. kite semua org islam same2.. nyamuk diseberang laut nmpk tp gajah dpn mate bole wat2xnmpk.. pd aku JGN TAhU CKP JE.. TGKLE MASYARAKAT KITE APE JADI>> ORG2 MCM KORANG MAKIN WAT KALUT MASYARAKAT>> TGKLE ANAK2 MUDE KITE>> KALUT X MEREKA>> mane lbh penting yg bidaah atau iman anak mude kite.. hei susah org mengaji tinggi ni.. sesekali kalu kat atas jngok2le yg dibwh(masyarakat) ni.. perkukuhkan iman mereka bkn wat mereka lg kalut..

ammal07
05-11-2009, 07:21 AM
ammal nie bertogurukan UTUBE upanya.....:))
berguru cara canggih,gunakan sepenuhnya teknologi terkini,yang penting tok guru dalam utube ni guna kitab, ada dalil-dalil sahih,
kalau tak faham boleh ulang banyak kali,jimat masa dan tenaga,bila masa pun boleh dengar kuliah dia,

ustaz yang kreatif ialah yang tahu menafaatkan u tube, dakwahnya akan tersebar keseluruh pelusuk dunia...

ramai orang yang tak berkesempatan menghadiri kuliah di masjid-masjid,
kerana kesibukan kerja,ramai yang kerja syift,dengan adanya teknologi,
internet dan utube,ramai orang yang mahu belajar akan dapat maklumat
dari sana.

WangEmas
05-11-2009, 07:29 AM
berguru cara canggih,gunakan sepenuhnya teknologi terkini,yang penting tok guru dalam utube ni guna kitab, ada dalil-dalil sahih,
kalau tak faham boleh ulang banyak kali,jimat masa dan tenaga,bila masa pun boleh dengar kuliah dia,

ustaz yang kreatif ialah yang tahu menafaatkan u tube, dakwahnya akan tersebar keseluruh pelusuk dunia...

ramai orang yang tak berkesempatan menghadiri kuliah di masjid-masjid,
kerana kesibukan kerja,ramai yang kerja syift,dengan adanya teknologi,
internet dan utube,ramai orang yang mahu belajar akan dapat maklumat
dari sana.

berdakwah guna internet tak pulak dikatakan BIDAAH?

tapi kalo guna tasbih sewaktu berzikir tak boleh plak.. WAHABI.. WAHABI..

WangEmas
05-11-2009, 07:32 AM
orang yang bijak ialah orang yang tahu menggunakan teknologi moden untuk tujuan kebaikan...

haji kahar pun guna teknologi gak utk 'berdakwah' malang kalo org melihat kebijaksaan hanya dr sudut tu..

ammal07
05-11-2009, 07:33 AM
sheikh ammal07,
Cuba bagi saya nas dlm alquran yg suruh tuan pakai seluar atau baju. Ade ke? klu takde kira bidaah le tu ye. Lepas ni nak tuan sheikh nak pakai apa plak,

anda masih tak faham atau buat-buat tak faham,yang dimaksudkan oleh ustaz ialah bidaah dalan hal-hal ibadat atau urusan agama,
kalau urusan dunia tu boleh pakai akal je,asalkan tak menyalahi hukum syarak .

anda nak pakai seluar jin ke seluar slek ke, bahu melayu ke,jubah ke,yang penting menutup aurat.

ammal07
05-11-2009, 07:43 AM
makne berzanzi? semua org tahule.. bkn kite ni xbersekolah agama.. pade aku kite memuji rasulullah dan keturunannye.. xsalah rsnye.. ia mcm menceritakan kebaikkan org yg dah mati.. xkan nk cite yg buruk.. deme semua dh meninggal xkn nk cite bende yg buruk.. malah memuji tidakle smpi mengatasi kepujian terhadap Allah.. alangkah Allah juamemuji dan mengasihi Rasulullah.. lihat saje dlm syahadah kite.. nabi muhammad dimuliakan.. mengenai keluarga nabi plak mereka ini jua sm2 menegakkan syiar islam xsalah puji.. dr puji kump.-kump. muzik rock lbh baik berzanji dan marhaban lg baik,lg dpt pahala.. jika sesuatu yg baik pastinya Allah akan memberi pahala.. ini bende yg baik bkn bidaah..
sila hayati kandungan video ceramah tu betul-betul, sambungannya ada di bahagian kedua, dah di postkan,

kitab berzanji dikarang oleh orang syiah dari iran,ada unsur-unsur pembohongan, khurafat dan syirik....

jasma
05-11-2009, 07:48 AM
berguru cara canggih,gunakan sepenuhnya teknologi terkini,yang penting tok guru dalam utube ni guna kitab, ada dalil-dalil sahih,
kalau tak faham boleh ulang banyak kali,jimat masa dan tenaga,bila masa pun boleh dengar kuliah dia,

ustaz yang kreatif ialah yang tahu menafaatkan u tube, dakwahnya akan tersebar keseluruh pelusuk dunia...

ramai orang yang tak berkesempatan menghadiri kuliah di masjid-masjid,
kerana kesibukan kerja,ramai yang kerja syift,dengan adanya teknologi,
internet dan utube,ramai orang yang mahu belajar akan dapat maklumat
dari sana.

ALlah MAha Adil...
semua manusia diberi 24jam sehari...
tiada seorang pun dpt lebih jam atau terkurang dari 24 jam sehari...
didunia kita boleh memberi 1000 malah sejuta alasan utk mengelak menghadiri kelas atau kuliah atau apa2 yg membawa penambahbaikan dlm amalan diri kita...
fikir lah...
adakah alasan kesibukan ini mampu menjawab penipuan diri sendiri?

ammal07
05-11-2009, 08:20 AM
berdakwah guna internet tak pulak dikatakan BIDAAH?

tapi kalo guna tasbih sewaktu berzikir tak boleh plak.. WAHABI.. WAHABI..

ini bentuk soalan kebudak-budakan,sila berfikiran secara lebih matang,

bidaah yang ditegaskan oleh ustaz ialah bidaah dalam urusan agama,
membuat pertambahan dan perubahan dalam ibadat,

adapun dalam urusan dunia itu anda semua boleh pakai akal asalkan tak menyalahi hukum syarak.

( nak tanya sikit, umur anda ni kategori remaja ke dewasa..? )

jasma
05-11-2009, 08:26 AM
ini bentuk soalan kebudak-budakan,sila berfikiran secara lebih matang,

bidaah yang ditegaskan oleh ustaz ialah bidaah dalam urusan agama,
membuat pertambahan dan perubahan dalam ibadat,

adapun dalam urusan dunia itu anda semua boleh pakai akal asalkan tak menyalahi hukum syarak.

( nak tanya sikit, umur anda ni kategori remaja ke dewasa..? )

kenapa bidaah hanya dlm soal agama?
adakah sunnah nabi tu x lengkap?

ammal07
05-11-2009, 08:43 AM
kenapa bidaah hanya dlm soal agama?
adakah sunnah nabi tu x lengkap?

ini soalan yang bagus,

pasal sunnah nabi dah lemgkaplah kita dilarang membuat bidaah,
buat apa yang nabi ajarkan sudah,yang nabi tak buat,yang nabi tak ajar, jangan buat,jangan amal,

jangan pandai-pandai nak tambah itu dan ini...

jasma
05-11-2009, 08:46 AM
ini soalan yang bagus,

pasal sunnah nabi dah lemgkaplah kita dilarang membuat bidaah,
buat apa yang nabi ajarkan sudah,yang nabi tak buat,yang nabi tak ajar, jangan buat,jangan amal,

jangan pandai-pandai nak tambah itu dan ini...

so apa definisi sunnah nabi ni?

Muhammad_27
05-11-2009, 08:51 AM
berguru cara canggih,gunakan sepenuhnya teknologi terkini,yang penting tok guru dalam utube ni guna kitab, ada dalil-dalil sahih,
kalau tak faham boleh ulang banyak kali,jimat masa dan tenaga,bila masa pun boleh dengar kuliah dia,

ustaz yang kreatif ialah yang tahu menafaatkan u tube, dakwahnya akan tersebar keseluruh pelusuk dunia...

ramai orang yang tak berkesempatan menghadiri kuliah di masjid-masjid,
kerana kesibukan kerja,ramai yang kerja syift,dengan adanya teknologi,
internet dan utube,ramai orang yang mahu belajar akan dapat maklumat
dari sana.

confirm ammal da kena sunat ng wahabi... darimana tok guru nie sahih kan? sume nie adalah takwilan beliau semata-mata dgn berlandaskan pahamannya,,, that y la jd lagu nie.. cbe pahaman lain plk,,, diorg mentakwilkan ayat dengan pahaman yang berbeza plk...

hambo da khatam sume kuliah rasul dahri ni,,, my group ajak debate pun duk lari2,,, siap pg opisnya lagi...:)):))

Niduramak
05-11-2009, 09:12 AM
"Barang sesiapa yang mengajar di masjid pada malam2 tertentu dan kemudian menerima lah pulak bayaran tertentu ... maka bida'ah lah dieeee .... sebab nabi tak buat punnnnnnnn ... " Senang betul nak hukum bid'ah nii yeeee .. ape daaaa...

zaberi
05-11-2009, 10:01 AM
komen aku menerusi thread nih.
sama macam thread lain gak.
terasa betapa jahilnya diri aku nih dlm ilmu alquran sunnah.
inilah akibat usia banyak dihabiskan mengejar ilmu dunia.
skolah agama setakat darjah enam jer skolah johor. plus sekolah khas.
Diploma... ijazah.... master....
alquran sunnah skadar skali skala jer baca...

kawan2, allah beri kita kesedaran sebenarnya. allah buka mata hati kita. kita yang jahil. kerana kejar dunia...
allah suruh kita kenali kalam Nya. allah suruh kita mentadabur(kaji dalam2) kitabnya.
allah suruh kita faham alquran, rasulya, orang2 yang di pilihNya untuk kita fahami dan ikuti.

faham dengan hati bersih, ikhlas.
faham ikut allah. bukan faham ikut kehendak lain....

disana-sini. kedai kopi. blog blog, forum2...
sibuk perkatakan isu nih, asri, rasul dahri, mufti, bidaah, dll...

tapi terlalu sedikit nak kembalikan diru kepada fitrah.
fitrah kita ialah allah pemberi petunjuk, alquran dan rasul adalah sebaik2 petunjuk benar...

zaberi
05-11-2009, 10:08 AM
buat TT.
kalau hang paste youtube, pasti takramai berminat nak tonton.
eloknya hang tulis detail apa hujah penceramah.

bagi yang tak minat penceramah nih kompem tanak bukak.
bagi yang dah tengok juga tak buka

pandangan aku jer.

Muhammad_27
05-11-2009, 10:24 AM
sebelum anda membuat sebarang ulasan,
anda semua disyorkan untuk menonton semua 8 siri video tu, dengan hati lapang supaya
faham isi kandungan yang disampaikan oleh ustaz RD,
( bahagian 2, akan menyusul..)
apa juga bantahan terhadap kandungan kuliah itu hendaklah disertakan dengan dalil-dalil
sahih samada ayat al-quran atau hadis,
pandangan atau pendapat yang berdasarkan 'saya rasa', 'saya ingat',dan sebagainya
tidak digalakkan.

tak payahla cite panjang bab nie,,, bab aqidah pun wahabi dah fail... sume soklan xbole di jawab,,, mesti tuan dah abes baca dimana ALLAH oleh rasul dahri kn... meh kta bincang bab aqidah....:D

jasma
05-11-2009, 10:27 AM
tak payahla cite panjang bab nie,,, bab aqidah pun wahabi dah fail... sume soklan xbole di jawab,,, mesti tuan dah abes baca dimana ALLAH oleh rasul dahri kn... meh kta bincang bab aqidah....:D

menarik perbahasan ni....

Muhammad_27
05-11-2009, 10:30 AM
menarik perbahasan ni....


kaci baca dan dgr dulu RD pnye...

ALLAH bersemanyan di langgit,, yang bersama-sama kita adalah ilmunya...

RD cakap ea... bukan sy.. kalo nk ebook ng videonya pn ada..

jasma
05-11-2009, 10:37 AM
kaci baca dan dgr dulu RD pnye...

ALLAH bersemanyan di langgit,, yang bersama-sama kita adalah ilmunya...

RD cakap ea... bukan sy.. kalo nk ebook ng videonya pn ada..

yg cakap istiwa' di arasy saper pulak?

Muhammad_27
05-11-2009, 10:39 AM
yg cakap istiwa' di arasy saper pulak?


RD la,,, smela tu istiwa' ng semanyan kn....

jasma
05-11-2009, 10:41 AM
RD la,,, smela tu istiwa' ng semanyan kn....

aku ada e-mail soalan kt pengikut RD...
mengenai definisi sunnah...
x berbalas lg...:(

Muhammad_27
05-11-2009, 10:46 AM
aku ada e-mail soalan kt pengikut RD...
mengenai definisi sunnah...
x berbalas lg...:(

xperlula... my group siap pi opis dia lagi pun dia xnk balas jawapan2 yg diutarakan... ni kan pula email... memang pale batu betul.. memang dia da blok ati dia rasanya supaya menolak sume pandagan org len...

ni ada link yang berkaitan.. meh pakat2 khatam kn dulu nnti pahamkan yer..

http://rasuldahri.com/web/index.php?option=com_wrapper&Itemid=9

:D

Muhammad_27
05-11-2009, 10:54 AM
اَلرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى.

"Ar-Rahman (Allah) bersemayam di atas 'ArasyNya".

(QS. Taha, 20:5)



اِنَّ رَبَّكُمُ اللهُ الَّذِيْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَاْلاَرْضِ فِى سِتَّةِ اَيَّامٍ ثَمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ.

"Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa. Lalu Dia bersemayam di atas 'Arasy".

(QS. Al-A'raaf, 7:54)



اِنَّ رَبَّكُمُ اللهُ الَّذِيْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَاْلاَرْضَ فِى سِتَّةِ اَيَّامٍ ثَمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ.

"Sesungguhnya Tuhanmu itu adalah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari, kemudian Ia bersemayam di atas 'Arasy".

(QS. Yunus, 10:3)



ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ.

"Kemudian Dia (Allah) bersemayam di atas 'Arasy".

(QS. Al-Furqan, 25:59)



اَللهُ الَّذِيْ رَفَعَ السَّمَوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ.

"Allah adalah Zat yang mengangkat langit tanpa tiang yang kamu lihatnya, kemudian Ia bersemayam di atas 'Arasy".

(QS. Ar-Ra'd, 13:2)



اَللهُ الَّذِيْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَاْلاَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِى سِتَّةِ اَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُمْ مِنْ دُوْنِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلاَ شَفِيْعٍ اَفَلاَ تَتَذَكَّرُوْنَ.

"Allah-lah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy. Tidak ada bagi kamu selain daripadaNya seorang penolongpun dan tidak seorang pemberi syafa'at. Maka apakah kamu tidak berfikir?".

(QS. As-Sajadah, 32:4)



هُوَ الَّذِيْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالاَرْضَ فِى سِتَّةِ اَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ.

"Dialah yang telah menjadikan langit dan bumi dalam enam hari (masa) kemudian Dia bersemayam di atas ‘Arasy".

(QS. Al-Hadid, 57:4)



ءَ اَمِنْتُمْ مَنْ فِى السَّمَآءِ اَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ اْلاَرْضَ

"Apakah kamu merasa aman terhadap Allah yang di langit bahawa Dia akan menyungkir-balikkan bumi bersama kamu".

(QS. Al-Mulk, 67:16)



اِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَالِحُ يَرْفَعُهُ.

"KepadaNya (Allah yang di langit) naik perkataan-perkataan yang baik dan amal soleh dinaikkanNya".

(QS. Fathir, 35:10)



بَلْ رَفَعَهُ اِلَيْهِ وَكَانَ اللهُ عَزِيْزًا حَكِيْمًا.

"Tetapi (yang sebenarnya), Allah telah mengangkat Isa kepadaNya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

(QS. An-Nisa', 4:158)



يَاعِيْسَى اِنِّيْ مُتَوَفِّيْكَ وَرَافِعُكَ اِلَيَّ.

"Hai Isa, sesungguhnya Aku akan mematikan engkau dan mengangkatmu kepadaKu!".

(QS. Ali Imran, 3:55)



يَخَافُوْنَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُوْنَ مَا يُؤْمَرُوْنَ.

"Mereka takut kepada Tuhan mereka yang di atas mereka (di langit) dan melaksanakan apa yang diperintahkan (kepada mereka)".

(QS. An-Nahl, 16:50)

Telah dijelaskan di dalam al-Quran, mutawatir di sunnah RasulNya serta ijmak para ulama Salaf as-Soleh bahawa Allah Ta'ala di langit. Dia bersemayam di atas 'ArasyNya.[49]

Sesiapa yang tidak menerima dan menolak berita ini, dia adalah seorang yang kufur terhadap wahyu Allah kerana berita penerangan yang menjelaskan Allah di langit dan bersemayam di atas ‘ArasyNya merupakan wahyu dari Allah Subhanahu wa-Ta’ala.



saya tolong kopi pes kan yer...

ammal07
05-11-2009, 01:25 PM
kaci baca dan dgr dulu RD pnye...

ALLAH bersemanyan di langgit,, yang bersama-sama kita adalah ilmunya...

RD cakap ea... bukan sy.. kalo nk ebook ng videonya pn ada..

kalau nak tahu bab 'bersemayam di Arasy' , penjelasannya ada di sini..

http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=101804

saya bukan orang yang layak untuk nak bincang bendani, saya cuma
nak kongsi penjelasan oleh ustaz RD.

ammal07
05-11-2009, 08:05 PM
buat TT.
kalau hang paste youtube, pasti takramai berminat nak tonton.
eloknya hang tulis detail apa hujah penceramah.

bagi yang tak minat penceramah nih kompem tanak bukak.
bagi yang dah tengok juga tak buka

pandangan aku jer.

menonton utube lebih mudah dari membaca, lagipun saya tak mahu buat ulasan apa-apa takut tersilap,biarlah sesiapa yang mahu mencari kebenaran menontonnya, kalau tak faham boleh ulang banyak kali...

hepiSokmo
05-11-2009, 10:22 PM
dari pemerhatian di thread religion talk ni..
kebanyakan yang pro-wahabi banyak bergurukan melalui utube, web, blog je
belum lagi didengar selalu follow ustaz2 depa p kuliah..
ilmu agama kena berguru bukan main tgk video je..
ada persoalan tkleh nk tnya.. berkat duk d majlis ilmu pun tk dpt..

gni la dunia akhir zaman, smua nak mudah, sbb wahabi mudah diterima krn semua nk mudah..
nak cari ilmu pun dpn pc je.. smua nk mudah

cikepong
05-11-2009, 10:30 PM
otak senteng...sirasul dahri bergurukan kepada kitab je...


ntah2 dia ni kot sidahri yg dilahirkan balik.....recycle...:-?

qba437
05-11-2009, 10:31 PM
ini bentuk soalan kebudak-budakan,sila berfikiran secara lebih matang,

bidaah yang ditegaskan oleh ustaz ialah bidaah dalam urusan agama,
membuat pertambahan dan perubahan dalam ibadat,

adapun dalam urusan dunia itu anda semua boleh pakai akal asalkan tak menyalahi hukum syarak.

( nak tanya sikit, umur anda ni kategori remaja ke dewasa..? )

bukan ke berguru kena ada hubungan langsung antara guru dengan pelajar ke?

pertambahan dan perubahan dalam ibadat yang macam mana? boleh jelaskan tak? :-?

ammal07
05-11-2009, 10:33 PM
otak senteng...sirasul dahri bergurukan kepada kitab je...


ntah2 dia ni kot sidahri yg dilahirkan balik.....recycle...:-?
jaga tulisan kamu, takut makian kamu itu menjadi LAKNAT kepada diri kamu sendiri....

qba437
05-11-2009, 10:33 PM
menonton utube lebih mudah dari membaca, lagipun saya tak mahu buat ulasan apa-apa takut tersilap,biarlah sesiapa yang mahu mencari kebenaran menontonnya, kalau tak faham boleh ulang banyak kali...

sama ada utube atau buku..tujuan untuk mendapatkan maklumat..kalu nak berguru..kena la jumpa gurunya..tu adab belajar..

qba437
05-11-2009, 10:35 PM
ini soalan yang bagus,

pasal sunnah nabi dah lemgkaplah kita dilarang membuat bidaah,
buat apa yang nabi ajarkan sudah,yang nabi tak buat,yang nabi tak ajar, jangan buat,jangan amal,

jangan pandai-pandai nak tambah itu dan ini...

boleh jelaskan dengan contoh apa sunnah nabi yang sedara maksudkan itu?maksud saya..segala pengajaran nabi :-?

qba437
05-11-2009, 10:37 PM
"Barang sesiapa yang mengajar di masjid pada malam2 tertentu dan kemudian menerima lah pulak bayaran tertentu ... maka bida'ah lah dieeee .... sebab nabi tak buat punnnnnnnn ... " Senang betul nak hukum bid'ah nii yeeee .. ape daaaa...

si dahri tuh buat buku pastuh jual tak bidaah plak :))

roBUST
05-11-2009, 10:40 PM
si dahri tuh buat buku pastuh jual tak bidaah plak :))

sbnr nye yg d maksudkn bidaah tu yg cmne?aku ni ngaji x pandai sgt..:D

qba437
05-11-2009, 10:42 PM
berguru cara canggih,gunakan sepenuhnya teknologi terkini,yang penting tok guru dalam utube ni guna kitab, ada dalil-dalil sahih,
kalau tak faham boleh ulang banyak kali,jimat masa dan tenaga,bila masa pun boleh dengar kuliah dia,

ustaz yang kreatif ialah yang tahu menafaatkan u tube, dakwahnya akan tersebar keseluruh pelusuk dunia...

ramai orang yang tak berkesempatan menghadiri kuliah di masjid-masjid,
kerana kesibukan kerja,ramai yang kerja syift,dengan adanya teknologi,
internet dan utube,ramai orang yang mahu belajar akan dapat maklumat
dari sana.

dari satu segi aku terima pendapatan..pendekatan mengajar menggunakan teknologi canggih..cuma kalu boleh biar la semasa mendengar tuh kitab yang digunakan tuh pun ada bersama..maknanya ada dua sumber..teknologi dan buku...:D

qba437
05-11-2009, 10:45 PM
sbnr nye yg d maksudkn bidaah tu yg cmne?aku ni ngaji x pandai sgt..:D

sesuatu yang diada-adakan...sebagai contoh..hantaran perkahwinan..sedangkan dalam islam..nikah kahwin yang perlu ada
1. pengantin lelaki(islam)
2. pengantin perempuan(islam)
3. wali
4. saksi

tak der plak disebut kena ada hantaran, tok kadi, sijik hadir kursus :D

roBUST
05-11-2009, 10:50 PM
sesuatu yang diada-adakan...sebagai contoh..hantaran perkahwinan..sedangkan dalam islam..nikah kahwin yang perlu ada
1. pengantin lelaki(islam)
2. pengantin perempuan(islam)
3. wali
4. saksi

tak der plak disebut kena ada hantaran, tok kadi, sijik hadir kursus :D

so bermaksud kt sini (dlm konteks perkahwinan) perkara tersebut x boleh atau berpada2 shj??:-?

WangEmas
06-11-2009, 12:10 AM
menonton utube lebih mudah dari membaca, lagipun saya tak mahu buat ulasan apa-apa takut tersilap,biarlah sesiapa yang mahu mencari kebenaran menontonnya, kalau tak faham boleh ulang banyak kali...

lah, selama ni ko kaji ttg Islam melalui utube jer terus ko buat keputusan ikut ajaran wahabi? dan mengatakan fahaman lain bidaah dan menyesatkan. Nampak gaya tak perlu la Umat Islam pergi mesir, madinah dan tmpt2 lain nak berguru. cukup tngok youtube rasul dahri jer.

berdakwah guna teknologi moden tak pulak ko kata bidaah, bengong punye wahabi..

ammal07
06-11-2009, 07:26 AM
dari satu segi aku terima pendapatan..pendekatan mengajar menggunakan teknologi canggih..cuma kalu boleh biar la semasa mendengar tuh kitab yang digunakan tuh pun ada bersama..maknanya ada dua sumber..teknologi dan buku...:D
dalam video tu, ustaz RD dah tunjuk kitab-kitab yang dia rujuk,kita tinggal tengok dan dengar je lah,kita pun bukan pandai sangat nak baca kitab-kitab jawi.

qba437
06-11-2009, 07:35 AM
dalam video tu, ustaz RD dah tunjuk kitab-kitab yang dia rujuk,kita tinggal tengok dan dengar je lah,kita pun bukan pandai sangat nak baca kitab-kitab jawi.

jadi belajar la jawi...:)) menuntut ilmu nih fardu ain..WAJIB...BAGI KITA ORANG ISLAM..sebab tuh la ayat pertama ialah Iqra'

tapi soklan2 saya sedara belum jawab lagi

ammal07
06-11-2009, 07:37 AM
lah, selama ni ko kaji ttg Islam melalui utube jer terus ko buat keputusan ikut ajaran wahabi? dan mengatakan fahaman lain bidaah dan menyesatkan. Nampak gaya tak perlu la Umat Islam pergi mesir, madinah dan tmpt2 lain nak berguru. cukup tngok youtube rasul dahri jer.

berdakwah guna teknologi moden tak pulak ko kata bidaah, bengong punye wahabi..

ustaz RD tu belajar dari universiti di timur tengah,dia bawa ilmu dia dan ajarkan kepada orang lain,

dia guna internet/utube untuk memberi peluang kepada orang yang tak perpeluang/tak mampu untuk berguru supaya mendapat ilmunya.

kalau semua orang nak kena pergi mesir/universiti untuk berguru, orang biasa macam kita ni mampuslah tak dapat ilmu.

( awas dengan kata-kata kamu yang selalu memaki hamun orang lain,takut makian kamu itu menjadi LAKNAT kepada diri kamu sendiri)

ammal07
06-11-2009, 07:41 AM
jadi belajar la jawi...:)) menuntut ilmu nih fardu ain..WAJIB...BAGI KITA ORANG ISLAM..sebab tuh la ayat pertama ialah Iqra'

tapi soklan2 saya sedara belum jawab lagi
saya bukan ustaz untuk menjawab soalan-soalan anda,lagipun soalan anda tu saja-saja nak test orang,anda dah tahu sebenarnya,tapi buat-buat tak tahu...

qba437
06-11-2009, 07:44 AM
saya bukan ustaz untuk menjawab soalan-soalan anda,lagipun soalan anda tu saja-saja nak test orang,anda dah tahu sebenarnya,tapi buat-buat tak tahu...

sedara yang memulakan kenyataan dahulu..bila bertanya enggan dijawab...macam mana nih?

qba437
06-11-2009, 07:46 AM
Quote:
Originally Posted by ammal07 View Post
ini soalan yang bagus,

pasal sunnah nabi dah lemgkaplah kita dilarang membuat bidaah,
buat apa yang nabi ajarkan sudah,yang nabi tak buat,yang nabi tak ajar, jangan buat,jangan amal,

jangan pandai-pandai nak tambah itu dan ini...

jadi..sunnah nabi yang bagaimana hendak kita ikuti? sebab nih kenyataan awal sedara..

deaftonejoe
06-11-2009, 07:56 AM
dalam video tu, ustaz RD dah tunjuk kitab-kitab yang dia rujuk,kita tinggal tengok dan dengar je lah,kita pun bukan pandai sangat nak baca kitab-kitab jawi.

lar g le blajo jawi.. ko sndr xtau nk bc jawi.. ustaz ni haye berpandukan logik dan berpandukan smber kitab2nyer.. kenape xde kitab org lain.. kalu berzanji tu dr mazhab syiah.. mane buktinye..? sm gak ko ckp ms zaman nabi dulu xde berzanji jd berzanji tu bidaah..

deaftonejoe
06-11-2009, 08:04 AM
saya bukan ustaz untuk menjawab soalan-soalan anda,lagipun soalan anda tu saja-saja nak test orang,anda dah tahu sebenarnya,tapi buat-buat tak tahu...

kalau kail panjang sejengkal jgnle dikate lautan aku punyer.. pada aku crle ilmu sdalam-dalamnyer..xsalah mendengar pandangan org laain.. yg slah apbl xsanggup dgr pandangan orang lain.. mencr ilmu dgn hati yg lapang.. tenang.. berpikir dgn akal..dan yg pntg blajar bace jawi.. tlisan2 tok kenali dlm kitab2nyer lbh bnyk faedahnye.. dr hanye tau menuduh it bidaah ini bidaah.. lg satu mencegah maksiat, penzina, peminim arak, anak luar nikah, rasuah, itu lbh utama krn melibatkan anak2 muda kita.. jgn hanye tau berkata ini bidaah tu bidaah tp anak2muda trus lalai dgn dunia maksiat mereka.. dakwah kpd anak2 muda kita lbh utama LEBIH WAJIB MALAH PENUH NGAN PAHALA agar anak2 muda kite dpt dibw kejalan Allah semula.. dah rentikan..

deaftonejoe
06-11-2009, 08:31 AM
kalau nak tahu bab 'bersemayam di Arasy' , penjelasannya ada di sini..

http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=101804

saya bukan orang yang layak untuk nak bincang bendani, saya cuma
nak kongsi penjelasan oleh ustaz RD.

bersemayan? dah mcm sultan lah plak.. logik ke? tuhan disamakan dgn makhluknyer..

qba437
06-11-2009, 08:33 AM
aku ada e-mail soalan kt pengikut RD...
mengenai definisi sunnah...
x berbalas lg...:(

dalam CG pun aku dah tanya..masih tak berjawab lagi..:D

CyberMachine
06-11-2009, 08:52 AM
Aku ikut je la ape yang ustaz2 aku ajar sejak kecil.
walaupn aku ada jugak didedahkan wahabi ni ape, mu'tazilah ni ape, syiah ni ape....

sekarang pn aku kat malaysia...kalo kat arab saudi. ikut la cara arab saudi.
selagi x terang2 melanggar hukum. macam amina wadud

zaberi
06-11-2009, 09:04 AM
kalau kail panjang sejengkal jgnle dikate lautan aku punyer.. pada aku crle ilmu sdalam-dalamnyer..xsalah mendengar pandangan org laain.. yg slah apbl xsanggup dgr pandangan orang lain.. mencr ilmu dgn hati yg lapang.. tenang.. berpikir dgn akal..dan yg pntg blajar bace jawi.. tlisan2 tok kenali dlm kitab2nyer lbh bnyk faedahnye.. dr hanye tau menuduh it bidaah ini bidaah.. lg satu mencegah maksiat, penzina, peminim arak, anak luar nikah, rasuah, itu lbh utama krn melibatkan anak2 muda kita.. jgn hanye tau berkata ini bidaah tu bidaah tp anak2muda trus lalai dgn dunia maksiat mereka.. dakwah kpd anak2 muda kita lbh utama LEBIH WAJIB MALAH PENUH NGAN PAHALA agar anak2 muda kite dpt dibw kejalan Allah semula.. dah rentikan..

betul tu bro.

tanggungjawab utama kita sangat berat sebenarnya. iaitu berdakwah.
iaitu membetulkan zink rumah yang bocor agar air tidak menitis kelantai.
umat hari ini terlalu ramai yang tak solat.
umat hari ini terlalu ramai yang tak berilmu.(alquran sunnah)
apa yg tokkenali ajarkan dah elok, apa yg rasul dahri cukup baik. apa yg cikgu skolah agama kita ajarkan sangat centik. mereka nih mengajarkan ilmu allah. sedikit silap sana situ adatlah. amik yang elok kita buang mana2 yang di ajar tak betul.

biasanya stiap jumaat aku suka bli CD ceramah di sekitar masjid.
dari lain2 penceramah. mereka ada faham tersendiri dan cara tersendiri menyampaikan mesej allah dan rasul.

aku lebih bersikap berfikiran terbuka. dari situlah baru aku tahu betapa jahilnya aku. sebarang kemuskilan aku rujuk ustaz aku.

dan ustz aku akan bukakkan alquran dan kitab2 hadith untuk perjelas.

dan memang benar. dan pasti benar. alquran dan sunnah adalah tempat memberi jawapan. menghurai kekusutan...:)

khazindar
06-11-2009, 09:06 AM
macam2 hal yek....#:-S

zaberi
06-11-2009, 09:11 AM
Aku ikut je la ape yang ustaz2 aku ajar sejak kecil.
walaupn aku ada jugak didedahkan wahabi ni ape, mu'tazilah ni ape, syiah ni ape....

sekarang pn aku kat malaysia...kalo kat arab saudi. ikut la cara arab saudi.
selagi x terang2 melanggar hukum. macam amina wadud

betul tu bro.

cuma perlu diingat.
dalam sebuah hadith. nabi berpesan agar lima perkara kita perlu buat.
salah satunya adalah berhijrahlah kamu.

maksud berhijrahlah kamu disini adalah = kita sedia keluar dari zon selesa kita apabila kita kenal dan faham perintah allah(alquran) dan perintah nabi(sunnah) itu tak sama dgn apa yg selama ini kita buat.

contoh 1. nabi larang bina binaan/simen di kubur.

bila dah faham maka kenalah kita istihar taknak buat dah perkara nih sedangkan ustaz dulu ajarkan simen kubur.

WangEmas
06-11-2009, 10:05 AM
ustaz RD tu belajar dari universiti di timur tengah,dia bawa ilmu dia dan ajarkan kepada orang lain,

dia guna internet/utube untuk memberi peluang kepada orang yang tak perpeluang/tak mampu untuk berguru supaya mendapat ilmunya.

kalau semua orang nak kena pergi mesir/universiti untuk berguru, orang biasa macam kita ni mampuslah tak dapat ilmu.

( awas dengan kata-kata kamu yang selalu memaki hamun orang lain,takut makian kamu itu menjadi LAKNAT kepada diri kamu sendiri)


dalam banyak2 ustaz, mengapa rasul dahri yg dipilih? ape yg menyebabkan kamu lebih yakin bahawa fahaman wahabi la yg paling betul aqidah mereka?

awas dgn ajaran yg kamu sebarkan agar tidak membawa bersama org2 lain terpesong aqidah dgn perkataan yg lebih tepat ialah SESAT!

ammal07
06-11-2009, 11:02 AM
dalam banyak2 ustaz, mengapa rasul dahri yg dipilih? ape yg menyebabkan kamu lebih yakin bahawa fahaman wahabi la yg paling betul aqidah mereka?

awas dgn ajaran yg kamu sebarkan agar tidak membawa bersama org2 lain terpesong aqidah dgn perkataan yg lebih tepat ialah SESAT!


sungguh BIADAB mulut kamu, majlis fatwa kebangsaan pun tak kata yang wahabi itu sesat,

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Nasional/20091106005145/Article/index_html

Wahabi tak sesuai untuk umat Islam Malaysia: Mashitah

KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengkategorikan fahaman Wahabi sebagai salah dan sesat, sebaliknya beranggapan ia tidak sesuai untuk umat Islam negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

"Jika sesat, habislah jemaah kita yang solat di Makkah kerana mengikut tok imam di sana yang berfahaman Wahabi. Fahaman itu tidak sesat, cuma ada perbezaan dengan apa yang kita amalkan selama ini," katanya selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Peringkat Kebangsaan, di Masjid Wilayah, di sini semalam.

Beliau berkata, fahaman itu tidak sesuai kerana di Malaysia berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Wahabi boleh mewujudkan perselisihan sesama umat Islam.

Antara perbezaan pendapat yang menimbulkan perselisihan ialah tidak membaca qunut dalam solat subuh, membaca Yaasin pada malam Jumaat, membaca talkin, tidak berwirid selepas solat dan mengadakan tahlil.

Berikutan itu, Mashitah berkata, kerajaan dan Majlis Fatwa sedang menelitinya secara berhati-hati supaya tidak membahayakan dan menimbulkan ketegangan di kalangan orang agama atau masyarakat.

"Jika menimbulkan keresahan dan kekeliruan kepada masyarakat atau menyentuh soal akidah hingga membawa terbatal syahadah, tindakan akan dikuatkuasakan.

"Fahaman Wahabi yang disifatkan sebagai isu sensitif masih boleh dibendung kerana perbezaan aliran itu masih boleh diterima selagi tidak menyentuh akidah. Kita mengambil pendekatan yang halus dan diplomasi kerana banyak yang perlu kita jaga terutama perpaduan masyarakat," katanya.

ammal07
06-11-2009, 11:14 AM
bersemayan? dah mcm sultan lah plak.. logik ke? tuhan disamakan dgn makhluknyer..

"Ar-Rahman (Allah) bersemayam di atas 'ArasyNya".

(QS. Taha, 20:5)

itu maksud ayat al-quran bro, bersemayamnya Allah tidak sama dengan bersemayamnya seorang sultan,hanya perkataannya sahaja yang sama,

ayat tu jelas maknanya, kita kena beriman saja dengan ayat tu,jangan ditanya lebih-lebih,

bertanya banyak berkenaan bersemayam Allah di Arasy tu kata ustaz RD adalah bidaah.

zaberi
06-11-2009, 11:16 AM
saya harap saudara ammal07 tidak terlalu mempertahan wahabi. sbb ia akan menambah kebebcian org yang tidak suka wahabi. gunalah pendekatan sabar sayang dan kupaskan sikit2 apa yang ada dlm ceramah RD berkenaan berzanji tadi.

saya harap sahabat saya WangEmas tidak menekan saudara ammal07 kita nih dengan bahasa kesat. kalau dia salah maka ajarlah dia dengan sabar dan kasih sayang.

pendirian saya?
kalau apa yang disampaikan itu adalah dari alquran dan sunnah maka ianya pasti betul. walaupun ianya disampaikan oleh nik aziz, RD, badawi, atau sesiapa sahaja.

kalau mereka tersilap paham(tafsir) kita doakan mereka dibetulkan allah.

nazwa69.net
06-11-2009, 11:20 AM
orang yang bijak ialah orang yang tahu menggunakan teknologi moden untuk tujuan kebaikan...

aku letak video sesat, bukanya ko bleh tau... kalo ko takder ilmu... teknologi tu, teknologi jugak bang..

Muhammad_27
06-11-2009, 11:33 AM
"Ar-Rahman (Allah) bersemayam di atas 'ArasyNya".

(QS. Taha, 20:5)

itu maksud ayat al-quran bro, bersemayamnya Allah tidak sama dengan bersemayamnya seorang sultan,hanya perkataannya sahaja yang sama,

ayat tu jelas maknanya, kita kena beriman saja dengan ayat tu,jangan ditanya lebih-lebih,

bertanya banyak berkenaan bersemayam Allah di Arasy tu kata ustaz RD adalah bidaah.


ckap ayat tu jelas maknanya.. kenapa jelas tpi tak boleh nak samekan plk... jadi ayat tu tak jelas la maknanya..

apala TT nie.. bahasa melayu pun tak abes lagi..

deaftonejoe
06-11-2009, 12:55 PM
saya harap saudara ammal07 tidak terlalu mempertahan wahabi. sbb ia akan menambah kebebcian org yang tidak suka wahabi. gunalah pendekatan sabar sayang dan kupaskan sikit2 apa yang ada dlm ceramah RD berkenaan berzanji tadi.

saya harap sahabat saya WangEmas tidak menekan saudara ammal07 kita nih dengan bahasa kesat. kalau dia salah maka ajarlah dia dengan sabar dan kasih sayang.

pendirian saya?
kalau apa yang disampaikan itu adalah dari alquran dan sunnah maka ianya pasti betul. walaupun ianya disampaikan oleh nik aziz, RD, badawi, atau sesiapa sahaja.

kalau mereka tersilap paham(tafsir) kita doakan mereka dibetulkan allah.


betu tu.. wang emas jgnle kasar st.. kesial sedara amal..org nak berdebat ikut je.. anak muda yg progresif..

deaftonejoe
06-11-2009, 03:48 PM
WASIAT HASSAN AL-BANNA KE 4 : JANGAN BANYAK BERDEBAT

Janganlah memperbanyak perdebatan dalam berbagai bidang pembicaraan kecuali dalam hal yang penting. Pertengkaran ini semata-mata tak akan mendatangkan kebaikan, demikian wasiat Hasan al-Banna.

Sememangnya, perdebatan lebih banyak mengundang kehancuran kerana pada realiti hari ini, umat Islam terdedah dengan sifat angkuh, kurang ilmu serta tidak menghormati kebenaran. Mereka lebih suka berdebat sekadar menonjol-nonjolkan kehebatan diri. Sedangkan, yang jujur berdebat mengenai hal-hal dasar sangat kurang. Dalam pada itu, kita lihat ramai sekali yang suka berdebat akan memilih tajuk-tajuk yang ringan, bersifat rantingan dan ini tentunya membuang masa. Sesetengah isu itu sudah lama didebatkan dan ia cuma diulang semula semata-mata mahu meraih publisiti, menonjol-nonjolkan kehebatan diri. Sudah tentulah hal ini membazirkan masa dan pendirian Islam berhubung masa sangat jelas.

Demi masa, sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian. Demikian maksud ayat al-Quran yang ringkas dan padat dengan falsafah itu.

Mengundang lebih banyak pertengkaran

Sebenarnya bukanlah Hasan al-Banna tidak menggalakkan debat. Tetapi hampir kesemua debat ini lebih banyak mengundang parah dan bahaya perpecahan. Sebabnya, pihak yang berdebat itu tidak berbahas dengan ikhlas, berhikmah, beradab dan intelektual. Mereka mungkin tak menjaga lidahnya daripada memaki hamun, mengeluarkan kata-kata kesat dan semua ini akan menyinggung perasaan pihak-pihak tertentu dan akhirnya akan menimbulkan pertengkaran yang berakhir dengan perpecahan.

Apabila berlaku lebih banyak perpecahan, maka yang untungnya adalah golongan kuffar yang sentiasa mengintai kelemahan dan meneropong pekung dalaman umat Islam sendiri. Dan, retak-retak perpecahan itulah yang melambatkan kemenangan dakwah Islam.

Hadis yang masyhur telah menyebutkan bahawa umat Islam ini terpecah kepada 73 puak. "Sesungguhnya Bani Israil berpecah kepada 72 golongan dan umatku terpecah kepada 73 golongan. Semua mereka masuk neraka kecuali satu golongan yang selamat." Sahabat bertanya: "Siapakah yang selamat itu ya Rasulullah?" Rasulullah bersabda: "Mereka yang mengikuti jalan hidupku dan jalan hidup para sahabatku." (at-Tirmidzi)

Maka, perpecahan ini disebabkan oleh pemikiran berbeza. Jika mereka berjuang mencari kebenaran dengan kejujuran dan keikhlasan, bertujuan ingin berpandukan jalan hidup dan pemikiran Rasulullah serta para sahabat baginda, maka kemungkinan penyatuan bolehlah dilakukan semula.

Cabaran umat Islam makin berat

Sebetulnya, cabaran umat Islam memang berat dan mereka mestilah cuba mengurangkan ketegangan daripada sudut emosi dan pemikiran.
Suatu masa dahulu, umat Yahudi terancam oleh Roman dan mereka telah diperhambakan oleh bangsa Mesir. Maka, dengan ancaman ini, termasuk campuraduk ajaran para pendita yang tidak bertanggungjawabm mereka terpecah kepada 71 buah golongan.

Umat Kristian turut menerima tempias jarum-jarum Yahudi. Maulana Jalaludin Ar-Rumi lewat kitab Matsnawi menulis bagaimana satu rencana disusun dengan niat mengelirukan aqidah asal Nasrani hingga pada akhirnya mereka berubah menjadi Kristian. Maka bermula saat itu hingga era kegelapan Eropah, Kristian dan Yahudi saling sengketa sesama mereka. Akhirnya, Islam tiba di celah-celah sengketa itu. Maka, serangan Yahudi dan Kristian ke atas Islam menyebabkan ancaman ke atas Islam bertambah berat. Ini kerana, umat Islam dikepung pemikiran mereka dan maklumat latar hidup mereka dimonopoli para penjajah yang ada pertalian erat dengan Yahudi dan Kristian.
Maka, umat Islam yang sepatutnya memikul amanah sebagai umat pendakwah agama ini ke atas umat lain telah kalah dengan ujian pemikiran kerana sering bersengketa sesama sendiri, dalam mempertarung idea antara mazhab.

Alangkah baiknya, jika mereka mencuba bidang lain, meneroka bidang lain seperti usaha mengkaji agama-agama lain dan cuba mengheret perhatian penganut agama itu kepada Islam. Maka, debat-debat yang seperti inilah yang mungkin sesuai dilaksanakan.

Debat antara agama atau debat dalam agama?

Di akhir usia dunia hari ini, umat Islam sepatutnya membuat keputusan dengan bijaksana; adakah mereka mahu habiskan masa dengan bertarung idea sesama mazhab dalam Islam, atau menghabiskan waktu dengan bertarung idea bersama penganut agama lain?

Bertarung sesama sendiri, walaupun berlainan mazhab tidak ke mana-mana kerana akhir pada debat itu, kita sendiri mengaku bahawa kita sama-sama menganut Islam yang benar. Maka, tidak berbaloi untuk didebatkan lagi melainkan sekadar memuaskan hati.

Dan hal inilah yang mungkin membuang masa, menurut pendapat Hasan al-Banna. Tapi, jika kita mahu manfaatkan masa untuk mengkaji perbandingan antara agama agar dengan itu penganut agama lain dapat menyertai Islam sebagai agama universal ini, maka hal itu tentulah tidak membuang waktu.

Sekurang-kurangnya, jika tiada yang menganut Islam selepas debat antara agama-agama itu, setidak-tidaknya kita berjaya membuktikan bahawa Islam adalah agama Tauhid yang masih mempertahan kesucian pengabdiannya berbanding agama samawi yang lain.

Ringkasnya, berdebat dan bertengkar tentang masalah dalam agama Islam itu perlu kita kurangkan kerana ia banyak mengundang keburukan dna perpecahan, sebaliknya debat antara agama samawi lebih berfaedah kerana lebih banyak membawa kebaikan kerana ia termasuk dalam usaha menerangkan kedudukan Islam yang sememangnya tinggi.

deaftonejoe
06-11-2009, 03:49 PM
WASIAT HASSAN AL-BANNA KE 4 : JANGAN BANYAK BERDEBAT

Janganlah memperbanyak perdebatan dalam berbagai bidang pembicaraan kecuali dalam hal yang penting. Pertengkaran ini semata-mata tak akan mendatangkan kebaikan, demikian wasiat Hasan al-Banna.

Sememangnya, perdebatan lebih banyak mengundang kehancuran kerana pada realiti hari ini, umat Islam terdedah dengan sifat angkuh, kurang ilmu serta tidak menghormati kebenaran. Mereka lebih suka berdebat sekadar menonjol-nonjolkan kehebatan diri. Sedangkan, yang jujur berdebat mengenai hal-hal dasar sangat kurang. Dalam pada itu, kita lihat ramai sekali yang suka berdebat akan memilih tajuk-tajuk yang ringan, bersifat rantingan dan ini tentunya membuang masa. Sesetengah isu itu sudah lama didebatkan dan ia cuma diulang semula semata-mata mahu meraih publisiti, menonjol-nonjolkan kehebatan diri. Sudah tentulah hal ini membazirkan masa dan pendirian Islam berhubung masa sangat jelas.

Demi masa, sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian. Demikian maksud ayat al-Quran yang ringkas dan padat dengan falsafah itu.

Mengundang lebih banyak pertengkaran

Sebenarnya bukanlah Hasan al-Banna tidak menggalakkan debat. Tetapi hampir kesemua debat ini lebih banyak mengundang parah dan bahaya perpecahan. Sebabnya, pihak yang berdebat itu tidak berbahas dengan ikhlas, berhikmah, beradab dan intelektual. Mereka mungkin tak menjaga lidahnya daripada memaki hamun, mengeluarkan kata-kata kesat dan semua ini akan menyinggung perasaan pihak-pihak tertentu dan akhirnya akan menimbulkan pertengkaran yang berakhir dengan perpecahan.

Apabila berlaku lebih banyak perpecahan, maka yang untungnya adalah golongan kuffar yang sentiasa mengintai kelemahan dan meneropong pekung dalaman umat Islam sendiri. Dan, retak-retak perpecahan itulah yang melambatkan kemenangan dakwah Islam.

Hadis yang masyhur telah menyebutkan bahawa umat Islam ini terpecah kepada 73 puak. "Sesungguhnya Bani Israil berpecah kepada 72 golongan dan umatku terpecah kepada 73 golongan. Semua mereka masuk neraka kecuali satu golongan yang selamat." Sahabat bertanya: "Siapakah yang selamat itu ya Rasulullah?" Rasulullah bersabda: "Mereka yang mengikuti jalan hidupku dan jalan hidup para sahabatku." (at-Tirmidzi)

Maka, perpecahan ini disebabkan oleh pemikiran berbeza. Jika mereka berjuang mencari kebenaran dengan kejujuran dan keikhlasan, bertujuan ingin berpandukan jalan hidup dan pemikiran Rasulullah serta para sahabat baginda, maka kemungkinan penyatuan bolehlah dilakukan semula.

Cabaran umat Islam makin berat

Sebetulnya, cabaran umat Islam memang berat dan mereka mestilah cuba mengurangkan ketegangan daripada sudut emosi dan pemikiran.
Suatu masa dahulu, umat Yahudi terancam oleh Roman dan mereka telah diperhambakan oleh bangsa Mesir. Maka, dengan ancaman ini, termasuk campuraduk ajaran para pendita yang tidak bertanggungjawabm mereka terpecah kepada 71 buah golongan.

Umat Kristian turut menerima tempias jarum-jarum Yahudi. Maulana Jalaludin Ar-Rumi lewat kitab Matsnawi menulis bagaimana satu rencana disusun dengan niat mengelirukan aqidah asal Nasrani hingga pada akhirnya mereka berubah menjadi Kristian. Maka bermula saat itu hingga era kegelapan Eropah, Kristian dan Yahudi saling sengketa sesama mereka. Akhirnya, Islam tiba di celah-celah sengketa itu. Maka, serangan Yahudi dan Kristian ke atas Islam menyebabkan ancaman ke atas Islam bertambah berat. Ini kerana, umat Islam dikepung pemikiran mereka dan maklumat latar hidup mereka dimonopoli para penjajah yang ada pertalian erat dengan Yahudi dan Kristian.
Maka, umat Islam yang sepatutnya memikul amanah sebagai umat pendakwah agama ini ke atas umat lain telah kalah dengan ujian pemikiran kerana sering bersengketa sesama sendiri, dalam mempertarung idea antara mazhab.

Alangkah baiknya, jika mereka mencuba bidang lain, meneroka bidang lain seperti usaha mengkaji agama-agama lain dan cuba mengheret perhatian penganut agama itu kepada Islam. Maka, debat-debat yang seperti inilah yang mungkin sesuai dilaksanakan.

Debat antara agama atau debat dalam agama?

Di akhir usia dunia hari ini, umat Islam sepatutnya membuat keputusan dengan bijaksana; adakah mereka mahu habiskan masa dengan bertarung idea sesama mazhab dalam Islam, atau menghabiskan waktu dengan bertarung idea bersama penganut agama lain?

Bertarung sesama sendiri, walaupun berlainan mazhab tidak ke mana-mana kerana akhir pada debat itu, kita sendiri mengaku bahawa kita sama-sama menganut Islam yang benar. Maka, tidak berbaloi untuk didebatkan lagi melainkan sekadar memuaskan hati.

Dan hal inilah yang mungkin membuang masa, menurut pendapat Hasan al-Banna. Tapi, jika kita mahu manfaatkan masa untuk mengkaji perbandingan antara agama agar dengan itu penganut agama lain dapat menyertai Islam sebagai agama universal ini, maka hal itu tentulah tidak membuang waktu.

Sekurang-kurangnya, jika tiada yang menganut Islam selepas debat antara agama-agama itu, setidak-tidaknya kita berjaya membuktikan bahawa Islam adalah agama Tauhid yang masih mempertahan kesucian pengabdiannya berbanding agama samawi yang lain.

Ringkasnya, berdebat dan bertengkar tentang masalah dalam agama Islam itu perlu kita kurangkan kerana ia banyak mengundang keburukan dna perpecahan, sebaliknya debat antara agama samawi lebih berfaedah kerana lebih banyak membawa kebaikan kerana ia termasuk dalam usaha menerangkan kedudukan Islam yang sememangnya tinggi.

mahir79
06-11-2009, 10:20 PM
betu tu.. wang emas jgnle kasar st.. kesial sedara amal..org nak berdebat ikut je.. anak muda yg progresif..

Puak Wahabi la start dulu...kacau orang baca qunut, kacau orang sambut maulidurasul...kacau orang talkin, kacau orang tahlil...

bila la agaknya puak wahabi malaysia ni start kacau disko ke..karaoke ke...parti liar ke...
asyik sibuk kacau orang baca qunut...tak sempat nak kejutkan orang solat subuh

qba437
06-11-2009, 10:30 PM
Puak Wahabi la start dulu...kacau orang baca qunut, kacau orang sambut maulidurasul...kacau orang talkin, kacau orang tahlil...

bila la agaknya puak wahabi malaysia ni start kacau disko ke..karaoke ke...parti liar ke...
asyik sibuk kacau orang baca qunut...tak sempat nak kejutkan orang solat subuh

:)):))..betul juga tuh...

ammal07
11-11-2009, 11:20 PM
untuk lebih memudahkan kita semua, saya telah gabungkan video dalam bahagian 2 ke dalam bahagian 1, tajuknya menjadi,

'kebatilan dan kemungkaran dalam berzanji ( 1 & 2 )'

kepada forumer semua sila reply thread yang ni sahaja.

kepada tuan MOD boleh delete thread yang bahagian 2 tu,

terima kasih.

qba437
11-11-2009, 11:27 PM
dari dahulu tidak pernah ada ustaz yang mendedahkan isi kandungan atau terjemahan berzanji
kepada kita,kita nampak kitab tu tulisan arab,bunyi lagunya sedap,selalu diamalkan oleh
orang-orang kampung untuk mengisi majlis-majlis tertentu,sehingga majlis khatam al-quran
juga diselitkan pembacaan berzanji.kita mengamalkan berzanji tanpa mengetahui maknanya,
dari mana asal usul dan siapa yang menciptanya pun kita tak tahu.


sekarang bila ada ustaz yang berani mendedahkan apa sebenarnya kandungan berzanji itu
kita semua jadi gelabah,amalan berzanji sudah sebati dengan jiwa kita,dah jadi tradisi turun
temurun,sukar untuk ditinggalkan.

semuga Allah memberi hidayah kepada kita semua,pintu taubat masih terbuka,
bertaubatlah sebelum terlambat.

sedara pun dah baca sekali ker kitab berzanji tuh..atau sekadar dengar melalui youtube jer? :-?

qba437
11-11-2009, 11:29 PM
haji kahar pun guna teknologi gak utk 'berdakwah' malang kalo org melihat kebijaksaan hanya dr sudut tu..

:-?:-?:-?:)):)):)):-?:-?:-?

WangEmas
11-02-2010, 11:41 AM
sungguh BIADAB mulut kamu, majlis fatwa kebangsaan pun tak kata yang wahabi itu sesat,

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Nasional/20091106005145/Article/index_html

Wahabi tak sesuai untuk umat Islam Malaysia: Mashitah

KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengkategorikan fahaman Wahabi sebagai salah dan sesat, sebaliknya beranggapan ia tidak sesuai untuk umat Islam negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

"Jika sesat, habislah jemaah kita yang solat di Makkah kerana mengikut tok imam di sana yang berfahaman Wahabi. Fahaman itu tidak sesat, cuma ada perbezaan dengan apa yang kita amalkan selama ini," katanya selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Peringkat Kebangsaan, di Masjid Wilayah, di sini semalam.

Beliau berkata, fahaman itu tidak sesuai kerana di Malaysia berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Wahabi boleh mewujudkan perselisihan sesama umat Islam.

Antara perbezaan pendapat yang menimbulkan perselisihan ialah tidak membaca qunut dalam solat subuh, membaca Yaasin pada malam Jumaat, membaca talkin, tidak berwirid selepas solat dan mengadakan tahlil.

Berikutan itu, Mashitah berkata, kerajaan dan Majlis Fatwa sedang menelitinya secara berhati-hati supaya tidak membahayakan dan menimbulkan ketegangan di kalangan orang agama atau masyarakat.

"Jika menimbulkan keresahan dan kekeliruan kepada masyarakat atau menyentuh soal akidah hingga membawa terbatal syahadah, tindakan akan dikuatkuasakan.

"Fahaman Wahabi yang disifatkan sebagai isu sensitif masih boleh dibendung kerana perbezaan aliran itu masih boleh diterima selagi tidak menyentuh akidah. Kita mengambil pendekatan yang halus dan diplomasi kerana banyak yang perlu kita jaga terutama perpaduan masyarakat," katanya.

aku rasa puak wahabi ni yg biadap, merosakkan kesucian tanah suci mekah dan bersekongkol dgn agen dajjal laknatullah..

kalo tak percaya dgn cakap aku, dengar pandangan Ustaz Azhar Idrus tentang wahabi.. :)

ni web ustaz azhar www.ustazazhar.com

ikhmal_ok
11-02-2010, 03:04 PM
sungguh BIADAB mulut kamu, majlis fatwa kebangsaan pun tak kata yang wahabi itu sesat,

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Nasional/20091106005145/Article/index_html

Wahabi tak sesuai untuk umat Islam Malaysia: Mashitah

KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengkategorikan fahaman Wahabi sebagai salah dan sesat, sebaliknya beranggapan ia tidak sesuai untuk umat Islam negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

"Jika sesat, habislah jemaah kita yang solat di Makkah kerana mengikut tok imam di sana yang berfahaman Wahabi. Fahaman itu tidak sesat, cuma ada perbezaan dengan apa yang kita amalkan selama ini," katanya selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Peringkat Kebangsaan, di Masjid Wilayah, di sini semalam.

Beliau berkata, fahaman itu tidak sesuai kerana di Malaysia berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Wahabi boleh mewujudkan perselisihan sesama umat Islam.

Antara perbezaan pendapat yang menimbulkan perselisihan ialah tidak membaca qunut dalam solat subuh, membaca Yaasin pada malam Jumaat, membaca talkin, tidak berwirid selepas solat dan mengadakan tahlil.

Berikutan itu, Mashitah berkata, kerajaan dan Majlis Fatwa sedang menelitinya secara berhati-hati supaya tidak membahayakan dan menimbulkan ketegangan di kalangan orang agama atau masyarakat.

"Jika menimbulkan keresahan dan kekeliruan kepada masyarakat atau menyentuh soal akidah hingga membawa terbatal syahadah, tindakan akan dikuatkuasakan.

"Fahaman Wahabi yang disifatkan sebagai isu sensitif masih boleh dibendung kerana perbezaan aliran itu masih boleh diterima selagi tidak menyentuh akidah. Kita mengambil pendekatan yang halus dan diplomasi kerana banyak yang perlu kita jaga terutama perpaduan masyarakat," katanya.


Aku kata wahabi menjurus kepada kesesatan (ignorance),,,dan kekadang ia menggunakan hujah imam syafie sendiri untuk mengukuhkan pendapat mereka,,,tetapi pada masa yg sama ia menolak pendapat imam yang empat. Lame lah you all.

ikhmal_ok
11-02-2010, 03:08 PM
Puak Wahabi la start dulu...kacau orang baca qunut, kacau orang sambut maulidurasul...kacau orang talkin, kacau orang tahlil...

bila la agaknya puak wahabi malaysia ni start kacau disko ke..karaoke ke...parti liar ke...
asyik sibuk kacau orang baca qunut...tak sempat nak kejutkan orang solat subuh

Korang tau apa akan jadi kalau kita meninggalkan amalan terpuji seperti diatas,,,qunut tinggal, doa beramai2 tinggal, selawat tinggal, zikir tinggal ....lenyaplah amalan Islam dalam hidup kita ni.

KingSiong
11-02-2010, 05:12 PM
sesuatu yang diada-adakan...sebagai contoh..hantaran perkahwinan..sedangkan dalam islam..nikah kahwin yang perlu ada
1. pengantin lelaki(islam)
2. pengantin perempuan(islam)
3. wali
4. saksi

tak der plak disebut kena ada hantaran, tok kadi, sijik hadir kursus :D

Tuan ; saya tambah skit dari tafsiran tuan

Dan sesuatu benda yang diadakan itu menyalahi hukum syaraq - selagi tak menyalahi ; tak dinamakan BIDAAH

Wassalam

waksugeh
11-02-2010, 08:21 PM
Tuan ; saya tambah skit dari tafsiran tuan

Dan sesuatu benda yang diadakan itu menyalahi hukum syaraq - selagi tak menyalahi ; tak dinamakan BIDAAH

Wassalam

bidaah (perkara yg nabi tak buat)

setau saya bidaah ada 2 jenis kan...
1 bidaah yg tak menyalahi syarak...
2 bidaah yg menyalahi syarak...

hairul181
11-02-2010, 08:26 PM
kenapa nak dibandingkan dgn nabi eh?
aku tak paham le..
nabi tu tahapnye dah tinggi..tak sama ngan kita2 ni sumer..
jadi apa salahnye kita berzanji..
maksud berjanzi tu sendiri korang paham x..?
bnyk lagik masalah masyarakat lain yg perlu diselesaikan..daripada membahaskan benda2 ni..

Megat Sri Rama
11-02-2010, 08:29 PM
menonton utube lebih mudah dari membaca, lagipun saya tak mahu buat ulasan apa-apa takut tersilap,biarlah sesiapa yang mahu mencari kebenaran menontonnya, kalau tak faham boleh ulang banyak kali...

nabi muhammad tak main youtube...

jangan la main youtube, bidaah you tau tak?

qba437
11-02-2010, 11:04 PM
Tuan ; saya tambah skit dari tafsiran tuan

Dan sesuatu benda yang diadakan itu menyalahi hukum syaraq - selagi tak menyalahi ; tak dinamakan BIDAAH

Wassalam

salam..betul..tak menyalahi hukum syarak..tapi apabila sesuatu itu menjadi kewajiban dan membebankan ramai pihak..maka ianya adalah bidaah yang menyalahi hukum syarak..terutama yang dibirukan itu..wasalam
tak der plak disebut kena ada hantaran, tok kadi, sijik hadir kursus

Niduramak
19-02-2010, 03:59 PM
ammal07....... ramai orang buat bidaahhhh .... sebab nabi tak kawin satuu ... tapi lebih drpda 1 .... ha camne tuuu ? .... cukup2 le tuuuu nak mematikan syiar2 islammm..

qhalid
19-02-2010, 04:56 PM
ini soalan yang bagus,

pasal sunnah nabi dah lemgkaplah kita dilarang membuat bidaah,
buat apa yang nabi ajarkan sudah,yang nabi tak buat,yang nabi tak ajar, jangan buat,jangan amal,

jangan pandai-pandai nak tambah itu dan ini...

another thread by ahlul wahabi yg nak memeningkan umat Islam .. apasal la isu2 remeh ni yg suka ko ketengahkan .. walhal benda2 lain lebih besar boleh diketengahkan .. dah la berguru dgn youtube kalo berguru direct ok gak .. kira ko berguru 1 way saja la .. takde soal jawab .. terima jer apa yg RD ckp?~X(

Niduramak
19-02-2010, 07:43 PM
berdakwah guna internet tak pulak dikatakan BIDAAH?

tapi kalo guna tasbih sewaktu berzikir tak boleh plak.. WAHABI.. WAHABI..

setuju setuju stuju ..... betul betul betul ....kasi hantam sikit itu wahabi

Niduramak
19-02-2010, 07:54 PM
Korang tau apa akan jadi kalau kita meninggalkan amalan terpuji seperti diatas,,,qunut tinggal, doa beramai2 tinggal, selawat tinggal, zikir tinggal ....lenyaplah amalan Islam dalam hidup kita ni.

betul ... aku sokong tuuuuu ... bab ni yang dia org tak paham2 lagi (melenyapkan amalan islam)

iswarahijau
19-02-2010, 08:46 PM
ini soalan yang bagus,

pasal sunnah nabi dah lemgkaplah kita dilarang membuat bidaah,
buat apa yang nabi ajarkan sudah,yang nabi tak buat,yang nabi tak ajar, jangan buat,jangan amal,

jangan pandai-pandai nak tambah itu dan ini...

wah..ada pengikut dr.maza dlm CG ni rupanya..
apapun pemikiran muhammad wahab ni bagus sebenarnya..umat islam jatuh sejak zaman kegemilangannya kerana terlalu byk khurafat,bidaah dan kesesatan yg ditambah2.. lebih elok kita buat apa yg Nabi ajar je..

menj
20-02-2010, 12:36 AM
nabi muhammad tak main youtube...

jangan la main youtube, bidaah you tau tak?

Kalau macam tu, tak payah baca Qur'an sebab tu bidaah (dulu zaman Nabi org hafal, tak baca).

Ada org yang tak faham apa itu amalan bidaah kat sini rupanya....

ikhmal_ok
20-02-2010, 12:25 PM
wah..ada pengikut dr.maza dlm CG ni rupanya..
apapun pemikiran muhammad wahab ni bagus sebenarnya..umat islam jatuh sejak zaman kegemilangannya kerana terlalu byk khurafat,bidaah dan kesesatan yg ditambah2.. lebih elok kita buat apa yg Nabi ajar je..

IswaraHijau = pendapat alim umno.

qba437
20-02-2010, 01:36 PM
IswaraHijau = pendapat alim umno.

posting macam tak der kaitan jer..:-?:)):-?:p

ikhmal_ok
20-02-2010, 01:43 PM
posting macam tak der kaitan jer..:-?:)):-?:p

ada kaitan,,,umno pro wahabi itu aja. Aku nak tanya ko arab saudi pro wahabi ataupun hambali ? Kalu ko betul2 paham lee, sila jawab.

qba437
20-02-2010, 01:46 PM
ada kaitan,,,umno pro wahabi itu aja. Aku nak tanya ko arab saudi pro wahabi ataupun hambali ? Kalu ko betul2 paham lee, sila jawab.

bukan ke arab saudi bermazhab hambali..

ps:kalu ada masalah politik..mungkin boleh guna saluran politik...wallahuallam

ikhmal_ok
20-02-2010, 01:49 PM
bukan ke arab saudi bermazhab hambali..

ps:kalu ada masalah politik..mungkin boleh guna saluran politik...wallahuallam

Ok so bila wahabi ni muncul ? berapa tahun lamanya ?

qba437
20-02-2010, 01:54 PM
Ok so bila wahabi ni muncul ? berapa tahun lamanya ?

:-?..bagus juga soalan nih..soalan sejarah..sebelum tuh aku kene tanya dulu...bila dinasti Saud bermula? 2 soalan tambahan..adakah di dalam mazhab hambali adanya berzanji?..ada tak mana2 kitab tulisam mazhab syafie berkenaan berzanji nih?

ikhmal_ok
20-02-2010, 02:07 PM
:-?..bagus juga soalan nih..soalan sejarah..sebelum tuh aku kene tanya dulu...bila dinasti Saud bermula? 2 soalan tambahan..adakah di dalam mazhab hambali adanya berzanji?..ada tak mana2 kitab tulisam mazhab syafie berkenaan berzanji nih?

Dinasti saud tu baru 100 tahun +-. Fahaman baru ni,,,dibandingkan mazhab yang 4. Benda (fahaman) baru bukanke bidaah ?

Apa pendapat wahabi tentang Al Quran yg dibukukan ? Apakah itu bidaah ?

qba437
20-02-2010, 02:15 PM
Dinasti saud tu baru 100 tahun +-. Fahaman baru ni,,,dibandingkan mazhab yang 4. Benda (fahaman) baru bukanke bidaah ?

Apa pendapat wahabi tentang Al Quran yg dibukukan ?

jika usia Dinasti Saud 100 +-, maka itulah usia fahaman wahabi..:)

bende (fahaman)baru tak semestinya bidaah jika ia selari dan berlandaskan Al-Quran dan Al Hadis..fahaman baru seperti Islam Hadhari, itu bidaah la..masalah sekarang nih golongan salaf di Nusantara sendiri tak faham ap yng mereka perkatakan..

pendapat wahabi tentang Al-Quran dibukukan?..sebelum tuh aku tanya dulu..mengapa Al-Quran dibukukan?..soalan tambahan..siapa yang mengarahkan pembukuan Al-Quran?

ps:ada juga yang anggap aku wahabi..tanpa lihat posting aku sebelum nih dalam thread ni..:))...sebelum nih kata ada yang kata aku ahli salaf :o

ikhmal_ok
20-02-2010, 02:27 PM
Bidaah = Syariat (ibadah2 khusus) , Fekah Islam yg di ada adakan. Contohnya sembahyang maghrib 4 rakaat.

Berzanji = Doa dan puji2 ke atas nabi.

Jadi apa kesamaan berzanji dengan bidaah ? Tidak ada kesamaan sebabnya berzanji adalah doa dan puji2 keatas nabi.

Niduramak
22-02-2010, 08:11 PM
Bidaah = Syariat (ibadah2 khusus) , Fekah Islam yg di ada adakan. Contohnya sembahyang maghrib 4 rakaat.

Berzanji = Doa dan puji2 ke atas nabi.

Jadi apa kesamaan berzanji dengan bidaah ? Tidak ada kesamaan sebabnya berzanji adalah doa dan puji2 keatas nabi.

Setujuuuuuuuuuu ......