PDA

View Full Version : Guru -Tiada Jaminan Penempatan --Updated--Link Semakan


Pages : [1] 2

kozu
05-10-2009, 06:22 PM
Updated :

ESOK(19/10/2009) SEMAKAN MELALUI ONLINE BOLEH DIBUAT UNTUK POSTING

TAHUN INI..KLIK SEBELAH SEMAKAN GSST (GURU SANDARAN SISWAZAH TERLATIH (http://apps.emoe.gov.my/spg/gsst/)

UPDATED FIRST PAGE..

YANG TAKDE NAMA CALL NO NI :: 0388849498 @ 0388845069


Pengambilan baru : Hanya empat program ditawar, tiada jaminan penempatan

Tanjong Malim, 15 Okt.- Pengambilan pelajar baru bagi ambilan Disember 2009/10 Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) hanya menawarkan empat program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan iaitu Sains Kejurulatihan, Seni Komunikasi Visual, Multimedia dan Teknologi Rekabentuk Berkomputer yang mengambil masa 4 tahun atau lapan semester pengajian.

Program dibuka kepada calon lulusan STPM, Matrikulasi dan Diploma untuk setiap program yang ditawarkan.

Kesemua program yang ditawarkan adalah untuk pasaran terbuka (open market) dan tidak mempunyai sebarang jaminan penempatan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) selepas tamat pengajian berdasarkan iklan yang disiarkan web permohonan atas talian UPSI.



Kalau dah ada..Mod tulung delete..

Tanjong Malim, 4 Oktober – Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah terpaksa dibeku bermula 2010.

Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam 'Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia' anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa semalam.

Dalam pada itu katanya, pembekuan semua penempatan ke sekolah-sekolah ini dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melibatkan semua institusi yang mengeluarkan bakal-bakal guru bukan sahaja di UPSI malah di IPTA lain yang menawarkan program pendidikan termasuk Institut Perguruan (IPG) di seluruh negara berikutan masalah kewangan yang dialami pihak Kerajaan Malaysia.

Beliau pada awalnya mengambil langkah untuk tidak mengumumkannya kepada pelajar kerana bimbang menjejaskan motivasi pelajar untuk meneruskan pengajian namun bertukar fikiran dengan mengumumkannya semalam kerana beranggapan perkara tersebut harus diketahui semua pihak sebagai langkah persediaan.

Sementara itu, beliau turut menjelaskan penempatan untuk graduan pada tahun ini tidak mengalami masalah kerana tindakan membekukan penempatan tersebut hanya bermula tahun hadapan.

Beliau walau bagaimanapun tidak mengeluarkan kenyataan bertulis berkenaan perkara tersebut dan hanya diselitkan dalam ucapan perasmiannya semalam.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang mahasiswa UPSI mendakwa menerima mesej melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) daripada rakannya dari sebuah IPG mengatakan perkara yang sama minggu lalu. Katanya dalam e-mel yang dihantar ke upsikini@gmail.com, pelajar terbabit mengatakan keluaran UPSI dan IPTA lain yang tamat pengajian bermula tahun hadapan, perlu menunggu selama 2 tahun sebelum ditempatkan ke sekolah-sekolah.

Tambahnya, pelajar IPG yang dijadual ditempatkan ke sekolah-sekolah pada tahun hadapan akan diawalkan penghujung tahun ini bersama-sama dengan keluaran UPSI dan IPTA lain yang bergraduat pada tahun ini.

Keadaan ini menurutnya mempunyai kaitan dengan masalah yang berlaku apabila lambakan graduan pendidikan di seluruh negara.

Mengulas tentang perkara tersebut, Exco Akademik & Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Nur Aqilah Hanis berkata pihaknya akan mendapatkan penjelasan lanjut berkenaan perkara tersebut daripada TNC Akademik sendiri supaya tidak berlaku kekeliruan.

“Isu ini boleh menjadi isu nasional, bukan hanya melibatkan UPSI sahaja, jadi lebih baik kalau saya dapatkan dulu penjelasan secara terperinci daripada Prof. Dr. Zakaria dan Bahagian Akademik supaya maklumat sebenar dan tepat diperoleh sebelum saya mengulas lanjut.

“Kita tak mahu isu ini menjadi sebab untuk kita bertelagah, apa yang penting selepas kita mendapatkan maklumat tersebut, kita akan fikirkan penyelesaiannya. Jadi semua pihak diharap dapat bersabar”, jelasnya.

kozu
05-10-2009, 06:23 PM
hurm..duit malaysia dah habis ke..hurm

BOCK
05-10-2009, 06:24 PM
Kemana depa buat lesap duit nih

kozu
05-10-2009, 06:25 PM
Kemana depa buat lesap duit nih

F1 ....hurm 1 Malaysia...

oldskoolrocka
05-10-2009, 06:25 PM
mesia asek xde duit je.....

hafizuka
05-10-2009, 06:25 PM
pakcik aku masa raya hari tu bagitau, tapi aku tak berapa nak caya la

dia cakap lulusan UPSI mmg tak confirm ada keje pas grad

dia kontraktor so aku tak berapa nak dengar sebab apa kena mengena ngan cukgi

Tapi sekarang terbukti... dia cakap gomen takde duit, tu yang bijan gi buat umrah satu ketika dulu, pinjam duit ngan Arab

hafizuka
05-10-2009, 06:27 PM
apa kena mengena ngan F1, F1 bukan guna duit gomen, tu duit persendirian

diorang dah takde duit so mmg tak dapat nak buang duit dah

waktong.UMOFX
05-10-2009, 06:29 PM
claim mana2 staf gomen pon susah nk dpt dah skang...

mohdridzuan®
05-10-2009, 06:29 PM
hurm...makin teruk ekonomi malaysia ni kene belasah, umah pmimpin makin besar2. umah kite makin kecik

kozu
05-10-2009, 06:30 PM
apa kena mengena ngan F1, F1 bukan guna duit gomen, tu duit persendirian

diorang dah takde duit so mmg tak dapat nak buang duit dah

refer::

http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=98151

hafizuka
05-10-2009, 06:33 PM
Kan ada sebut kerajaan takde ekuiti dalam tu

shane
05-10-2009, 06:35 PM
Patah balik,..... umur 55 bersara.......baru banyak vacancies...

kozu
05-10-2009, 06:38 PM
Kan ada sebut kerajaan takde ekuiti dalam tu

yeker..
pandainyer dia..
tkpelah teruskan mentelaah..:p

tkt kene alih ke thread politik..:p

lamborghini06
05-10-2009, 06:38 PM
Belanja pengurusan gomen pinjam, bukan setakat belanja pembangunan sahaja skang ni....inilah yg dikatakan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...entah apa2 slogan selepas ini!

mawar79
05-10-2009, 06:39 PM
hah...abis la...mawar grad thn 2013..
huwaaaaaaa...cam ne ni...

theBLOGGERboy
05-10-2009, 06:39 PM
woohoo....cian pasni dah x dpt jmpa cikgu2 pratikal yg lawa3...:(

kozu
05-10-2009, 06:39 PM
Patah balik,..... umur 55 bersara.......baru banyak vacancies...

hurm tu lah..
KPLI, DPLI tu patutnya dh lama mnsuh..

Kurma
05-10-2009, 06:39 PM
hah...abis la...mawar grad thn 2013..
huwaaaaaaa...cam ne ni...

kawin:))ler

aidiryatim
05-10-2009, 06:39 PM
duit KWSP kn ade

faizextreme
05-10-2009, 06:39 PM
lepasan maktab perguruan cmner lak ek?

faizextreme
05-10-2009, 06:40 PM
hah...abis la...mawar grad thn 2013..
huwaaaaaaa...cam ne ni...

mawar upsi kerrr??

kozu
05-10-2009, 06:40 PM
hah...abis la...mawar grad thn 2013..
huwaaaaaaa...cam ne ni...

lor tak gred lg ke..

tkpe tunggu 2 taun lg..

br dpt posting..

jaih
05-10-2009, 06:42 PM
nasib baik lerr adik aku sempat lepas...tp ada 2 org lagi tuh hurmmm apa laa nasib diaorg tuh

Kurma
05-10-2009, 06:42 PM
apakah ini indeks menunjuk keadaan ekonomi negara dlm keadaan kritikal....rezab emas dh berkurang...

pengiraan mudah: harga sesuatu minumuan pd tahun lepas dan tahun ini perbezaan ditukar kepada %...pergh akan nampak...sb ini bukan barangan kawalan..kalau barangan kawalan x ketara sangat signal keadaan ekonomi negara

moneymaker3000
05-10-2009, 06:43 PM
kite tunggu ape cikgu insyi komen kat sini

EzY-eLoaD
05-10-2009, 06:46 PM
huhuhu.makin teruk gomen sekrg yer

meloveyou
05-10-2009, 06:47 PM
duit habis dekk pilihanraya kot.....

fine net
05-10-2009, 06:48 PM
apa kena mengena ngan F1, F1 bukan guna duit gomen, tu duit persendirian

diorang dah takde duit so mmg tak dapat nak buang duit dah

sape kata x de kene mengena....~X(~X(~X(

qaz123
05-10-2009, 06:52 PM
bijan....hahaha...sian bakal cikgu kita

aidiryatim
05-10-2009, 06:54 PM
sape kata x de kene mengena....~X(~X(~X(

tp xsilap ari tu mahathir ckp..100x lg baik ade pasukn sendiri:-?
atau sy salah dengar~X(

mawar79
05-10-2009, 06:55 PM
kawin:))ler

baru je sambung degree edu. ni...intake sept.
ke kerajaan saje wat cam nie coz x nak ada lambakan guru..

bila dia umum cam nie..nanti xde la ramai sgt apply jd guru..

916gold
05-10-2009, 06:56 PM
biasanya kerajaan akan utamakan guru pelatih di bawah tajaan kementerian dulu utk postingkalau ada kekosongan baru ambil dari IPTA

aidiryatim
05-10-2009, 06:59 PM
baru je sambung degree edu. ni...intake sept.
ke kerajaan saje wat cam nie coz x nak ada lambakan guru..

bila dia umum cam nie..nanti xde la ramai sgt apply jd guru..

klu dia x umum pn.. mesti derang reject ...
klu x umum... mohon 100,000.. luluskn 10 org..
klu umum.. mohon 1000... luluskn 10 org ..sama juga:D
pandai belit KERA neyh..

kozu
05-10-2009, 06:59 PM
baru je sambung degree edu. ni...intake sept.
ke kerajaan saje wat cam nie coz x nak ada lambakan guru..

bila dia umum cam nie..nanti xde la ramai sgt apply jd guru..

ada crite mngatakan cikgu kt skolah dh terlebih dah..

mmng dh la berlaku kes lambakan cekgu ni..

Kurma
05-10-2009, 07:00 PM
baru je sambung degree edu. ni...intake sept.
ke kerajaan saje wat cam nie coz x nak ada lambakan guru..

bila dia umum cam nie..nanti xde la ramai sgt apply jd guru..

ada logik jugak kalau dia guna konsep supply n demand

kozu
05-10-2009, 07:00 PM
klu dia x umum pn.. mesti derang reject ...
klu x umum... mohon 100,000.. luluskn 10 org..
klu umum.. mohon 1000... luluskn 10 org ..sama juga:D
pandai belit KERA neyh..

cukupkan syarat bg nmpak malaysia ni banyak keje kosong..

aidiryatim
05-10-2009, 07:01 PM
ada crite mngatakan cikgu kt skolah dh terlebih dah..

mmng dh la berlaku kes lambakan cekgu ni..

terlebih? tp beban kerja bertambah?~X(

aloong_05
05-10-2009, 07:04 PM
ada crite mngatakan cikgu kt skolah dh terlebih dah..

mmng dh la berlaku kes lambakan cekgu ni..

pasni ramai la yg mintak jd misi lak..:D

kozu
05-10-2009, 07:06 PM
terlebih? tp beban kerja bertambah?~X(

mcm mn tuh..hurm

tk sama rata kot keje..

kozu
05-10-2009, 07:07 PM
pasni ramai la yg mintak jd misi lak..:D

misi?? hehe nurse ke??..

lame tk dengr "misi" ni

mawar79
05-10-2009, 07:08 PM
terlebih? tp beban kerja bertambah?~X(

ya betul tu...beban kerja bertambah..mawar yg kat pra sekolah nie pun kena wat mcm2...

cikgu dedulu n sekrg jauh bezanya...skrg bebudak dah advance..kat pra sekolah nie..baru je 6thn..dah pandai antar surat centa kat cikgu..huwaaa..ilebiu gitu..:eek:

oh..tp kalau dah jadi cikgu...sambung blaja..automatik bila abis..naik gred je la kan..x de la still gred tu...sib baik

aidiryatim
05-10-2009, 07:09 PM
mcm mn tuh..hurm

tk sama rata kot keje..

cikgu besar pilih kasih kot:D..
cikgu sukan , cikgu muzik , cikgu BM ramai sgt kot:):)

mawar79
05-10-2009, 07:11 PM
pasni ramai la yg mintak jd misi lak..:D

nanti kerajaan akan ckp cam nie..
Pembekuan pengambilan misi2 seluruh negara mulai 2011..
cian misi2 baru

aidiryatim
05-10-2009, 07:12 PM
ya betul tu...beban kerja bertambah..mawar yg kat pra sekolah nie pun kena wat mcm2...

cikgu dedulu n sekrg jauh bezanya...skrg bebudak dah advance..kat pra sekolah nie..baru je 6thn..dah pandai antar surat centa kat cikgu..huwaaa..ilebiu gitu..:eek:

oh..tp kalau dah jadi cikgu...sambung blaja..automatik bila abis..naik gred je la kan..x de la still gred tu...sib baik

wah.. geliga sungguh murid tu...:D.
mawar selama ni mmg cikgu la yer.. baru sy tau:)

aidiryatim
05-10-2009, 07:13 PM
nanti kerajaan akan ckp cam nie..
Pembekuan pengambilan misi2 seluruh negara mulai 2011..
cian misi2 baru

amik doktor gigi n doktor pakar la plak:)

moneymaker3000
05-10-2009, 07:15 PM
susah juga kalau pengambilan guru dibekukan. Sebab jumlah pelajar bertambah dalam 10-15% setahun dan tentunya kerajaan kene bina kurang2 40-50 sekolah baru. Kang tak pasal2 1 kelas nanti ada 50-60 orang pelajar dan beban guru sedia ada bertambah.

mawar79
05-10-2009, 07:17 PM
wah.. geliga sungguh murid tu...:D.
mawar selama ni mmg cikgu la yer.. baru sy tau:)

cikgu cikgi..hiihihi
bebudak pra ni mmg geliga...huhu..siap letak bedak lagi dalam sampul surat...ish..dari mana la bebudak tu blaja..

kalau cam tu..tahun nie / thn depan x payah la kuar borang utk masuk maktab / IPTA ke..

putra_empire
05-10-2009, 07:18 PM
emmm 1 Malaysia.....:D:D:D


:)cgrock:)cgrock:)cgrock

kozu
05-10-2009, 07:20 PM
susah juga kalau pengambilan guru dibekukan. Sebab jumlah pelajar bertambah dalam 10-15% setahun dan tentunya kerajaan kene bina kurang2 40-50 sekolah baru. Kang tak pasal2 1 kelas nanti ada 50-60 orang pelajar dan beban guru sedia ada bertambah.

ada logik jugak..

tp kl pembinaan sekolah dibekukan..

hurm masak jugak cikgu2..

mawar79
05-10-2009, 07:22 PM
susah juga kalau pengambilan guru dibekukan. Sebab jumlah pelajar bertambah dalam 10-15% setahun dan tentunya kerajaan kene bina kurang2 40-50 sekolah baru. Kang tak pasal2 1 kelas nanti ada 50-60 orang pelajar dan beban guru sedia ada bertambah.

betul..kalau sume perasan skrg nie..byk sekolah2 baru di bina...dan byk bangunan2 baru dan sekolah di naik taraf..cam ne leh kata lambakan guru...

Murid pun makin ramai..takkan la 1 guru nak mengajar 50 org murid..sepatutnya utk kebaikkan dan tumpuan yg lebih..1 kelas tu ada 15org je dah memadai...tp mawar tgk skrg nie 1 kelas ada yg melebihi 40 org..cam ne cikgu nak kawal + tahu kelemahan murid2 tu..nanti jgn salahkan cikgu bila murid x dpt apa yg di ajar coz cikgu x leh nak pantau sume..

* terpanjang lebar laks

kozu
05-10-2009, 07:23 PM
cikgu cikgi..hiihihi
bebudak pra ni mmg geliga...huhu..siap letak bedak lagi dalam sampul surat...ish..dari mana la bebudak tu blaja..

kalau cam tu..tahun nie / thn depan x payah la kuar borang utk masuk maktab / IPTA ke..

maktab/ipta bhgian pendidikan tutup..

pensyarah sana nk bt aper plak..

lepas tu pengambilan pensyarah dibekukan..

mcm2..~X(

mawar79
05-10-2009, 07:24 PM
ada logik jugak..

tp kl pembinaan sekolah dibekukan..

hurm masak jugak cikgu2..

KL maybe x de tanah dah nak wat sekolah baru..asik sibuk wat shopping complex baru..huuhuh..lagi manyak untung maaa

kat tempat mawar..tgh rancak wat sekolah2 baru dan tambahan bangunan baru..

clorox_bersih
05-10-2009, 07:25 PM
apa kena mengena ngan F1, F1 bukan guna duit gomen, tu duit persendirian

diorang dah takde duit so mmg tak dapat nak buang duit dah

F1 1 Malaysia tu kerajaan malaysia yang punye lah..

mawar79
05-10-2009, 07:25 PM
maktab/ipta bhgian pendidikan tutup..

pensyarah sana nk bt aper plak..

lepas tu pengambilan pensyarah dibekukan..

mcm2..~X(

pastu sibuk plak amik pensyarah dari luar...hishhh..macam2 la :(scam

mawar79
05-10-2009, 07:26 PM
isu panas ni...tetiba mawar rasa bahangnye plak..
huhuuhuh

kozu
05-10-2009, 07:27 PM
pastu sibuk plak amik pensyarah dari luar...hishhh..macam2 la :(scam

tkpe br nmpak international katenya..

padahal ngajor lg teruk dr pensyarah tempatan..

bahase pon tk paham..

kuhik
05-10-2009, 07:28 PM
duit takde sebab banyak pilihanraya kecil, UMNO banyak guna duit kerajaan/rakyat untuk kempen, tabur duit projek segera dan sebagainya. pepaham je lah.

kozu
05-10-2009, 07:28 PM
isu panas ni...tetiba mawar rasa bahangnye plak..
huhuuhuh

g ambik air smyang, smyang dulu..

harap2 permudah urusan..hehe:)

aidiryatim
05-10-2009, 07:28 PM
cikgu cikgi..hiihihi
bebudak pra ni mmg geliga...huhu..siap letak bedak lagi dalam sampul surat...ish..dari mana la bebudak tu blaja..

kalau cam tu..tahun nie / thn depan x payah la kuar borang utk masuk maktab / IPTA ke..

ish.. borang mesti kena kuar maa.. duit tepi gak tu.. kira je la caj form tu ..:D

moneymaker3000
05-10-2009, 07:29 PM
bile dah parah nanti gomen buka la tender sapa2 nak buat private school...pastu ramai la yg nak buat atas dasar nak untung semata2 tapi kualiti takde. Dulu dah penah jadi camni tapi melibatkan institusi pengajian tinggi je la. Masa gomen dah tak mampu bina ipta lepas tu byk giler kolej yg ntah hapa2 muncul. Bila student dah graduate sijil plak tak diiktiraf

kozu
05-10-2009, 07:30 PM
duit takde sebab banyak pilihanraya kecil, UMNO banyak guna duit kerajaan/rakyat untuk kempen, tabur duit projek segera dan sebagainya. pepaham je lah.

:D:D stanby tkt2 klh nex PR kot:p

mawar79
05-10-2009, 07:31 PM
nanti bebudak sekolah akan ckp...buat ape nak blaja..
blaja pandai2 pun masuk U keje x de..
kalau masuk maktab..x leh jadi cikgu..

kesimpulannya dorg ckp x payah la blaja..
dah la sekrg nie sibuk... isu ramai graduan menganggur

mawar79
05-10-2009, 07:34 PM
bile dah parah nanti gomen buka la tender sapa2 nak buat private school...pastu ramai la yg nak buat atas dasar nak untung semata2 tapi kualiti takde. Dulu dah penah jadi camni tapi melibatkan institusi pengajian tinggi je la. Masa gomen dah tak mampu bina ipta lepas tu byk giler kolej yg ntah hapa2 muncul. Bila student dah graduate sijil plak tak diiktiraf


pastu lambakan sekolah2 private..mengajar mcm nursery..
bebudak sekolah private sume dpt A..sbb bayar kan..
so ramai la masuk U..tp kualiti kurang..

so menteri pelajaran kena pk soal ni dari dulu lagi..cam ne nak kawal menda2 cam nie...

Tp dorg senang2 je nak bekukan pengambilan guru..x pk ke bebudak tu penat2 blaja sbb nak jadi cikgu..alih2 cam tu gaks..

kozu
05-10-2009, 07:35 PM
nanti bebudak sekolah akan ckp...buat ape nak blaja..
blaja pandai2 pun masuk U keje x de..
kalau masuk maktab..x leh jadi cikgu..

kesimpulannya dorg ckp x payah la blaja..
dah la sekrg nie sibuk... isu ramai graduan menganggur

betul3..apa langkah gov seterusnya..hurm:-?:-?

pioneersynergy2u
05-10-2009, 07:38 PM
Pas nie aku tak nak jaga exam PMR, SPM lagi le...nanti jaga free pula. cuti pun tak ada. Letih je diri je..

bahaya kalau gomen/BNM tak ada duit boleh musnah 1malaysia yang najib dok laungkan tu...

apa muslihat semua ini ye...ada mainan politik ke?

minta pendapat

owen
05-10-2009, 07:40 PM
Arghhhhhhhhhh tidakkkkkkkkkkkk.wife aku grad tahun depan.xkan nak tgu 2 tahun lg kottttttttttttttttttttttt????????????????

redx
05-10-2009, 07:41 PM
hah...abis la...mawar grad thn 2013..
huwaaaaaaa...cam ne ni...

dibekukan 2 tahun start 2010.terselamat kot.

mawar79
05-10-2009, 07:41 PM
Pas nie aku tak nak jaga exam PMR, SPM lagi le...nanti jaga free pula. cuti pun tak ada. Letih je diri je..

bahaya kalau gomen/BNM tak ada duit boleh musnah 1malaysia yang najib dok laungkan tu...

apa muslihat semua ini ye...ada mainan politik ke?

minta pendapat

rasa mcm agenda tersembunyi je..pelik pun ada...
kalau x nak ada lambakan guru..pasai apa yg sibuk dok kuar iklan maktab..pastu still tambah kos2 dlm pendidikan..pastu skrg nie, kos2 pendidikan ada gak di IPTS...cam ne tu..siap ada aproval dari MQA + KPM..

ErikaYooo
05-10-2009, 07:44 PM
F1 ....hurm 1 Malaysia...

aku bangga dapat PM macam NAJIB dan B1N1nya....sebab menjadi tukang perabis duit rakyat nombor wahid

akusait
05-10-2009, 07:51 PM
mesia asek xde duit je.....

nampak macam loaded je...rupa-rupanya kita ni negara miskin...

sajul
05-10-2009, 07:59 PM
parah2, dulu kata kerja makan gaji jadi cikgu yg paling sng nk dpt posting mana2..lagi2 area sabah serawak.. tak pernah cukup guru kat sana..

tup2 timbul isu ni lak..hampeh

kozu
05-10-2009, 08:02 PM
parah2, dulu kata kerja makan gaji jadi cikgu yg paling sng nk dpt posting mana2..lagi2 area sabah serawak.. tak pernah cukup guru kat sana..

tup2 timbul isu ni lak..hampeh

haha rilek la jul..mg dok jadi cekgu pon hehe..

ak ni wak jadi cikgu nyer..huhu

sajul
05-10-2009, 08:04 PM
haha rilek la jul..mg dok jadi cekgu pon hehe..

ak ni wak jadi cikgu nyer..huhu
aku emo bagi pihak mu r tu..kawan sejati katakan..ekekeke

hafis9984
05-10-2009, 08:05 PM
msia duit msia fulus msia pitih msia apa lagi ???? 1malaysia??? huhu..

kozu
05-10-2009, 08:07 PM
aku emo bagi pihak mu r tu..kawan sejati katakan..ekekeke

suspek r mung ni..doh tkboh redeem HP doh ke hehe..mantap..:)cgrock

waktong.UMOFX
05-10-2009, 08:07 PM
Arghhhhhhhhhh tidakkkkkkkkkkkk.wife aku grad tahun depan.xkan nak tgu 2 tahun lg kottttttttttttttttttttttt????????????????

nk wat cam mana...keje je la mana yg boleh

mawar79
05-10-2009, 08:07 PM
Pencapaian untuk melambakkan graduan menganggur di utamakan..
uhuhuuhu

waktong.UMOFX
05-10-2009, 08:08 PM
Pencapaian untuk melambakkan graduan menganggur di utamakan..
uhuhuuhu

keje je mana2 dulu,lepas gred dulu pon aku mula gaji rm 450 je

kozu
05-10-2009, 08:11 PM
keje je mana2 dulu,lepas gred dulu pon aku mula gaji rm 450 je

tul tu..mcm ak keje jer ape2 dulu..

harap ujung taun ni panggil la posting..

tk panggil ak keje cni lagi..hehe

analyzer_mike
05-10-2009, 08:12 PM
hampeh tul aa najib ni...aku ni taun depan baru grad kat IPG...kalo tak dapat keje siap aa..aku nak saman kerajaan malaysia...dlm perjanjian tade lak kate ade tempoh menunggu kalo nak posting untuk IPG...untuk upsi ngan ipta laen sbb dorang bukan pakai biasiswa kpm...

tapi kalo saman kerajaan ade dwet ke nak baya ek?

Dobit127
05-10-2009, 08:15 PM
parah2, dulu kata kerja makan gaji jadi cikgu yg paling sng nk dpt posting mana2..lagi2 area sabah serawak.. tak pernah cukup guru kat sana..

tup2 timbul isu ni lak..hampeh
cikgu memang x cukup lagi...

tapi kerajaan xde duit nak byr gaji dan claim cikgu baru... yg lama pun sangkut lagi...

waktong.UMOFX
05-10-2009, 08:15 PM
tul tu..mcm ak keje jer ape2 dulu..

harap ujung taun ni panggil la posting..

tk panggil ak keje cni lagi..hehe

ada rezeki x ke mana bro... :D

laharjaya
05-10-2009, 08:33 PM
hampeh tul aa najib ni...aku ni taun depan baru grad kat IPG...kalo tak dapat keje siap aa..aku nak saman kerajaan malaysia...dlm perjanjian tade lak kate ade tempoh menunggu kalo nak posting untuk IPG...untuk upsi ngan ipta laen sbb dorang bukan pakai biasiswa kpm...

tapi kalo saman kerajaan ade dwet ke nak baya ek?

saman jerk....kan rakyat didahulukan ....

otaida00taj
05-10-2009, 08:44 PM
kalau dah nak jadi, buatla persediaan awal... buka minda dan cari jalan penyelesaian.

DeGaWaN
05-10-2009, 10:05 PM
hmm ramai gak bakal2 cikgu kat CG nie.. 2thn menunggu posting, lama siot.. huhuh all d best laa buat korg..

real_rolls
05-10-2009, 10:56 PM
rasanya ekonomi malaysia bukan ke semakin pulih?

real_rolls
05-10-2009, 11:03 PM
nanti bebudak sekolah akan ckp...buat ape nak blaja..
blaja pandai2 pun masuk U keje x de..
kalau masuk maktab..x leh jadi cikgu..

kesimpulannya dorg ckp x payah la blaja..
dah la sekrg nie sibuk... isu ramai graduan menganggur

10 thn dulu, kerja cari grad u..skrg ni grad u pun ramai kena buang..yg br grad lg la

tokmat™
05-10-2009, 11:06 PM
aduhai...
kesiannya mereka yg sedang belajar kat IPG......

socrates
05-10-2009, 11:21 PM
aduhai...
kesiannya mereka yg sedang belajar kat IPG......

aku salah seorang yg menuntut di ipgm..waaa..
actually crita ni kami tau awai dahh..cuma diminta utk classifield dulu..
skang ni un, tgh tunggu official statement dr kementerian pelajaran..
errr,,mcm aku ni..audit MQA pun tak lepas ag..:((:((

cyberiz
05-10-2009, 11:22 PM
aduhai...
kesiannya mereka yg sedang belajar kat IPG......

graduan ipgm akan tetap diposting
sbb kerajaan dah byk abih duit byr elaun dan menaik taraf ipgm seluruh negara..
tak kan senang2 kerajaan nk lepaskan dorang nih...
kecuali yg bkn biasiswa kpm yg di ipta mngkin x dpt nak nolong arr..

tokmat™
05-10-2009, 11:23 PM
aku salah seorang yg menuntut di ipgm..waaa..
actually crita ni kami tau awai dahh..cuma diminta utk classifield dulu..
skang ni un, tgh tunggu official statement dr kementerian pelajaran..
errr,,mcm aku ni..audit MQA pun tak lepas ag..:((:((
sabar dulu...
tunggu keputusan rasmi KPM...... :)

ratusanRM
05-10-2009, 11:28 PM
Kalau dah ada..Mod tulung delete..

Tanjong Malim, 4 Oktober – Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah terpaksa dibeku bermula 2010.

Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam 'Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia' anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa semalam.

Dalam pada itu katanya, pembekuan semua penempatan ke sekolah-sekolah ini dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melibatkan semua institusi yang mengeluarkan bakal-bakal guru bukan sahaja di UPSI malah di IPTA lain yang menawarkan program pendidikan termasuk Institut Perguruan (IPG) di seluruh negara berikutan masalah kewangan yang dialami pihak Kerajaan Malaysia.

Beliau pada awalnya mengambil langkah untuk tidak mengumumkannya kepada pelajar kerana bimbang menjejaskan motivasi pelajar untuk meneruskan pengajian namun bertukar fikiran dengan mengumumkannya semalam kerana beranggapan perkara tersebut harus diketahui semua pihak sebagai langkah persediaan.

Sementara itu, beliau turut menjelaskan penempatan untuk graduan pada tahun ini tidak mengalami masalah kerana tindakan membekukan penempatan tersebut hanya bermula tahun hadapan.

Beliau walau bagaimanapun tidak mengeluarkan kenyataan bertulis berkenaan perkara tersebut dan hanya diselitkan dalam ucapan perasmiannya semalam.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang mahasiswa UPSI mendakwa menerima mesej melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) daripada rakannya dari sebuah IPG mengatakan perkara yang sama minggu lalu. Katanya dalam e-mel yang dihantar ke upsikini@gmail.com, pelajar terbabit mengatakan keluaran UPSI dan IPTA lain yang tamat pengajian bermula tahun hadapan, perlu menunggu selama 2 tahun sebelum ditempatkan ke sekolah-sekolah.

Tambahnya, pelajar IPG yang dijadual ditempatkan ke sekolah-sekolah pada tahun hadapan akan diawalkan penghujung tahun ini bersama-sama dengan keluaran UPSI dan IPTA lain yang bergraduat pada tahun ini.

Keadaan ini menurutnya mempunyai kaitan dengan masalah yang berlaku apabila lambakan graduan pendidikan di seluruh negara.

Mengulas tentang perkara tersebut, Exco Akademik & Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Nur Aqilah Hanis berkata pihaknya akan mendapatkan penjelasan lanjut berkenaan perkara tersebut daripada TNC Akademik sendiri supaya tidak berlaku kekeliruan.

“Isu ini boleh menjadi isu nasional, bukan hanya melibatkan UPSI sahaja, jadi lebih baik kalau saya dapatkan dulu penjelasan secara terperinci daripada Prof. Dr. Zakaria dan Bahagian Akademik supaya maklumat sebenar dan tepat diperoleh sebelum saya mengulas lanjut.

“Kita tak mahu isu ini menjadi sebab untuk kita bertelagah, apa yang penting selepas kita mendapatkan maklumat tersebut, kita akan fikirkan penyelesaiannya. Jadi semua pihak diharap dapat bersabar”, jelasnya.

dah teruk ekonomi skrg ni ~X(:o

amayzz
05-10-2009, 11:30 PM
kerajaan...oh kerajaan.. kau gagal menjalankan tgjwb kau kpd rkyt sebenarnya... kesian pd guru ganti kena berhenti serta merta xde duit nk byr. claim pun x dpt dh... ke mana duit kerajaan semua??? beri lak peluang ubah kerajaan yg susah sng brsama rkyt...bukan pemimpin jer yg senang ...hak thuiii..

boblynn02
05-10-2009, 11:32 PM
Aduuu.. kesian akak aku kat UPSI sana tuh...

habiburrahman
05-10-2009, 11:35 PM
kene bantai bontot PKFZ

bronok
05-10-2009, 11:38 PM
ok la tu takde duit cakap takde duit
jangan takde duit cakap bnyk duit

kni
05-10-2009, 11:46 PM
ok la tu takde duit cakap takde duit
jangan takde duit cakap bnyk duit
kena kasi tau pengundi bagan pinang...

rider_frs
05-10-2009, 11:46 PM
tula ekonomi ktanya teruk ckit tahun 2010.. apa la nasib.. dgr citer jgk lps 10thn eco mlysia akn gawat.. mcm thn 1999,1986.. klu slh tlg betulkan

LilinSticks
05-10-2009, 11:49 PM
Mana nyer takde duit? Duit Petronas untung cecah Billion? Mana pergi?. Duit Bapak Menteri dan Kroni yang kaya raya dari Era Mahadir byk di overseas account KONONNYA nak buat apa?. Duit LHDN saban tahun meningkat ratusan jutaan ke mana abisnya? Dana BNM menyusut siapa dalangnya? Disnilah rakyat didahulukan bilamana perkara pertama yg akan kerajaan lakukan adalah menyerap dr budget yg penting utk rakyat spt pendidikan. Last last KWSP jugak nanti didahulukan...best arr govt nie..sama sama kita menang BESARkan BN di PRU akan datang supaya rakyat akan didahulukan lagi.

qba437
05-10-2009, 11:49 PM
ni sebab pasal nak wat F1 1Malaysia kot yang penempatan guru2 dibekukan??ke sebab PIPP nak dirombak semula...jadi bekukkan dulu penempatan guru2

qba437
05-10-2009, 11:50 PM
Mana nyer takde duit? Duit Petronas untung cecah Billion? Mana pergi?. Duit Bapak Menteri dan Kroni yang kaya raya dari Era Mahadir byk di overseas account KONONNYA nak buat apa?. Duit LHDN saban tahun meningkat ratusan jutaan ke mana abisnya? Dana BNM menyusut siapa dalangnya? Disnilah rakyat didahulukan bilamana perkara pertama yg akan kerajaan lakukan adalah menyerap dr budget yg penting utk rakyat spt pendidikan. Last last KWSP jugak nanti didahulukan...best arr govt nie..sama sama kita menang BESARkan BN di PRU akan datang supaya rakyat akan didahulukan lagi.

kalu kwsp didahulukan..mengamuk laa...biar tak banyak tapi share aku tuh...hampes betul

antagenaiz
05-10-2009, 11:51 PM
abis buat belanja fomula 1 1Malaysia kot:D

matalim
05-10-2009, 11:53 PM
tak pernah terbayang profesion perguruan menjadi tepu.... dulu-dulu orang sembang, kalau nak kompom dapat kerja masuk maktab atau amik DipEd.. now?

pendidikan adalah nasi kepada pemikiran rakyat... bayangkan kalau terbantut dalam jangka masa panjang....

positifnya fenomena ini.. kemungkinan ini permulaan kebangkitan pendidikan sekolah pondok... mungkin keterlaluan tetapi tidak mustahil.:-?

qba437
05-10-2009, 11:55 PM
tak pernah terbayang profesion perguruan menjadi tepu.... dulu-dulu orang sembang, kalau nak kompom dapat kerja masuk maktab atau amik DipEd.. now?

pendidikan adalah nasi kepada pemikiran rakyat... bayangkan kalau terbantut dalam jangka masa panjang....

positifnya fenomena ini.. kemungkinan ini permulaan kebangkitan pendidikan sekolah pondok... mungkin keterlaluan tetapi tidak mustahil.:-?

boleh jadi...member aku budak kedah pun dah ada cita2 nak wat skolah pondok...:)cgrock

kasmarol
06-10-2009, 11:07 AM
pentadbiran yang teruk...aku x tau la brapa byk duit diorang lesap..cerita kampus induk USPI x siap pun ada kes rasuah

Blade
06-10-2009, 11:21 AM
Ni laa......Masalah orang Melayu.....
Minda kena OPEN beb...

Zaman sekarang bukan macam zaman dulu beb...

Tamat belajar Universiti.....MESTI kena keje ngan Kerajaan/ Swasta....


Gunakanlah ILMU yg ada tu.....UNTUK JADI USAHAWAN BEB.....

jGN LA BERHARAP..BELAJAR UNIVERSITI...MESTI KENA KEJE NGAN ORANG.....

mINDA MENJADI USAHAWAN....MENCEBURI BIDANG PERNIAGAAN..MESTI ADE....

NI TAK.....MINDA MELAYU....BELAJAR TINGGI22..MESTI NAK KEJE NGAN KERAJAAN ATAU SWASTA.....

HA HA HA

kasmarol
06-10-2009, 11:24 AM
Ni laa......Masalah orang Melayu.....
Minda kena OPEN beb...

Zaman sekarang bukan macam zaman dulu beb...

Tamat belajar Universiti.....MESTI kena keje ngan Kerajaan/ Swasta....


Gunakanlah ILMU yg ada tu.....UNTUK JADI USAHAWAN BEB.....

jGN LA BERHARAP..BELAJAR UNIVERSITI...MESTI KENA KEJE NGAN ORANG.....

mINDA MENJADI USAHAWAN....MENCEBURI BIDANG PERNIAGAAN..MESTI ADE....

NI TAK.....MINDA MELAYU....BELAJAR TINGGI22..MESTI NAK KEJE NGAN KERAJAAN ATAU SWASTA.....

HA HA HA

graduan pendidikan bro!!kene paham siket

Blade
06-10-2009, 11:28 AM
graduan pendidikan bro!!kene paham siket

Tu bukan masalah beb.....

Macam 22 bole buat beb......

Nama pun pelajar UNIVERSITI....

Berapa ramai ENGINEER..jadi Peladang...Pekebun...

Berapa ramai CIKGU....jadi USAHAWAN.....

Macam222 beb....

Bangsa lain....x belajar sampai UNIVERSITI pun..berjaya dalam hidup......

Fikir fikirkan beb....

Bangsa22 lain SIAP kutuk lagi....

Alasan beb....Tak nak..seribu alasan...bole buat.....

:)):)):)):)):))

noraini@azlan
06-10-2009, 11:30 AM
akalu x salah aku dpli dh dibuka utk permohonan kan?
ker dg tutup polak nih?

WangEmas
06-10-2009, 11:32 AM
Tu bukan masalah beb.....

Macam 22 bole buat beb......

Nama pun pelajar UNIVERSITI....

Berapa ramai ENGINEER..jadi Peladang...Pekebun...

Berapa ramai CIKGU....jadi USAHAWAN.....

Macam222 beb....

Bangsa lain....x belajar sampai UNIVERSITI pun..berjaya dalam hidup......

Fikir fikirkan beb....

Bangsa22 lain SIAP kutuk lagi....

Alasan beb....Tak nak..seribu alasan...bole buat.....

:)):)):)):)):))


kalo melayu meniaga tanpa lesen kejap jer MPKeJi angkut stall.. kalo ca ya nun alif meniaga vcd cetak rompak selambe jer tak kena rampas.. dilema melayu..

kasmarol
06-10-2009, 11:34 AM
Tu bukan masalah beb.....

Macam 22 bole buat beb......

Nama pun pelajar UNIVERSITI....

Berapa ramai ENGINEER..jadi Peladang...Pekebun...

Berapa ramai CIKGU....jadi USAHAWAN.....

Macam222 beb....

Bangsa lain....x belajar sampai UNIVERSITI pun..berjaya dalam hidup......

Fikir fikirkan beb....

Bangsa22 lain SIAP kutuk lagi....

Alasan beb....Tak nak..seribu alasan...bole buat.....

:)):)):)):)):))

ko ni sembang2 juga!!kene kt sedara mara sendiri baru melenting :(scam

kozu
06-10-2009, 01:42 PM
akalu x salah aku dpli dh dibuka utk permohonan kan?
ker dg tutup polak nih?

ntah la..dh la yang betul2 ambik jurusan pendidikan nak jd cekgu ni

tk dapt posting, dibukak pulak untuk mereka yang terpaksa nk jadi

cikgu..mcm kpli n dpli ni..

freedomy
06-10-2009, 02:07 PM
Salam, patutnya kerajaan patut atasi lambakan guru ni dgn hadkan pengambilan DPLI & KPLI ni. Boleh dikatakan yg DPLI & KPLI ni digunakan sebagai last option bg yg tiada tempat pekerjaan lain.

Bagaimana pula dgn siswa & siswi yg ambil kos ijazah pendidikan selama 4 tahun, b'bndg mereka yg masuk KPLI n DPLI sbg last option. No harms for all, ok?? :)

:)cgrock

jembaham
06-10-2009, 02:47 PM
dh tau sendiri kurang duit, bakpe thegeh nak bagi bantuan brjuta2 kat indon yg tak reti bterima kasih tu...

biarkan je indon tuh! tolong rakyat sndiri lg bagus

kerunai
06-10-2009, 02:49 PM
indon pun berlambak dok jual bedak sejuk di kotaraya kl ok ajek...

Blade
06-10-2009, 02:55 PM
ko ni sembang2 juga!!kene kt sedara mara sendiri baru melenting :(scam

Ni laa..SIKAP Melayu....Cam ni laaa....

Tak dapat keje...SALAHKAN SEMUA ORANG......

Ni bukan sembang222 je beb...

Saudara aku pun ade yg belajar kat UPSI tuu....

Tak melenting pun......

Dia pun faham situasi nii....

Kalau terlebih CIKGU...kang ade yg kata CIKGU makan gaji buta laa...Tak buat keje laaa...macam2 laaa....

Sebab tu.....ILMU tu penting beb....

Bukan untuk bekerja ngan orang / Kerajaan je beb.....

Minda kena BETUL BEB.....

Ape pun..terima laa KENYATAAN...

Tak keje kerajaaan..x jadi CIKGU pun.....

Kou MATI KE BEB....Tak hidup kaaa...

Banyak lagi jalan lain untuk berjaya.....

Tu gunanya ILMU belajaar tinggi22.....

Banyak cabang bole terokai.....

:D:D:D:D:D:D

kamal_kampong
06-10-2009, 03:27 PM
cikgu cikgi..hiihihi
bebudak pra ni mmg geliga...huhu..siap letak bedak lagi dalam sampul surat...ish..dari mana la bebudak tu blaja..

kalau cam tu..tahun nie / thn depan x payah la kuar borang utk masuk maktab / IPTA ke..

cikgu depa nih cun sgt kot..tu yg bebudak tu terpesong tu..:D

waktong.UMOFX
06-10-2009, 03:35 PM
ntah la..dh la yang betul2 ambik jurusan pendidikan nak jd cekgu ni

tk dapt posting, dibukak pulak untuk mereka yang terpaksa nk jadi

cikgu..mcm kpli n dpli ni..

betul ke yg nk amik ckgu tu nk jd cikgu?bkn nk sng dpt keje gak ke?tak pon mak bapak yg suh amik cikgu...heh

ceria28
06-10-2009, 03:43 PM
Graduan2 semua kena hasilkan kerja sendiri. Jgn dok harap makan gaji aje. Kena berubah laaa. Peruntukan kerajaan ada bermacam2 tapi yg samapai kepada yg betul2 memerlukan tak tau brapa %. Yg lebih tu kena sapan laaa agaknya. Setiap tahun peruntukan kjaan asyik meningkat tapi duit tak tahu kemana.

angah_ayu
06-10-2009, 03:44 PM
ape la nasib aku tahun dpn....
dh la ckgu sandaran je sekarang ni...
huhu....

hondapuma
06-10-2009, 03:51 PM
kueh kueh kueh..pong pang pung pang..kementerian x heboh pulak guru jqaf x cukup

mydotnet
06-10-2009, 04:12 PM
nanti bebudak sekolah akan ckp...buat ape nak blaja..
blaja pandai2 pun masuk U keje x de..
kalau masuk maktab..x leh jadi cikgu..

kesimpulannya dorg ckp x payah la blaja..
dah la sekrg nie sibuk... isu ramai graduan menganggur

takyah blaje tinggi2.....spm pun cukup dah...lps tu masuk AF ker....Lawak gong tu kerr....dan mcm2 realiti lagi tuhhh....lagi cepat senang dan kayaaaa....:D

mydotnet
06-10-2009, 04:14 PM
ape la nasib aku tahun dpn....
dh la ckgu sandaran je sekarang ni...
huhu....

tunggu je owangg msukk minangg............kekekeke:eek:

angah_ayu
06-10-2009, 04:16 PM
tunggu je owangg msukk minangg............kekekeke:eek:

kwin pn dh nk pinang ape lg... :p

MoShed
06-10-2009, 04:19 PM
wow....

Inilah semangat 1Malaysia...

RAKYAT DIDAHULUKAN...KRONI DISEKARANGKAN!!

adusss laa....bab2 pendidikan pun takde kje..ape daa Malaysia...!!

dragons
06-10-2009, 04:22 PM
kesian lak aku dgr....

ataufik3
06-10-2009, 06:14 PM
tp btl ker y jd cikgu y nk jd cikgu atau nk keje y senag.. mcm dl.. org ckp.. ambil bdg perguruan mesT bole keje.. 2 mentaliti org kita..

socrates
06-10-2009, 06:16 PM
baru je sambung degree edu. ni...intake sept.
ke kerajaan saje wat cam nie coz x nak ada lambakan guru..

bila dia umum cam nie..nanti xde la ramai sgt apply jd guru..

setahu aku, guru2 pelatih yg mengikuti jurusan degree di IPGM diambil mngikut kekosongan mengikut tahun.
cthnya, intake aku diambil pd 2005 seramai 2018 org merupakan kekosongan jawatan guru di sekolah2 rendah pada 2011..
klu dia umum mcm ni, nampak sgt kepincangan dr sudut pentadbirab bijan..
sbb anggaran jumlah ini dubuat pada thn 2003 sewaktu zaman paklah, manakala menteri yang bertanggungjawab adalah dato'hisyamudin dan allahyarham dato'razali..

Norfazli
06-10-2009, 07:50 PM
nampaknya kerja doktor,paramedic,nurse,polis,tentera dll yang tak perlu tunggu lama kot?:-?

mawar79
06-10-2009, 08:57 PM
rasanya kerajaan x perlu buat lagi DPLI / KPLI..
utamakan graduan atau student yg bebetul nak jadi cikgu..yg blaja 3 / 4thn..

kalau DPLI & KPLI ..perguruan ni last choice coz x dpt keje lain...
mcm sedara mawar ckp ( x sume la ) aku masuk KPLI coz dah tau lepas ni jadi cikgu..terpaksa je..

mangkaq
06-10-2009, 09:41 PM
Kerajaan dah abis duit!!
Nak mintak ngn rakyat la tu!!(cukai)
Tak lama lagi minyak naek lagi la.(subsidi dikurangkan)

waktong.UMOFX
06-10-2009, 09:45 PM
rasanya kerajaan x perlu buat lagi DPLI / KPLI..
utamakan graduan atau student yg bebetul nak jadi cikgu..yg blaja 3 / 4thn..

kalau DPLI & KPLI ..perguruan ni last choice coz x dpt keje lain...
mcm sedara mawar ckp ( x sume la ) aku masuk KPLI coz dah tau lepas ni jadi cikgu..terpaksa je..

mcm sedara aku lak nk amik cikgu 4 tahun kat UPSI sbb mak dia suh jadik cikgu...:)

mangkaq
06-10-2009, 09:53 PM
Apa la nasib graduan maktab lps ni..
Kena tggu 2-3 tahun la nak jadi cikgu smpi kerajaan ada duit!

mangkaq
06-10-2009, 09:54 PM
Apa la nasib graduan maktab lps ni..
Kena tggu 2-3 tahun la nak jadi cikgu smpi kerajaan ada duit!

ratusanRM
06-10-2009, 10:03 PM
kerajaan dah terang2 mengaku masalah kewangan :((

irsaffy
06-10-2009, 10:06 PM
xpe la rezeki kita bkn gomen yg tentukan..dimana ada kemahuan disitu ada jln..

mawar79
06-10-2009, 10:49 PM
Apa la nasib graduan maktab lps ni..
Kena tggu 2-3 tahun la nak jadi cikgu smpi kerajaan ada duit!


tu kalau ada duit..kalau di buatnya asik x de duit je...x dpt la jadi cikgu...terpaksa tuko keje laks

FaRid^sp
06-10-2009, 10:55 PM
dah kebas siap2 kot sbb nak back-up kekalahan pru-13 nanti..

ascute90
06-10-2009, 11:09 PM
KPLI ada lg tak?

socrates
07-10-2009, 01:17 AM
KPLI ada lg tak?

masih ada dan akan diteruskan katanya..
cuma mungkin selepas ini tempoh pengajian dilanjut daripada satu tahun
ke satu tahun setengah...

uckiller
07-10-2009, 07:38 AM
rezeki ada di mana2..cayok2

ratusanRM
10-10-2009, 08:15 AM
'Penempatan guru dibeku tidak benar'
Oleh Khairina Yasin

"SAYA tidak maksudkan penempatan graduan pendidikan universiti awam akan dibekukan, cuma mungkin berlaku kelewatan berikutan keadaan ekonomi negara kini yang tidak menentu.

“Berapa lama kelewatan itu, kita tidak pasti,” kata Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Zakaria Kasa.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai emel yang mendakwa beliau membuat kenyataan bahawa graduan pendidikan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) termasuk UPSI akan dibekukan, mulai tahun depan.




http://www.bharian.com.my/Friday/Pendidikan/20091009084510/Article/index_html

fathiMZ
16-10-2009, 05:37 PM
rezeki ader dimana-mana.....

monalito
16-10-2009, 05:38 PM
adui!! kantoi la cikgu2 menganggur.

kozu
16-10-2009, 05:40 PM
Result untuk temuduga baru2 ni dh kluar..

Tahniah pada saper yg dapat..

25 ni briefing untuk posting..

kozu
16-10-2009, 05:42 PM
UPDATED

Tanjong Malim, 15 Okt.- Pengambilan pelajar baru bagi ambilan Disember 2009/10 Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) hanya menawarkan empat program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan iaitu Sains Kejurulatihan, Seni Komunikasi Visual, Multimedia dan Teknologi Rekabentuk Berkomputer yang mengambil masa 4 tahun atau lapan semester pengajian.

Program dibuka kepada calon lulusan STPM, Matrikulasi dan Diploma untuk setiap program yang ditawarkan.

Kesemua program yang ditawarkan adalah untuk pasaran terbuka (open market) dan tidak mempunyai sebarang jaminan penempatan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) selepas tamat pengajian berdasarkan iklan yang disiarkan web permohonan atas talian UPSI.


Tiada jaminan ya.

mamaimran
16-10-2009, 06:11 PM
salam. nk share pengalaman sket. ni bukan 1st time berlaku, dah byk time. sy dulu pn 1 thn setgh jgk lah tunggu posting. nasib baik ada diploma bolehlah carik keje sementara. tp mmg bermasalah kalau nk guna ijazah pendidikan sbb sume tak nak terima kita dgn alasan nanti dpt posting mesti kene berenti keje. lainlah kalau carik keje di bidang pendidikan jugak. tp pandai2lah nk idup. sabar byk2 ek :)

kozu
16-10-2009, 06:41 PM
salam. nk share pengalaman sket. ni bukan 1st time berlaku, dah byk time. sy dulu pn 1 thn setgh jgk lah tunggu posting. nasib baik ada diploma bolehlah carik keje sementara. tp mmg bermasalah kalau nk guna ijazah pendidikan sbb sume tak nak terima kita dgn alasan nanti dpt posting mesti kene berenti keje. lainlah kalau carik keje di bidang pendidikan jugak. tp pandai2lah nk idup. sabar byk2 ek :)

betul tu..:)cgrock

duan47
16-10-2009, 07:03 PM
Result untuk temuduga baru2 ni dh kluar..

Tahniah pada saper yg dapat..

25 ni briefing untuk posting..

Tunang sy sdh dpt result gagal penempatan... Even dpt biasiswa sponsor KPM, tiada jaminan utk dpt posting. Keutamaan utk posting ke sabah s'wak...

Pa pe pun, juz wait n c... Skrg tunang tgh usaha utk apply ngajar ke kolej komuniti / mrsm / poli pula.

kozu
16-10-2009, 07:45 PM
Tunang sy sdh dpt result gagal penempatan... Even dpt biasiswa sponsor KPM, tiada jaminan utk dpt posting. Keutamaan utk posting ke sabah s'wak...

Pa pe pun, juz wait n c... Skrg tunang tgh usaha utk apply ngajar ke kolej komuniti / mrsm / poli pula.

rmai jugak yg gagal..dia ckp dlm 300 orang gagal..

duan47
16-10-2009, 07:57 PM
rmai jugak yg gagal..dia ckp dlm 300 orang gagal..

Tunang sy grad cikgu UTM (KHB)... Blh kira yg sponsor KPM. Kwn baik die yg KPM pun x dpt jg... Cari rezeki kat tempat lain lak. Yg penting, x pening pk byr loan...huhu

Bariahdin
16-10-2009, 07:58 PM
apa kena mengena ngan F1, F1 bukan guna duit gomen, tu duit persendirian

diorang dah takde duit so mmg tak dapat nak buang duit dah

Betul kaa duit persendirian? :-?:-?:-?

kozu
16-10-2009, 08:00 PM
Tunang sy grad cikgu UTM (KHB)... Blh kira yg sponsor KPM. Kwn baik die yg KPM pun x dpt jg... Cari rezeki kat tempat lain lak. Yg penting, x pening pk byr loan...huhu

mcm kenal jer..gred skali ni..ak pon utm jgk..:-?

tp budk elektrik..(SPE)..

irama
16-10-2009, 09:08 PM
heliza kalau tak dapat penempatan nanti jadi penyanyi full time je la.

cybermoney2u
16-10-2009, 09:14 PM
kozu.. jom join aku buat duit mudah rm5 je seumur hidup modal ko klik sini (http://www.danaraya.com/?id=cybermoney2u)

Zul34
16-10-2009, 09:15 PM
dgrnya brita ni kbar angin je, sbnarnya x btul...

mana satu yg betul ?

qba437
16-10-2009, 09:18 PM
dgrnya brita ni kbar angin je, sbnarnya x btul...

mana satu yg betul ?

kalu buang angin mesti betul :)):)):eek:

kozu
16-10-2009, 09:36 PM
kl tkde angin,

masakan pokok bergoyang..hehe

fathiMZ
16-10-2009, 09:40 PM
kl tkde angin,

masakan pokok bergoyang..hehe

Naper x boleh bergoyang plak....boleh la......tangan2 yang megoyangkan...betul x?....heheheheh....aku x der kena megena pun.....bukan ambik pendidikan pun.....

kozu
16-10-2009, 09:42 PM
Naper x boleh bergoyang plak....boleh la......tangan2 yang megoyangkan...betul x?....heheheheh....aku x der kena megena pun.....bukan ambik pendidikan pun.....

dh agak dh mesti ader jawab mcm ni..h:))

rosak peribahasa melayu~X(

fathiMZ
16-10-2009, 09:45 PM
dh agak dh mesti ader jawab mcm ni..h:))

rosak peribahasa melayu~X(
Rilex la..bro...modified sikit jer.....heheheheh

desire
16-10-2009, 10:52 PM
kl tkde angin,

masakan pokok bergoyang..hehe

angin kentut... takde goyang punya... :D

qba437
16-10-2009, 10:54 PM
angin kentut... takde goyang punya... :D

anginj tuh konpom betul punyer..:eek::eek:

dominator
16-10-2009, 11:12 PM
senasib la ngan aku ni...

aku ni spatutnyer pengajar vokasional. tp smpai skung x de pon ILP ke adtec ke nak pnggil aku masuk keje..

fathiMZ
16-10-2009, 11:17 PM
x taw nak kata lah...aku nie bukan kos pendidikan.......lepas grad cari kerja sendiri....ke hulu hilir bawak sijil degree cari kerja.....x taw la...kos pendidikan kan.......

zeal_tech
16-10-2009, 11:40 PM
aku bdk pendidikan...so....
maybe lpas ni kna aplly jd tukang kebun sekolah kot....

kozu
16-10-2009, 11:46 PM
aku bdk pendidikan...so....
maybe lpas ni kna aplly jd tukang kebun sekolah kot....

tukang kebun pon susah la..seme kontrak sementara..:((

qba437
16-10-2009, 11:47 PM
senasib la ngan aku ni...

aku ni spatutnyer pengajar vokasional. tp smpai skung x de pon ILP ke adtec ke nak pnggil aku masuk keje..

sebab nickname ko tuh kot :eek::eek:

dominator
17-10-2009, 12:04 AM
hahha.. x ne kene mengena la bro...

kozu
17-10-2009, 12:28 AM
hahha.. x ne kene mengena la bro...

mcm mn ko bleh dpt id mcm tu..cr la yg snonoh skit hehe:p

dominator
17-10-2009, 01:25 AM
hahha. mc msedap je.. mmg sume id aku kat mane mane pakai yang ni la.. hehehhe

judinbo
17-10-2009, 01:42 AM
aku pelajar upsi sem 7 pun dh mula risau psl isu ni

kozu
17-10-2009, 09:46 AM
aku pelajar upsi sem 7 pun dh mula risau psl isu ni

ramai jgak student dlm CG ni ek..:D

clorox_bersih
17-10-2009, 10:15 AM
kl tkde angin,

masakan pokok bergoyang..hehe

klu gempa bumi pun mau bergoyang gak pokok2 tu kan

hairudi
17-10-2009, 10:33 AM
Kpd bakal guru sekalian jgn bersedih, kt bumi Malaysia ni macam2 ada, rezeki ada kt mane2, yg pntg kne usaha......

Zul34
17-10-2009, 10:46 AM
kwn aku ckp brita ni x btul la
so jgn risau

hairudi
17-10-2009, 11:05 AM
Kerjaya cikgu ni flexible, mcm2 cikgu ada kt dunia ni, cikgu memandu, cikgu mengaji, cikgu masakan, cikgu mnyanyi so layan je pape keje nnti huhu

kerunai
17-10-2009, 02:15 PM
cikgu ni banyak benda bleh buat ...ngajar tuisyen pun boleh, income lg gempak apa

frigid03
17-10-2009, 04:24 PM
aku sem8 ipgm..final year
tp insyaallah akn posting taun neh gak..bulan 12..
lecturer aku kata tu pon guna budget taun neh..sian gak la kat member2 yg abes taun depan huhuhu

irama
17-10-2009, 04:34 PM
ada dgr ura2 kata kpli punya elaun pun nak dikurangkan..
ntah betul ke tak~

Norfazli
17-10-2009, 07:56 PM
mengajar di sekolah swasta dulu

sebelum kerja kerajaan

kalau cikgu lelaki jangan risau sangat.cepat dapat kerja nanti.permintaan ramai

kozu
17-10-2009, 08:11 PM
mengajar di sekolah swasta dulu

sebelum kerja kerajaan

kalau cikgu lelaki jangan risau sangat.cepat dapat kerja nanti.permintaan ramai

tp mmbr ak ramai lelaki yg tk dapat cikgu..~X(

kapak
17-10-2009, 08:24 PM
kerja paling senang nk dpt ialah nurse lelaki...

cuba la apply:D

kozu
17-10-2009, 08:29 PM
kerja paling senang nk dpt ialah nurse lelaki...

cuba la apply:D

ak nk tngk kapak dulu appply..:))

GamezStar
17-10-2009, 08:30 PM
kerja paling senang nk dpt ialah nurse lelaki...

cuba la apply:D

:-?:-?:-?:-?:-?:-?:-?:-?:-? ada ke

Zul34
17-10-2009, 08:33 PM
so dh confirm atau blm berita ni ?

kapak
17-10-2009, 08:37 PM
ak nk tngk kapak dulu appply..:))

xpe la.. nk bagi peluang kt penganggur dulu

sian diorang:D

kozu
17-10-2009, 08:39 PM
so dh confirm atau blm berita ni ?

brita yg mn tu..yg baru tu brita 15 oktober..mngkin untuk kemasukan disember..

kozu
17-10-2009, 08:40 PM
xpe la.. nk bagi peluang kt penganggur dulu

sian diorang:D

ceh..ak dh kompem dpt dh..cuma tk tau tmpt posting jer..hehe

qba437
17-10-2009, 08:41 PM
kerja paling senang nk dpt ialah nurse lelaki...

cuba la apply:D

:))..betul tuh..try minta..

Zul34
17-10-2009, 08:41 PM
brita yg mn tu..yg baru tu brita 15 oktober..mngkin untuk kemasukan disember..

mksd aku the whole news la

btul ke pasni cikgu yg dah grade, x akan ditmptkan ke skolah:-?

qba437
17-10-2009, 08:44 PM
mksd aku the whole news la

btul ke pasni cikgu yg dah grade, x akan ditmptkan ke skolah:-?

x juga..sabah sarawak byk sekolah..

Zul34
17-10-2009, 08:49 PM
x juga..sabah sarawak byk sekolah..

jd kat semananjung ni dah confirm la cikgu x akan ditempatkan ye:-?

brp lama ek ?

kozu
17-10-2009, 08:49 PM
mksd aku the whole news la

btul ke pasni cikgu yg dah grade, x akan ditmptkan ke skolah:-?

tk, sbnarnya benda ni bnyk pusing dia..

pertama : profesion guru skrang bukan lg jaminan bg budk2 pendidikan (isu ni pernah dimainkan taun 2006)

kedua : bnda ni tk patut dimainkn kerana bil sekolah makin bertambah disebabkan bilangan rakyat bertambah..jadi peluang pekerjaan mestilah wujud dengan sendiri..

ketiga : dia tk cakap guru tk akan ditempatkan, dlam artikel tu akan dibekukan@diperlahankan postingnya..dapat mmng dapat.. cuma ambik masa.. sampai 2 tahun mungkn..

zamreda
17-10-2009, 08:54 PM
member aku dapat keje sarawak tu....oklah tu...
tapi dia pompuan..

kozu
17-10-2009, 09:40 PM
member aku dapat keje sarawak tu....oklah tu...
tapi dia pompuan..

kawan ayah ak, perempuan, cikgu, kawen dengan tukang bawak bot yg memng tua..tp jodoh la kan..cuma..cuma..pikir la sndiri.. tngk husband dia mmng tepuk dahi..~X(

tudung87
17-10-2009, 11:00 PM
kawan ayah ak, perempuan, cikgu, kawen dengan tukang bawak bot yg memng tua..tp jodoh la kan..cuma..cuma..pikir la sndiri.. tngk husband dia mmng tepuk dahi..~X(

hurm... sabah sarawak ke??
arap2 memang betul2 suka.. bukan kena ubat guna2..:-?

qba437
17-10-2009, 11:04 PM
jd kat semananjung ni dah confirm la cikgu x akan ditempatkan ye:-?

brp lama ek ?

sampai yang patut pencen tuh pencen..rsanya..dah sapa suruh minta pencen umur 58 jadi 60 :)):)) ni pun ada hati nk tambah plak jadi 65..ikut singapore..singapore rakyat baper juta..kita baper juta..

qba437
17-10-2009, 11:07 PM
hurm... sabah sarawak ke??
arap2 memang betul2 suka.. bukan kena ubat guna2..:-?

apa daa..kalu posting sabah sarawak jer ade cite macam2..siap ada tokok tambah plak tuh..:)):))..cikgu lama..dah nak bercucu..rilek jer duduk sarawak..siap buka ladang sawit lagi..:)):))

qba437
17-10-2009, 11:08 PM
kawan ayah ak, perempuan, cikgu, kawen dengan tukang bawak bot yg memng tua..tp jodoh la kan..cuma..cuma..pikir la sndiri.. tngk husband dia mmng tepuk dahi..~X(

pernah jumpa ker husband dia tuh?? :-?:-?

kozu
17-10-2009, 11:57 PM
pernah jumpa ker husband dia tuh?? :-?:-?

jumpa live tk penah la, sbb dia tk blk smnanjung dh..mgkin dia slalu naik bot tu kot g skolah..2 kali naik bot br sampai skolah..hehe mantap...

qba437
17-10-2009, 11:59 PM
jumpa live tk penah la, sbb dia tk blk smnanjung dh..mgkin dia slalu naik bot tu kot g skolah..2 kali naik bot br sampai skolah..hehe mantap...

aku igt kan pernah jumpa live...:)):))

insyi©
18-10-2009, 12:00 AM
pakcik aku masa raya hari tu bagitau, tapi aku tak berapa nak caya la

dia cakap lulusan UPSI mmg tak confirm ada keje pas grad

dia kontraktor so aku tak berapa nak dengar sebab apa kena mengena ngan cukgi

Tapi sekarang terbukti... dia cakap gomen takde duit, tu yang bijan gi buat umrah satu ketika dulu, pinjam duit ngan Arab

dah lama dah masalah ni sbnrnya...lepasan UPSI mmg susah sket dpt penempatan berbanding lulusan sarjana muda pendidikan dr U lain....sib baik aku USM...:D

zamreda
18-10-2009, 12:03 AM
jumpa live tk penah la, sbb dia tk blk smnanjung dh..mgkin dia slalu naik bot tu kot g skolah..2 kali naik bot br sampai skolah..hehe mantap...

dah jadik org sana kot...
jgnlah kawan aku nie kahwin sana udaler..

kozu
18-10-2009, 12:07 AM
dah jadik org sana kot...
jgnlah kawan aku nie kahwin sana udaler..

hehe..dh sampai jodoh kawen jugak..:p

tudung87
18-10-2009, 01:27 AM
apa daa..kalu posting sabah sarawak jer ade cite macam2..siap ada tokok tambah plak tuh..:)):))..cikgu lama..dah nak bercucu..rilek jer duduk sarawak..siap buka ladang sawit lagi..:)):))

org sabah sarawak snirik cakap camtu,,...:-?:-?:o:o

fidofigo
18-10-2009, 01:31 AM
apa kena mengena ngan F1, F1 bukan guna duit gomen, tu duit persendirian

diorang dah takde duit so mmg tak dapat nak buang duit dah



bang,jangan pandai2 ckp kalo tak tau yer,,,utk pengetahuan ko,gomen 50% n swasta 50%...ko jgn kata pernandes tu bagus plak,,tujuan dia labur duit dia ada byk sebab...contohnya cukai tahunan kompani airaisa dpt dkurangkan sbb dia support f1 malaysia..n,secara tak lgsg dia leh iklankan kapatebang dia..elow bro,ko igt senang2 ke org nak kua duit kalo xde sebab?puiiiih!:(scam:(scam

kozu
18-10-2009, 01:32 AM
bang,jangan pandai2 ckp kalo tak tau yer,,,utk pengetahuan ko,gomen 50% n swasta 50%...ko jgn kata pernandes tu bagus plak,,tujuan dia labur duit dia ada byk sebab...contohnya cukai tahunan kompani airaisa dpt dkurangkan sbb dia support f1 malaysia..n,secara tak lgsg dia leh iklankan kapatebang dia..elow bro,ko igt senang2 ke org nak kua duit kalo xde sebab?puiiiih!:(scam:(scam

dia tngh study tu..biar2..

Mangkuk ayun
18-10-2009, 09:38 AM
rasanya kerajaan x perlu buat lagi DPLI / KPLI..
utamakan graduan atau student yg bebetul nak jadi cikgu..yg blaja 3 / 4thn..

kalau DPLI & KPLI ..perguruan ni last choice coz x dpt keje lain...
mcm sedara mawar ckp ( x sume la ) aku masuk KPLI coz dah tau lepas ni jadi cikgu..terpaksa je..

:)paid:)paid....betultu,,ramai yg ambik kpli jadi eksen skit
mutu pengajaran pun tak mcm yg ambik course 4thn
kebanyakan yg ambik cekgu kpli yg tak dpat keja, speaking kurang, dan ada pointer 2 pun dapat......tapi 20% yg lain tu mungkin yg terbaik

insyi©
18-10-2009, 09:42 AM
:)paid:)paid....betultu,,ramai yg ambik kpli jadi eksen skit
mutu pengajaran pun tak mcm yg ambik course 4thn
kebanyakan yg ambik cekgu kpli yg tak dpat keja, speaking kurang, dan ada pointer 2 pun dapat......tapi 20% yg lain tu mungkin yg terbaik

ha'ah...yg ambik KPLI ni...ada yg mengarut sket..

lg satu...takyah la buat guru sandaran tak terlatih tu utk ditempatkan di sekolah2 sbb nak kurangkan pengangguran....sbb guru2 GSTT ni pun takde skill mcm guru2 lain...kuarkan jer guru2 GSTT dr sekolah2...tempatkan graduan UPSI tu

hafizuka
18-10-2009, 09:52 AM
bang,jangan pandai2 ckp kalo tak tau yer,,,utk pengetahuan ko,gomen 50% n swasta 50%...ko jgn kata pernandes tu bagus plak,,tujuan dia labur duit dia ada byk sebab...contohnya cukai tahunan kompani airaisa dpt dkurangkan sbb dia support f1 malaysia..n,secara tak lgsg dia leh iklankan kapatebang dia..elow bro,ko igt senang2 ke org nak kua duit kalo xde sebab?puiiiih!:(scam:(scam

ye saya tak pandai, encik fidodido yang pandai silalah komen dengan bernas ye kehkehkeh :))

hafizuka
18-10-2009, 09:55 AM
jadi apa beza jawapan ko ngan apa yang aku cakap, tak balik modal ke si fernandez buat camtu? jimat cukai, iklan lagi... tu bukan bisnes ke?

hafizuka
18-10-2009, 09:56 AM
dia tngh study tu..biar2..

saya dah study dah dan saya dapati fernandez kaya bukan sebab masuk ceramic

GreatTeacherAspide
18-10-2009, 10:15 AM
huhhh...aku de mmbr yg masih blaja kat IPGM...akan habis ujung bulan 11...biasa akan posting pada Januari thn berikutnya....HEP diorg cakap, penempatan tuk Jan 2010 mugkin xdek tp mgkin akan diposting pd Disember 2009 / Jan 2011...

kozu
18-10-2009, 11:09 AM
saya dah study dah dan saya dapati fernandez kaya bukan sebab masuk ceramic

mcm budak2..matang la skit kl nk berforum tu..orang tegur tu kadang2 ader btulnya..:p

kozu
18-10-2009, 11:13 AM
huhhh...aku de mmbr yg masih blaja kat IPGM...akan habis ujung bulan 11...biasa akan posting pada Januari thn berikutnya....HEP diorg cakap, penempatan tuk Jan 2010 mugkin xdek tp mgkin akan diposting pd Disember 2009 / Jan 2011...

2011..hurm lmbt lg tu bro..#:-S

amayzz
18-10-2009, 11:15 AM
Ni kes sebab di wujudkan upsi ler hgga trjadi lambakan mcm pasar lambak hehehe aku dgr dlu bahagian pngmbilan guru x stuju dwujudkan upsi tp diwujudkan jg (atas dsr politik ler ni) ...nah skrg kesannya dh nmpk kt cni...bndr proton pun ntah ape citer kt sana? Ada info2 dr warga cg x?

JAPANUTC
18-10-2009, 11:27 AM
hidup mesti diteruskan..keep cari lubang kerja lain dulu sementara menunggu posting baru tu...jgn bersedih bakal2 cikgu...go go...

analyzer_mike
18-10-2009, 11:29 AM
hurm...aku rase IPGM(Institut Pendidikan Guru Malaysia) tak terlibat dlm hal ni..
setau aku...student ipgm ni adalah khas untuk sekolah rendah dan cikgu sekolah rendah sampai skang mmg tak cukup sbb skolah rendah terlalu banyak dengan nisbah 4:1 dengan sekolah menengah

so lulusan UPSI n IPTA tu sume untuk skolah menengah...no wonder la berlaku lambakan guru sekolah menengah...

lagipon...student ipgm mendapat biasiswa penuh dari KPM/JPA dengan purata rm500 sebulan...dan program PISMP di IPGM adalah program baru yg diluluskan...

jadi macam tak logik dorang takkan diposting kan...
kerajaan mesti nak jage name baek kan..produk pertama takkan nak gagal..
takkan muhyidin nak malu...

kerajaan labur RM600 x 12 bulan x 5 taun stgh untuk setiap student PISMP kat IPGM...so kalo dorang tak diambil bekerja mmg nampak sgt macam tak logik..

jadi pada pandangan aku...mereka yg akan mengalami sedikit masalah adalah dari kalangan UPSI dan IPTA yang amek kos pendidikan skeolah menengah...

Pendapat Anda?

Viere
18-10-2009, 12:52 PM
Ni kes sebab di wujudkan upsi ler hgga trjadi lambakan mcm pasar lambak hehehe aku dgr dlu bahagian pngmbilan guru x stuju dwujudkan upsi tp diwujudkan jg (atas dsr politik ler ni) ...nah skrg kesannya dh nmpk kt cni...bndr proton pun ntah ape citer kt sana? Ada info2 dr warga cg x?

Bkn camtu bro. kena pikir lain sama. dulu pencen awal. skrg bleh extend 2 taun. macam mana la orang2 muda ni nak masuk. amek la. hehe :D

graduan upsi tak salah. Sebab dia0rg blaja banyak taun.. Yang patut dibekukan tu ialah KPLI/DPLI tu. Diaorg just masuk 1 taun je untuk belajar. Pastu lak etika perguruan takda langsung. Masuk sebab kerja dah terjamin. Ala, cikgu kan. Mmg terjamin sampai ke tua lah. hehe

meloveyou
18-10-2009, 12:57 PM
kozu ko nie bakal cikgu ke atau baru nk mintak jadi cikgu??

lampor_2003
18-10-2009, 04:33 PM
bajet lari kat lain nih..

habiburrahman
18-10-2009, 04:47 PM
apa kena mengena ngan F1, F1 bukan guna duit gomen, tu duit persendirian

diorang dah takde duit so mmg tak dapat nak buang duit dah

duit personel tu, duit sapa? duit rosmah mansor ka? kasi tau sebelum berlebam mata mamak sebelah umah aku kerjakan :(scam

faizextreme
18-10-2009, 04:50 PM
IPG xtlibat ker??

zack_3004
18-10-2009, 05:40 PM
Malaysia dah nak kena jual ker?

kozu
18-10-2009, 05:44 PM
kozu ko nie bakal cikgu ke atau baru nk mintak jadi cikgu??

bakal kot..hehe :">

dh dpt posting, cuma tmpt tk bgtau lg..:">

irsaffy
18-10-2009, 05:46 PM
kesian plak kt bakal2 cikgi neh..

zinedine
18-10-2009, 06:00 PM
Ini semua salah kerajaan UMNO-BN!!!!!

Duit negara habis disonglap puak-puak keji UMNO-BN dalam kerajaan!!!!


*&%$#@+ betul!!!!!

maliq7776
18-10-2009, 06:08 PM
Ini semua salah kerajaan UMNO-BN!!!!!

Duit negara habis disonglap puak-puak keji UMNO-BN dalam kerajaan!!!!


*&%$#@+ betul!!!!!

yang ni aku sokong:(scam:)paid:eek::D

kozu
18-10-2009, 06:10 PM
Dh jd thread politik la plak..aduyai..#:-S

zhang
18-10-2009, 06:20 PM
Pooo dah slogan rakyat didahulukan...perut deme dulu camana pun

AKIMARU
18-10-2009, 11:16 PM
:)paid:)paid....betultu,,ramai yg ambik kpli jadi eksen skit
mutu pengajaran pun tak mcm yg ambik course 4thn
kebanyakan yg ambik cekgu kpli yg tak dpat keja, speaking kurang, dan ada pointer 2 pun dapat......tapi 20% yg lain tu mungkin yg terbaik

isteri aku amik DPLI utk teknologi kejuruteraan.pengajaran teknik..masa dia buat praktikal kat sekolah cikgu yang dah bertahun mengajar langsung takda ciri2 pendidik..apa yang mereka selalu cakap murid nak belajar ke tak nak itu lain cerita.yang penting cukup bulan gaji masuk.sebab tu ramai murid sekarang kurang hajar dan pencapaian tak memuaskan..


buku jadual untuk perancangan mengajar seminggu dan setiap hari pun tak tulis..

yang diaorg kejarkan..berlumba2 tukar kereta lah..rumahlah..pastu sibuk tanya laki atau bini kerja apa..~X(~X(

AKIMARU
18-10-2009, 11:22 PM
rasanya kerajaan x perlu buat lagi DPLI / KPLI..
utamakan graduan atau student yg bebetul nak jadi cikgu..yg blaja 3 / 4thn..

kalau DPLI & KPLI ..perguruan ni last choice coz x dpt keje lain...
mcm sedara mawar ckp ( x sume la ) aku masuk KPLI coz dah tau lepas ni jadi cikgu..terpaksa je..


isteri aku dah dapat sime darby planning engineer pula.waktu daftar sama dgn DPLI.tapi disebabkan sifat mengajar dan ingin menjadi pendidik tu tinggi dia tolak SDE dan pilih DPLI..

misztake
18-10-2009, 11:33 PM
IPG xtlibat ker??

aku tanya lctre aku..
dia kata ipg tak terlibat sebab budak ipg dapat elaun atau biasiswa dari kerajaan..
budak2 u yang dapat tajaan kpm pun insyaallah la akan diutamakan..

misztake
18-10-2009, 11:35 PM
ada mamber aku kata, masa ni la rasa nak masuk Hai-O ngan 1 drop perfume..
ak cari duit lebih.. :)

kozu
18-10-2009, 11:37 PM
itulah pendapat ak dr 2005..KPLI ni patut mnsuh..

tp siapa ak ini..hehe

kozu
18-10-2009, 11:42 PM
ada mamber aku kata, masa ni la rasa nak masuk Hai-O ngan 1 drop perfume..
ak cari duit lebih.. :)

masuk jngn tk masuk..

jeng3..

PERHATIAN !!

ESOK SEMAKAN MELALUI ONLINE BOLEH DIBUAT UNTUK POSTING

TAHUN INI..KLIK SEBELAH SEMAKAN GSST (GURU SANDARAN SISWAZAH TERLATIH (http://apps.emoe.gov.my/spg/gsst/)

UPDATED FIRST PAGE..

SAPE YG BELUM TAHU BOLEH CALL NO NI :: 0388849498 @ 0388845069

dr_alban
18-10-2009, 11:44 PM
x sume masuk kpli ni org yg xde koje n as a last choice..
korang tnya la brape ramai yg dpt kpli tu apa koje mereka yg lepas2? almost bagus2..

kozu
18-10-2009, 11:46 PM
x sume masuk kpli ni org yg xde koje n as a last choice..
korang tnya la brape ramai yg dpt kpli tu apa koje mereka yg lepas2? almost bagus2..

ya betul.. tk semua..segelintir mungkin

Pistia
19-10-2009, 01:08 AM
peliknye.. padahal kt semua byk btol gstt..

Pistia
19-10-2009, 01:14 AM
bile kpm nak interbiu aku ni..
asik utamakan bdk upsi je... :((

kapak
19-10-2009, 03:04 AM
bile kpm nak interbiu aku ni..
asik utamakan bdk upsi je... :((

sekeh kpala kpm tu:D

adar
19-10-2009, 03:08 AM
Salam bro, aku masukkan no IC aku keluar ni la.

HARAP MAAF.

Nombor Kad Pengenalan yang anda masukkan tiada dalam senarai penempatan ini.

pening aku. :((

Updated :

ESOK(19/10/2009) SEMAKAN MELALUI ONLINE BOLEH DIBUAT UNTUK POSTING

TAHUN INI..KLIK SEBELAH SEMAKAN GSST (GURU SANDARAN SISWAZAH TERLATIH (http://apps.emoe.gov.my/spg/gsst/)

UPDATED FIRST PAGE..

YANG TAKDE NAMA CALL NO NI :: 0388849498 @ 0388845069

Ahmad07
19-10-2009, 03:10 AM
kawan aku baru dapat posting ke sarawak akhir bulan ni, lepasan UPSI

Pistia
19-10-2009, 03:12 AM
kpm.. tlglah jgn seksa kami.. hukhuk

kozu
19-10-2009, 09:24 AM
Salam bro, aku masukkan no IC aku keluar ni la.



pening aku. :((

ape yg pening nyeer..ak yg pening ngan ko~X( haha..:eek:

Mangkuk ayun
19-10-2009, 09:54 AM
Salam bro, aku masukkan no IC aku keluar ni la.



pening aku. :((

mungkin sbb dier tau bro suka awek pakai spender pink
mesti menahan godaan baru leh jadicekgu :)):eek::eek::eek:

kozu
19-10-2009, 11:05 AM
mungkin sbb dier tau bro suka awek pakai spender pink
mesti menahan godaan baru leh jadicekgu :)):eek::eek::eek:

Plak dh..ak dpt skolh pndidkan khas.. Tkpela janji dpt..

student
19-10-2009, 11:15 AM
tuk posting 2 tahun lg agaknye dibekukan x

kozu
19-10-2009, 11:28 AM
tuk posting 2 tahun lg agaknye dibekukan x

Tk kot..tp mgkin lmbt ckit kot..